چند گام موثر برای ارتقا سلامت روانی

چند گام موثر برای ارتقا سلامت روانی

اگر به فکر ارتقا سلامت روانی خود هستید بهتر است با ترفندهای موثر در این زمینه آشنا شوید، نظر روانشناسان را در این باره جویا شده ایم ، ارتقا سلامت روانی نیازمند در پیش گرفتن برخی اصول و تغییر برخی روش های زندگی است، رضایت خود را از زندگی بالا ببرید و به نکات مثبت آن بیاندیشید.

معمولا شروع سال نو یکی از زمان‌هایی است که با خود عزم و اراده جدیدی برای بهتر خوردن و بیشتر ورزش کردن به همراه می‌آورد، اما در این فهرست هدفی دیگر هم باید وارد شود: بهزیستی خود را ارتقا دهید. این به معنای ارتقای سلامت بدنی و روانی شما است، یعنی موضوعی که بسیاری از افراد زمانی که در نظرسنجی‌های ملی از آنها در این مورد سئوال می‌شود، امتیاز کمی به آن اختصاص می‌دهند. اما ما راهکارهایی داریم که به شما برای ارتقا و بهبود سلامت بدنی و روانی کمک می‌کند.

شاد باشید طبق گفته دکتر رونالد سیگل، استادیار روان‌شناسی بالینی از دانشکده پزشکی هاروارد و عضو هیئت تحریریه مجله Positive Psychology، حدود ۴۰ درصد عوامل تعیین کننده شادی تحت کنترل شما است. در مقابل تنها ۱۰ درصد از آنها به شانس خوب و بد شما بستگی دارد. دکتر سیگل می‌گوید، این ناشی از حوادث و پیشامد‌ها نیست، اما نوع واکنش ما نسبت به این وقایع میزان سلامتی و رفاه ما را مشخص می‌کند.

۱.در لحظه زندگی کنید. وقتی شما کاملا سرگرم انجام فعالیت‌های روزمره خود هستید، از انجام آنها بیشتر لذت برده و نگرانی‌ها در مورد گذشته و آینده کمتر ذهن شما را به خود مشغول می‌کند.

۲.سپاسگزار باشید. به‌عنوان مثال نگهداشتن بخش سپاسگزاری و قدردانی روزانه یک مجله، احساسات مثبت، خوش‌بینی، رضایتمندی از زندگی و روابط شما با دیگران را بهبود می‌بخشد.

۳.کارهایی را برای دیگران انجام دهید. شادی بیشتر از ارتباط با دیگران ناشی می‌شود و چندان هم بر خود فرد متمرکز نیست. سعی کنید کارهایی را برای کسی یا چیزی غیر از خودتان انجام دهید.

۴.فهرستی از توانمندی‌های خودتان تهیه کنید. سپس آنها را از طریق مسیرهای جدید در زندگی خود به کار ببندید. به‌عنوان مثال اگر شما کنجکاوی را یک توانمندی محسوب می‌کنید، درباره یک موضوع جدید مطالعه کنید یا اگر خود را فردی با شهامت می‌دانید، کارهایی نظیر سخنرانی در یک مکان عمومی که باعث ایجاد نگرانی و اضطراب درشما می‌شود را انجام دهید.

۵.از شادی لذت ببرید. از اوقات خوب گذشته یاد کنید، لحظات خوبتان را با دیگران جشن بگیرید، از به انجام رساندن کاری خوشحال باشید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *