وظیفه حافظه معنایی چیست؟

وظیفه حافظه معنایی چیست؟

در مورد حافظه معنایی خود چه میزان اطلاع دارید فرق این بخش با حافظه اپیزودیک در چه مواردی است؟  می خواهیم نحوه فعالیت عصبی مغزرا در این مطلب بررسی کنیم. می خواهیم بدانیم درون هیپوکامپ مغز چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است با ما همراه باشید.

یکی از تازه‌ترین مطالعات مجله Journal of Neuroscience نشان می‌دهد که بازیابی خاطرات مربوط به رویدادهای گذشته می‌تواند سریع‌تر از آن چیزی صورت بگیرد که ما تا پیش از این تصور می‌کردیم. محققان در این مطالعه با استفاده از نوار مغزی (EEG) با دقت خیلی بالایی روی فعالیت عصبی مغز نظارت کردند و متوجه شدند که بازیابی اپیزودیک حافظه با فعال شدن خیلی سریع مناطق حسی مغز شروع می‌شود. این یافته‌ها،اولین شواهد عصبی مربوط به این فعال شدن اولیه حسی را فراهم می‌کنند و نشان می‌دهند که فرآیند یادآوری رویداد بین ۰.۱ تا ۰۲ ثانیه طول می‌کشد. تا پیش از این مطالعه تصور می‌شد که این فرآیند ۰.۵ ثانیه زمان می‌برد. دکتر سیمون هانسلمایر، یکی از مسئولان این مطالعه، می‌گوید: «حافظه معنایی، مانند دانستن این‌که پاریس پایتخت فرانسه است، به زمان و مکان خاصی وابسته نیست.

افراد به‌ندرت به یاد می‌آورندکه چطور یا از کجا این اطلاعات را یاد گرفته‌اند. این در حالی است که حافظه اپیزودیک به رویدادهای منحصربه‌فردی مربوط می‌شود که به زمان و مکان خاصی وابسته است. این اطلاعات به جستجو درون هیپوکامپ مغز نیاز دارند و کمی زمان می‌برند؛ اما یافته‌های مطالعه ما، این باور را به چالش می‌کشند و نشان می‌دهند که این واکنش خیلی سریع‌تر از تصورات قبلی است».


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *