پدر شدن و کاهش تستوسترون

پدر شدن و کاهش تستوسترون

آیا میدانستید سطح تستوسترون در بدن مردان با پدرشدن تغییر خواهد کرد. گریه نوزاد در این زمینه تاثیرات فراوانی خواهد گذاشت. احساسات پدرانه برترشح این هورمون اثرخواهد گذاشت. مهارت فرزند پروری در مردان با کاهش تستوسترون تضعیف پیدا خواهد کرد.

معمولا یکی از نگرانی‌های رایج مردان با افزایش سن‌شان، به کاهش سطح تستوسترون در بدن‌شان مربوط می‌شود. بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که این نگرانی به حق است، چون کاهش تستوسترون روی میل جنسی و عوامل دیگر مرتبط با سلامتی مردان تاثیر منفی می‌گذارد. در راستای همین مسائل، محققان دانشگاه میشیگان پس از آخرین مطالعات‌شان اعلام کردند که کاهش سطح تستوسترون در میان مردان می‌تواند تعیین‌کننده مهارت‌های فرزندپروری آنان باشد.

مطالعات محققان نشان می‌دهد وقتی مردان می‌بینند که کودکان‌شان دچار پریشانی شده‌اند، سطح تستوسترون در بدن‌شان کمتر می‌شود. این عامل در کنار همدلی کردن پدر با فرزند و داشتن رابطه عاطفی مثبت با مادر فرزندان، تعیین می‌کند که توانایی فرزندپروری پدران تا چه حد است. حساسیت به مشکلات و مسئولیت‌پذیری پدران با رشد اجتماعی، عاطفی و شناختی فرزندان مرتبط است. بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که مداخلات مثبت پدر معمولا به نتایج مثبتی در رفتار فرزند ختم می‌شود.

به نظر پتی کو، مسئول این مطالعه، وضعیتی که می‌تواند ارزیابی بهتری را به ما نشان دهد، گریه کردن کودک است. او می‌گوید: «گریه نوزاد برای پدر و مادر به‌عنوان نوعی محرک قوی عمل می‌کند که می‌تواند واکنش‌های احساسی مختلفی را برانگیخته کند، مثل همدلی، آزردگی یا عصبانیت». وقتی پدر با کودک همدلی می‌کند، سطح تستوسترون در بدن او کمتر می‌شود. از طرف دیگر، وقتی پدر عصبانی شود، سطح تستوسترون در بدن او افزایش پیدا می‌کند. پتی کو می‌گوید:

«ما ادعا نمی‌کنیم که کاهش سطح تستوسترون همیشه با پدر خوب بودن مرتبط است. شاید افزایش سطح تستوسترون برای محافظت از کودک در موقعیت‌های خطرناک ضروری باشد. ما فقط مطالعات تازه‌ای را شروع کرده‌ایم تا رابطه پیچیده بین هورمون مردان و توانایی پدر بودن آنان را بیشتر بشناسیم».


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *