ویژگی های درمانی کرفس را بشناسید

ویژگی های درمانی کرفس را بشناسید

می خواهیم در این مطلب به بررسی ویژگی های مختلف گیاه کرفس اشاره کنیم این گیاه از مزایای درمانی فراوانی برای مصرف کنندگان برخوردار است. برای رفع مشکلات عصبی و ناراحتی های کلیوی کرفس بهترین انتخاب است میتوانید از برگ کرفس چای تهیه کنید یا با آن خورش بپزید و از مزایای درمانی این گیاه بهره مند شوید.

کرفس گیاهی است دو ساله، علفی به ارتفاع تا ۶۰ سانتی‌متر و منشعب. این گیاه ساقه‌ای شیاردار و معطر دارد.

۲- در گذشته از این گیاه مانند برگ بو و شاخه‌های زیتون در بازی‌های قهرمانی استفاده می‌شده است.

۳- در قرون وسطی، اروپاییان این گیاه را زیر کشت بردند و از آن به بعد مصرف خوراکی و دارویی آن رواج یافت. ۴- دانه کرفس بیشتر به عنوان مدر در ناراحتی‌های مثانه و کلیه و برای درمان آرتروز و رماتیسم، به کار می‌رود، همچنین از اسانس آن در داروهای مسکن استفاده می‌شود.

۵-متخصصین داروهای گیاهی آن را برای ورم مفاصل، هیستری و ضعف اعصاب مفید می‌دانند. طب شرق آن را به عنوان درمان سردرد، ادرارآور، هضم کننده، قاعده آور، ضدنفخ، و تقویت کننده قوای جنسی توصیه می‌کند.

۶- در آزمایش‌ها روی حیوانات، اثر ضدتشنج، آرامبخش و کاهش فشار خون آن ثابت شده است.

۷- همچنین در انسان اثر کاهش پرفشاری خون آن به اثبات رسیده است.

۸- اسانس دانه خاصیت آرامبخشی، کاهش قند خون، ضدسرطان و ضدقارچی دارد.بعضی از کومارین‌های دانه، دارای خاصیت آرامبخش و ضدمیکروب هستند.

۹- تهیه چای: چای کرفس زیاد معمول نیست، ولی می‌توان یک استکان آب در حال جوش را روی یک گرم دانه خردشده ریخته و ده دقیقه بعد صاف و مصرف کرد.

۱۰- در تورم کلیه، باید با احتیاط مصرف شود.

۱۱- ممکن است در بعضی افراد عوارض پوستی ناشی از کومارین‌های آن ایجاد شود.چون خواص اعضای مختلف کرفس به یکدیگر شبیه هستند و فقط از نظر میزان مواد مؤثر با هم اختلاف دارند، می‌توان جهت سهولت از برگ و ساقه آن استفاده نمود.

۱۲-برگ و ساقه کرفس دارای خواص خوب ضد ورم مفاصل، کاهش پرفشاری خون، ادرارآور، کاهش چربی خون و ضد ادم است.

۱۳- برای مصرف ساده و راحت کرفس، یک کیلو کرفس را تهیه کرده و برگ‌ها را جدا کنید.آنگاه ساقه‌ها را خرد کرده و آب آن‌ها را بگیرید. این آب را می‌توان در یخچال یا فریزر نگهداری کرد. مدت نگهداری در یخچال ۲ تا ۳ روز است ولی در فریزر می‌توان تا یک ماه هم نگهداری کرد. سپس روزی یک استکان یا لیوان میل شود. می‌توان این کار را دو تا سه ماه ادامه داد و در صورت احتیاج مرتبا مصرف را تکرار کرد.

۱۴- چون بعضی از ترکیبات کرفس به علت پختن تغییر کرده یا تبخیر می‌شوند، خواص دارویی کرفس پخته کمتر از کرفس تازه یا آب کرفس است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *