پیسی یا لکه های سفید روی پوست چیست و چه راه های درمانی برای آن وجود دارد؟

پیسی یا لکه های سفید روی پوست چیست و چه راه های درمانی برای آن وجود دارد؟

پیسی از دست دادن رنگ پوست به علت بیماری یا تروما است. این عارضه می تواند از زمان تولد و یا بعد از آن در زندگی فرد توسعه یابد.

پیسی چیست؟

ملانوسیت ها سلولهای رنگدانه ای هستند که ملانین تولید می کنند. ملانین پروتئینی است که به پوست، مو و چشم رنگدانه یا رنگ می دهد.

مقدار رنگدانه در پوست معمولا بسته به نور خورشید و ژنتیک متفاوت است. اما اختلالات رنگدانه همچنین می تواند بر تیرگی یا روشنی پوست تاثیر بگذارد. پیسی از دست دادن رنگدانه یا رنگ پوست است. ممکن است در سراسر بدن اتفاق بیفتد یا به صورت موضعی باشد.

در پیسی موضعی، ممکن است تکه های متعددی، تنها بر مناطقی از پوست بروز کند که به رنگ سفید ظاهر می شود. اندازه و شکل تکه ها می تواند به طور گسترده ای متفاوت باشد.

در افراد مبتلا به پیسی، میزان ملانوسیت یا خود ملانین نیز کاهش می یابد. کاهش اسید آمینه تریروزین، همچنین می تواند منجر به افزایش پیسی شود. ملانوسیت ها برای تولید ملانین از تیروزین استفاده می کنند.

پیسی می تواند در تمام نژادها اتفاق بیفتد، اما ممکن است در افرادی که دارای پوست تیره تر هستند، به دلیل تضاد بین رنگ پوست طبیعی شان و تکه های سفید، قابل توجه باشد.

علل بروز پیسی

علل مختلفی از پیسی وجود دارد. وضعیت معمولا به علت آسیب یا ضربه به پوست ایجاد می شود. بلسترها، سوختگی ها و عفونت ها می توانند به پوست آسیب برسانند و به پیسی منجر شوند. درمان های پوستی مانند لیزر ممکن است منجر به کم کاری تیروئید شوند، اگر این روش اشتباه انجام شود.

بعضی از بیماری های مزمن نیز می توانند باعث ایجاد پیسی شوند. در مواردی که پیسی ناشی از یک بیماری مزمن است، این بیماری معمولا از زمان تولد وجود دارد.

پیسی یا لکه های سفید روی پوست چیست و چه راه های درمانی برای آن وجود دارد؟

انواع پیسی

۱-      آلبینیسم

آلبینیسم یک اختلال ارثی است. آلبینیسم به علت نقص ژن در اثر تولید ملانین رخ می دهد و نتیجه کاهش میلانین است. از آنجا که افراد مبتلا به آلبینیسم نمیتوانند ملانین تولید کنند، فاقد رنگدانه پوست هستند. پوست و موی آنها سفید شده و ممکن است رنگ در چشمهایشان نیز کمتر باشد.

۲-      ویتیلیگو

علت دقیق ویتیلیگو به طور کامل درک نشده است، اما محققان بر این باورند که ممکن است به علت بیماری اتوایمیون باشد که سلول هایی را تولید می کند که ملانین را نابود می کند.

ویتیلیگو باعث ایجاد پوستی صاف و کاملا سفید می شود که ممکن است در سراسر بدن و یا مناطق خاص مانند دست و صورت رخ دهد. علاوه بر پوست، تکه های سفید نیز می توانند در داخل دهان و موها ایجاد شوند.

۳-      پیتیریازیس آلبا

پیتیریازیس آلبا اغلب در کودکان مبتلا به پوست تیره اتفاق می افتد و شامل لکه های سفید، در اندازه های کوچک بر روی صورت است. علت پیتیریازیس آلبا، شناخته شده نیست، اما ممکن است در ارتباط با اگزما باشد.

پیسی یا لکه های سفید روی پوست چیست و چه راه های درمانی برای آن وجود دارد؟

درمان پیسی

درمان پیسی بستگی به علت دارد. بسیاری از مردم، در صورتی که علائم باعث ناراحتی و آزارشان نشود، تصمیم به درمان پیسی نمیگیرند.

برای آلبینیسم هیچ درمان وجود ندارد. با این حال، افراد مبتلا به آلبینیسم در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستند. آنها باید در معرض نور آفتاب قرار گیرند و همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنند.

افراد مبتلا به آلبینیومی همچنین دارای خطر افزایش مشکلات بینایی هستند، بنابراین آنها باید سعی در پوشاندن عینک آفتابی و کلاه لبه دار کنند.

در موارد دیگر، درمان ممکن است مورد نیاز نباشد. به عنوان مثال، افرادی که به پیسی دچار هستند، پس از مدتی متوجه می شوند که پوستشان بدون درمان به رنگ طبیعی خود باز می گردد.

پیسی به علت پیتیریازیس آلبا همچنین ممکن است نیاز به درمان داشته باشد. در بسیاری از موارد، تکه های سفید به تنهایی از بین می روند.

یک فرد ممکن است از کرم استروئید موضعی استفاده کند که ممکن است باعث کاهش تغییر رنگ پوست شود. لوسیون مرطوب کننده همچنین ممکن است برای کاهش خشکی و خارش استفاده شود که می تواند به همراه این بیماری بروز کند.

گرچه هیچ درمان برای ویتیلیگو وجود ندارد، درمان های خاصی ممکن است باعث کاهش تکه های سفید پوست شود.

طبق آکادمی پوست آمریکایی ، برخی از کورتیکواستروئیدهای موضعی و درمان نور ممکن است مفید باشد.

اعمال کورتیکوستروئید به پوست ممکن است به اضافه رنگ کمک کند، اما می تواند عوارض جانبی داشته باشد و ممکن است پوست خشک و شکننده گردد.

پیسی یا لکه های سفید روی پوست چیست و چه راه های درمانی برای آن وجود دارد؟

ویتیلیگو نیز ممکن است با یک لیزر درمان شود، که بر روی پوست دو تا سه بار در هفته برای چندین هفته اعمال می شود. در برخی افراد، این نتایج تنها موقتی هستند و تکه های سفید با گذشت زمان باز می گردند.

درمان ترکیبی با استفاده از داروهای اسپورالن و نور درمانی نیز ممکن است برای درمان پیسی استفاده شود. داروها به صورت پوستی تزریق می شوند و یا قبل از استفاده از نور درمانی در ناحیه آسیب دیده به داخل پوست تزریق می شود.

این درمان معمولا تا دو سال به طول می انجامد و تا دو تا سه بار در هفته تکرار می شود.

اگرچه پیسی تهدید کننده زندگی نیست، می تواند تغییر زندگی و منجر به مسائل عاطفی مانند اعتماد به نفس پایین شود.

آموزش، حمایت از همسالان و یادگیری در مورد گزینه های درمان می تواند نگرانی های اجتماعی و عاطفی را کاهش دهد و نتیجه کلی را بهبود بخشد.

ترجمه: فرزانه پاشایی

هرگونه کپی برداری با نام روزنه آنلاین مجاز می باشد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *