چرا بچه ها بازی در طبیعت را دوست دارند؟

چرا بچه ها بازی در طبیعت را دوست دارند؟

علت نیاز بچه ها به بودن در طبیعت چیست؟

معمولا همه بچه ها دوست دارند که بازی خود را در طبیعت و در هوای ازاد انجام دهند این بودن در طبیعت تاثیرات بسیار زیادی برای بچه ها دارد که در مطلب زیر این تاثیرات فوق العاده را برای شما عزیزان میگوییم.

تحقیقات ، چیزی را که بسیاری از ما به طور شهودی می‌دانیم ثابت کرد : بچه‌هایی که در سال‌های اولیه زندگی‌شان ، بیشتر در طبیعت هستند ، وقتی بزرگ‌تر شوند ، انگیزه بیشتری برای بیرون رفتن دارند و به همین دلیل به عنوان یک بزرگسال ، از فواید زیادی برای سلامت بدن ، روان و احساسات بهره‌مند می‌شوند . بنابراین ، واضح است که هر چه زودتر باید بچه‌ها را به طبیعت عادت دهید !

یادتان باشد : اگر در زمان کودکی‌تان ، برای بودن در طبیعت ، به اندازه کافی خوش شانس نبودید ، برای شروع بیرون رفتن و لذت بردن از خواص بیشمار طبیعت ، ابدا دیر نیست . و اگر فرزندانی دارید که چه بهتر ! می‌توانید از ویژگی‌های درمانگر طبیعت ، همراه با خانواده‌تان بهره‌مند شوید !

ریچارد لوو در کتابش به نام ” آخرین کودک در جنگل ” می‌نویسد ، فرهنگ تکنولوژی زده ما ، بودن در طبیعت و وقت گذراندن در بیرون را برای بچه‌ها دشوار کرده است ، بنابراین از فواید زیاد آن محرومند . اما ما به‌عنوان والدین می‌توانیم این انتخاب را داشته باشیم و زمان ِ سپری کردن در بیرون از خانه را به‌عنوان یک الویت برای کودکان‌مان فراهم کنیم . و اما پنج دلیل قانع کننده که بچه‌ها در سنین پایین به طبیعت نیاز دارند !
۱. افزایش انعطاف پذیری نسبت به استرس

طبیعت ، تاثیر استرس زندگی را روی بچه‌ها کاهش می‌دهد و به آنها کمک می‌کند زمانی‌که احساسات استرس برانگیزشان اجتناب ناپذیر شد ، آن را مدیریت کنند . یادتان باشد بودن در طبیعت به معنای کوهنوردی طولانی مدت در کوهستان نیست ؛ حتی یک چشم‌انداز از طبیعت هم می‌تواند به کاهش اضطراب در افراد شدیدا مضطرب کمک کند . هر چه بیشتر در معرض طبیعت باشیم ، تاثیرش روی کاهش و تسکین استرس بیشتر است !
۲. کاهش ناهنجاری‌های حواس ، افسردگی و اضطراب

تحقیقات نشان داده سپری کردن در طبیعت می‌تواند به بچه‌های مبتلا به اختلال کم توجهی کمک کند و زندگی در کنار فضای سبز باعث کاهش اضطراب و افسردگی در نوجوانان می‌شود . به عبارتی دیگر ، طبیعت بدون شک به ما کمک می‌کند تا با زمان حال هماهنگ شویم و به طور کلی ما را به اندیشیدن عادت می‌دهد ؛ حتی بدون این‌که مجبور باشیم درباره آن فکر کنیم !
۳. تقویت و حمایت از خلاقیت و عملکرد ادراکی در بچه‌ها

پژوهش‌ها نشان می‌دهد بچه‌ها در کنار طبیعت ، خلاق‌ترند . به‌علاوه ، تحقیقات جدید ، ثابت کرده وقت گذراندن روزانه در طبیعت ، توانایی کودکان را برای تمرکز و توجه بالا برده و در نتیجه مهارتهای ادراکی و شناختی‌شان را هم تقویت می‌کند ( مانند حل مساله ) . استرس و اضطراب کمتر و عملکرد ذهنی مطلوب‌تر ، دلایل خوبی برای بیرون رفتن های مداوم است !
۴. افزایش فعالیت بدنی و در نتیجه آن ، پیشگیری از چاقی

یافته‌ها نشان داده زمانی که بچه‌ها در بیرون از خانه به بازی اختصاص می‌دهند با افزایش فعالیت بدنی ارتباط دارد . به طور شهودی قابل درک است ، درست است ؟ در طبیعت بودن یعنی بچه‌ها جلوی کامپیوتر یا تلویزیون قوز نکرده‌اند و در عوض در حال دویدن ، پریدن ، خاک بازی ، بالا رفتن و … هستند . و بهترین بخش قضیه این است که آنها حتی نمی‌دانند که دارند فعالیت بدنی می‌کنند ، یعنی تمرین و ورزش ، خیلی ساده و از طریق عادت ، برای‌شان یک الویت می‌شود ! طبیعت تشویق به اکتشاف ، بازی و جنب وجوش می‌کند .این ویژگی‌های مثبت باید کلماتی باشند که از آنها برای تعریف ورزش استفاده می‌کنیم .
۵. نهادینه شدن حس احترام و مسئولیت نسبت به زمین و طبیعت

یافته‌ها نشان داده اگر بچه‌ها از همان سنین اولیه ، در تماس مداوم با طبیعت باشند ، با عشق و احترام نسبت به طبیعت و پیرامون‌شان بزرگ می‌شوند . بازی دوران کودکی در طبیعت ” وحشی ” ( مانند : چادر در هوای آزاد ، راه پیمایی و پیاده روی در جنگل ) تاثیر مثبت روی باورهای زیست بومی و همچنین رفتارهای افراد دارد . بنابراین ، اگر شما پدر و مادر و یا معلم یک کودک هستید ، ایده‌هایی برای شما داریم که همه از آن بهره می‌برند :

۱ – فرزندتان را تشویق به کاشت گیاهان و یا سبزیجات فصلی کنید . می‌توانید فصل‌ها و ریتم طبیعت را با فرزندتان جشن بگیرید .

۲ – اغلب به پیک نیک‌های خانوادگی بروید ، در پارک ، ساحل و جنگل قدم بزنید .

۳ – در مورد طبیعت ، پا به پای فرزندتان اطلاعت کسب کنید تا آنها را علاقه‌مند و مایل به بیرون رفتن نمایید . شما هم می‌توانید به دنبال او در طبیعت بروید .

۴ – تمشک و توت بچینید و همراه خانواده در جستجوی میوه‌های وحشی باشید ، نه وسواس به خرج دهید و نه هر چیزخطرناکی را بخورید .( یک کتاب راهنما همراه داشته باشید .)

۵ – به فرزندتان کمک کنید تا با چیزهایی که در طبیعت پیدا می‌کند خلاقیت نشان دهد ، بیرون رفتن برای پیداکردن ” چیزهای طبیعی ” بخش بزرگی از تفریح است ! می‌توانید به او پیشنهاد دهید از طبیعت عکس بگیرد و یا طرحی از آن ساخته و شروع به درست کردن آلبوم کند .

۶ – همراه خانواده به یک جای هیجان انگیز و طبیعی بروید و چادر بزنید .

البته ، هیچ‌گاه برای بهره بردن از طبیعت دیر نیست . بنابراین همگی بیرون بروید و خوش بگذرانید !


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.