پخت عدس پلو با گوشت چرخ کرده و رنگارنگ کردن این غذا با زعفران

پخت عدس پلو با گوشت چرخ کرده و رنگارنگ کردن این غذا با زعفران

پخت عدس پلو با گوشت چرخ کرده

عدس پلو را معمولا به شیوه های بسیار متفاوتی میتوان تهیه کرد گاهی با گوشت و یا گاهی بدون گوشت. در زیر طرز پخت عدس پلو با گوشت چرخ کرده و همچنین برای زیباتر شدن رنگ این غذا میتواند از زعفران دم کرده استفاده کنید.

مواد لازم

برنج ۳ لیوان
عدس ۱ لیوان
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
کشمش ۱ لیوان
پیاز ۲ عدد
سیر ۳ حبه
زعفران دم کرده ۳ قاشق غذاخوری
کره و نمک و فلفل به مقدار لازم

 

پخت عدس پلو با گوشت چرخ کرده و رنگارنگ کردن این غذا با زعفران

برنج را از ۱ ساعت قبل در مقداری آب و نمک خیس دهید، سپس با چند لیوان آب و نمک داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. پس از اینکه برنج جوشید و کف کرد با اب ولرم آبکشی کنید ( برنج به اندازه ای باید بپزد که وقتی میان دو انگشت میفشارید اطراف برنج نرم و مغز ان کمی خام باشد ).

عدس را از شب قبل در اب خیس دهید ، عدس را با ۲ لیوان آب داخل قابلمه بریزید و  بپزید تا زمانیکه آب آن تمام شود.

یکی از پیازها را خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم شود. سپس عدس پخته را اضافه کنید ، نمک و فلفل بزنید و کمی تفت دهید و از روی حرارت بردارید.

ته قابلمه روغن بریزید و ته دیگ نان لواش یا سیب زمینی ورقه شده قرار دهید. سپس برنج و عدس را لایه لایه داخل قابلمه قرار دهید ، روی برنج نصف لیوان مخلوط آب و روغن بریزید و حرارت را زیاد کنید تا برنج شروع به بخار کند. سپس حرارت را کم کنید و دم کنی را بگذارید و اجازه دهید برنج دم بکشد.

در مدت زمانی که برنج دم میکشد مایه گوشت را آماده کنید ، یک پیاز دیگر را خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم شود.سپس سیرهای خرد شده و گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و با حرارت ملایم تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند ، نمک و فلفل و کشمشی که ۱ ساعت در اب خیس خورده است را به مواد اضافه کنید ، چند دقیقه تقت دهید سپس از روی حرارت بردارید.

پس از اینکه عدس پلو اماده شد داخل ظرف بکشید و روی ان را با برنج زعفرانی و مایه گوشت تزیین کنید ( برای تهیه برنج زعفرانی مقداری از برنج را با زعفران دم شده و مقداری کره مخلوط کنید ).

نکته : میتوانید به جای گوشت چرخ کرده از قارچ یا گوشت پخته خلال شده یا مرغ پخته قطعه شده استفاده کنید. همچنین میتوانید بجای تهیه مخلوط گوشت چرخ کرده از گوشت های قلقلی شده استفاده کنید.

برای: ۴ نفر
حاضر است در : ۱۲۰ دقیقه
وعده: شام, نهار
دسته بندی دستور آشپزی : پلو و چلو
مواد لازم : برنج, پیاز, سیر, عدس, کره, کشمش, گوشت


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.