پوسیده شدن دندان ها با مصرف سیگار

پوسیده شدن دندان ها با مصرف سیگار

پوسیده شدن دندان با سیگار

مصرف سیگار پیامدهای بسیار خطرناک و بدی بهمراه دارد که یکی از عوارض وحشتناک مصرف سیگار پوسیده شدن و زرد شدن دندان ها می باشد که جلوه بدی در صورت ایجاد می کند.

گروهی از محققان آمریکایی در مطالعه اخیرشان به این نتیجه رسیدند که سیگار کشیدن، میکروبیوم دهان را تغییر می‌دهد و پیامدهای منفی بالقوه‌ای برای پوسیدگی دندان و توانایی تجزیه سموم دارد. گزارشی از این مطالعه در ISME (International Society for Microbial Ecology) Journal منتشر شده است.

محققان در این مطالعه، نمونه‌های دهانی مربوط به یک هزار و ۲۰۴ فرد بزرگ‌سال را جمع‌آوری کردند که همگی ۵۰ سال یا بیشتر سن داشتند. ۱۱۲ نفر از آن‌ها سیگاری بودند و ۵۲۱ نفرشان اصلا سابقه سیگار کشیدن نداشتند. علاوه بر این، ‌۵۷۱ نفرشان نیز سیگار را ترک کرده بودند که ۱۷ درصد از این افراد در طول ۱۰ سال اخیر سیگار کشیدن را کنار گذاشته بودند.

این محققان با استفاده از آزمایش‌های ژنتیکی و داده‌های آماری، وضعیت باکتریایی دهان این افراد را تحلیل کردند. نتایج نهایی نشان داد که میکروبیوم دهانی افراد سیگاری، تفاوت قابل توجهی با میکروبیوم دهانی افرادی دارد که هرگز سیگار نکشیده‌اند تا سیگار کشیدن را ترک کرده‌اند.

در دهان افراد سیگاری، سطح ۱۵۰ گونه باکتری بالاتر بود، درحالی که سطح ۷۰ گونه باکتری دیگر در دهان آنان در سطحی کمتر از سطح عادی قرار می‌گرفت. علاوه بر این‌، مشخص شد که پروتئوباکتریا حدود ۴.۶ درصد از کل باکتری‌ها را در دهان افراد سیگاری تشکیل می‌دهد،

در حالی که این میزان در دهان افراد غیرسیگاری به ۱۱. ۷ درصد می‌رسد. پروتئوباکتریا، نقش مهمی در تجزیه آن نوع از سموم شیمیایی دارد که به‌واسطه سیگار کشیدن وارد دهان می‌شوند. براساس این نتایج، حتی سطح استرپتوکوک در دهان افراد سیگاری، ۱۰ درصد بیشتر از دیگران بود که باعث پیشرفت پوسیدگی دندان می‌شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *