پیامدها و عوارض استراحت مطلق برای زنان باردار

پیامدها و عوارض استراحت مطلق برای زنان باردار

از جمله عوارض استراحت مطلق در بارداری می توانیم به سفت شدن عضلات مادران باردار ،چاقی و افسردگی اشاره کنیم. گاهی اوقات شرایط مادران باردار باعث می شود پزشک دستور به استراحت به صورت مطلق بدهد. تهدید به سقط جنین با خونریزی و لکه بینی در بارداری مادران را مجبور به استراحت مطلق میکند.

استراحت مطلق در دوران بارداری، به معنای کاهش فعالیت‌های جسمانی مادر، برای مدتی کوتاه است. ممکن است اجازه داشته باشید در خانه حرکت کنید اما کار سنگین انجام ندهید و یا ممکن است با توجه به شغلتان، پزشک اجازه دهد به کارتان ادامه دهید.

۱- در برخی مواقع، ممکن است پزشک دستور به استراحت مطلق کامل بدهد و شما فقط برای رفتن به توالت و حمام اجازه داشته باشید از تخت بلند شوید. گاهی ممکن است این شرایط تا پایان دوره بارداری به طول بیانجامد. اگر این چنین باشد، احتمالا پزشکتان دستور می‌دهد که تمام مدت حتی به هنگام غذا خوردن، فقط بر روی پهلو دراز بکشید.

۲- قطعا شرایط سختی خواهید داشت و رعایت نظافت برایتان کار مشکلی خواهد بود. در برخی شرایط حادتر، نیاز به بستری شدن در بیمارستان است.از آنجایی که استراحت مطلق، باعث افزایش خون‌رسانی به جنین و رشد سریع‌تر او می‌شود، ممکن است در شرایط زیر، پزشک برای شما استراحت مطلق را تجویز کند:

– خونریزی واژینال و وجود مشکلی در جفت
– باز شدن بی‌موقع دهانه رحم
– شروع انقباضات رحمی و دیگر علایم زایمان پیش از موعد
– بارداری دوقلویی یا بیشتر
– بروز علایمی که نشان می‌دهند رشد جنین با مشکل مواجه شده است

۳- استراحت مطلق، درمانی قطعی برای هیچ‌یک از این مشکلات نیست، اما نوعی سوپاپ اطمینان است که از بروز مشکلات بیشتر و حتی سقط جنین جلوگیری می‌کند.

۴- ممکن است استراحت کردن به صورت مطلق، عوارضی مانند: درد مفاصل و عضلات، افزایش لختگی خون در رگ‌های پا، کاهش تراکم استخوانی و بروز مشکلات روحی از جمله احساس گناه و افسردگی را برای شما به همراه داشته باشد.

۵- از پزشکتان درباره زمان استراحت، حالت صحیح خوابیدن یا نشستن، چگونگی شستشوی بدن، انجام هرگرنه فعالیت و اجازه برقراری رابطه زناشویی، سؤال کنید.

۶- به منظور بهبود شرایط در این دوران، می‌توانید از راه‌کارهای زیر کمک بگیرید:

– سعی کنید هرآنچه در این مدت به آن نیاز دارید در دسترستان باشد. مانند تلفن همراه، رایانه، دستمال، کنترل تلویزیون، کتاب، بالش یا ملحفه اضافی و لوازم شخصی دیگر.- بهتر است به هر شکل که می‌توانید خودتان را سرگرم کنید. به عنوان مثال از طریق اینترنت کارهای مفیدی مانند: خرید آنلاین، پرداخت قبض، مطالعه، یادداشت خاطرات و کارهای دیگر انجام دهید تا دچار افسردگی نشوید.- اگر اجازه کمی تحرک دارید، تمرینات سبک کششی انجام دهید.

– پذیرای کمک دیگران باشید. اگرکسی از شما می‌خواهد تا کاری برایتان انجام دهد، می‌توانید وظایفی مانند: خرید کردن، مرتب کردن خانه، شستشوی حمام و توالت و بردن بچه‌ها به پارک را بر عهده او بگذارید.- با همسرتان درباره ترس‌ها و نگرانی‌هایتان صحبت کنید. اگر اجازه برقراری رابطه زناشویی ندارید، راه دیگری برای حفظ صمیمیت‌تان بیابید.

۷- اگر تحمل شرایط برای‌تان سخت است، می‌توانید از یک روان‌پزشک کمک بگیرید. به یاد داشته باشید که استراحت مطلق، برای همیشه طول نمی‌کشد و فقط بر روی سلامت خودتان تمرکز کنید و به روزی فکر کنید که نوزادتان را در آغوش می‌گیرید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.