فواید و مضرات استفاده از توپ های سنگین

 

ورزش با توپ سنگین:توپ های مدیسین یکی از سنتی ترین  وسیله ورزش های  قدرتی بشمار می آیند.تاریخچه این توپ به ۳۰۰۰ سال قبل  می رسد و نخستین بار ایرانیان از این توپ های سنگین برای بازسازی و  درمان صدمات بدنی استفاده می کردند.

ورزشکاران یونان باستان نیز همین توپ ها را به منظور تمرین و بازپروری به کار می بردند. در سال های اخیر استفاده از این توپ ها در تمرینات پلایومتریک نوعی از فعالیت ورزشی شامل حرکات سرعتی و قدرتی باری افزایش سرعت، چالاکی و هماهنگی همراه با تقویت عضلات بدن مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.

ورزش با توپ سنگین:این توپ ها در انواع مختلف و معمولا با وزنی بین ۵/۰ تا ۱۱ کیلوگرم عرضه می شوند. اکثرا شبیه توپ های معمولی بازی هسند ولی از آنها بسیار سنگین ترند. بعضی از این توپ ها به توپ بسکتبال چند رنگ شباهت دارند و بعضی دیگر دارای تسمه یا دسته هستند.

توپ سنگین و دمبل روسی

ورزش با توپ سنگین:این توپ تقریبا همان استفاده  دمبل روسی را دارد: تکانه ی تولید شده در اثر پرتاب و گرفتن توپ بعضی از عضلات عمقی بدن را که معمولا در سایر تمرینات قدرتی به کار گرفته نمی شوند به کار وادار می کند.

لازم نیست شما هم توپ مدیسین را به اطراف تاب دهید می توانید انواع تمرینات قدرتی متداول را با آن اجرا کنید. مثلا در حرکت لانژ توپ را روی قفسه ی سینه نگاه دارید تا نیروی مقاومت بیشتری تولید شود. توپ، سبب ایجاد تعادل در حرکت نیز می شود.

ورزش با توپ سنگین:استفاده از این توپ ها را در تمرینات مشخصی توصیه می کنیم. یکی از این تمرینات پرتاب توپ به سمت شخص دیگری در حین خم کردن زانویتان و سپس گرفتن آن در حین بالا آمدن در حرت لانژ است. توپ حرکات کاملا پایه را به تمریناتی کامل تبدیل می کند.

ورزش با توپ سنگین: تمرین با این توپ به راحتی تمرین با دمبل نیست زیرا در دست گرفتن آنها تا اندازه ای مشکل است و اگر دقت نکنید به راحتی از دست سر می خورد. برای ایجاد نیروی مقاومت متناسب با حرکاتی مثل اسکواتف لانژ در حین راه رفتن و تقویت عضلات شکمی، تهیه ی این توپ در اندازه های مختلف ضروری است.

هنگام استفاده از توپ های مدیسین به نکات زیر توجه کنید:

  • تمرین را صحیح انجام دهید. بسیاری از تمرینات شامل گرفتن و پرتاب کردن توپ می شود یعنی تمامی حرکات علاوه بر متناسب کردن اندام احتمال آسیب رسانی هم دارند. چرخش تند و ناگهانی بدن همراه با توپ می تواند به آسیب منجر شود.
  • حرکات بدن را کنترل کنید. همیشه هنگام استفاده از توپ های مدیسین در تمرینات سریع و قدرتی پلایومتریک بدنتان را کنترل کنید.
  • زیاده روی نکنید. کار با توپ های مدیسین می تواند بسیار مشکل باشد به همین خاطر حداقل تمرین با آنها نیز بسیار موثر است این تمرینات را به تدریج در برنامه ی ورزشیتان بگنجانید.

 


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.