چگونه با افراد یکدنده و لجباز رفتار و برخورد کنیم؟

چگونه با افراد یکدنده و لجباز رفتار و برخورد کنیم؟

نحوه رفتار با افراد یکدنده و لجباز

معمولا رفتار کردن با افراد یکدنده و لجباز کار مشکلی میباشد و گاهی اوقات در نحوه برخورد با آنها نمیدانیم چه رفتاری را باید در پیش بگیریم. در زیر راههای برخورد کردن با این افراد یکدنده و لجباز را برای شما قرار داده ایم.

بهترین روش برخورد با افراد یکدنده

وقتی با یک فرد شاد و خوش اخلاق صحبت می کنید، یکپارچه شور و انرژی می شوید و پس از جدا شدن از او دعا می کنید به زودی بهانه ای پیش بیاید تا دوباره با او ملاقات کنید و مثل دفعه پیش، از روحیه فوق العاده اش جان بگیرید اما وای از آن روز که گذرتان به فردی ترش رو و بدعنق بیفتد که ذره ای انعطاف پذیری در وجودش نیست و به هیچ وجه خیال کنار آمدن با دیگران را ندارد. ​فرقی هم نمی کند که او نوجوان همسایه باشد، همکار اخمویتان یا فردی که برای تعمیر یخچال به او مراجعه کرده اید یا همسرتان. با این حال، چه بخواهیم چه نخواهیم، در برخی مواقع با آن ها روبه رو می شویم و چاره ای جز تحمل نداریم. در هر صورت، آن ها هم انسان هستند و مشکل جدی شان در نحوه ارتباط برقرارکردن با دیگران است. در ادامه، ۷ روش به شما یاد می‌دهیم تا با به کارگیری آنها بتوانید به راحتی با مخاطبان سرسخت و یکدنده تان ارتباط برقرارکنید.

 

در قدم اول خونسردی تان را حفظ کنید

در بحبوحه بحران گفت و گویتان با یک فرد لجباز خونسرد باقی بمانید. بگذارید بحران سیر طبیعی خودش را طی کند. حتی در آن زمان که شخص عصبانی سعی می کند شما را برانگیزاند تا شما هم در مقابل او فریاد بزنید، بی حرکت بمانید و چیزی نگویید. هر رفتاری در این مرحله، غیر از خونسردی از شما سر بزند، کارتان پیچیده تر می شود.

 

واضح و روشن بگویید چه می‌خواهید

در پس هر مکالمه ای، هدفی نهفته است. اگر با فرد یکدنده و کم حوصله به نحوی صحبت کنید که شفاف نباشد، او برآشفته می شود و از شما می پرسد چرا چنین حرف هایی را می زنید و میل دارد مکالمه را قطع کند. شما باید دلیل مشخص برای صحبت کردن با چنین فردی داشته باشید تا او مایل به ادامه صحبت باشد. در ضمن خواسته تان را بدون رودربایستی و ملاحظه، از او بخواهید تا دچار سوء برداشت نشود.

 

خواسته او را دریابید

همان طور که شما دلیلی برای صحبت کردن با آن فرد عبوس و یکدنده دارید، او هم دلیلی برای رفتار ناخوشایندش قائل است. بدرفتاری او را ارضا می کند، اما چرا؟ سعی کنید دلیلش را متوجه شوید. شاید آن نوجوان بداخلاق از سوی بزرگ ترها تحت فشار باشد و به همین دلیل رفتار بدی در مقابل شما از خود نشان می دهد، یا آن رئیس اخمو، ترس نزدیک شدن به کارمندش را دارد زیرا تجربه بدی در این مورد داشته است. اگر سعی کنید دلیل هرچیزی را متوجه شوید، تحمل آن برای شما آسان تر خواهد شد و راهکارهای رفع آن را راحت تر پیدا خواهید کرد.

 

گوش کنید

هیچ چیزی به اندازه آن که یک شنونده خوب برای حرف های طرف مقابلتان باشید کارساز نیست. همه انسان ها کسانی را دوست دارند که برایشان وقت می گذارند و حرف هایشان را با جان و دل گوش می کنند. اتفاقا افراد عبوس به دلیل این که جذابیت کمتری برای دیگران دارند و کسی شنوای حرفشان نیست، بیشتر نیاز دارند که شما به حرف های آنها گوش کنید. صحبت شان را قطع نکنید و اجازه بدهید هرچه دل تنگشان می خواهد بگویند. این کار در تغییر رفتار آن ها در درازمدت بسیار موثر است.

 

به جای انتقاد، نظرشان را بپرسید

افراد یکدنده زود می رنجند. هیچ وقت به هیچ طریقی از استدلال های آن ها انتقاد نکنید، حتی با ملایمت زیرا احساس خواهند کرد که می خواهید با آن ها مخالفت کنید. هر چه که می گویید باید عادی به نظر برسد زیرا اگر بخواهید با آنها رسمی و قاطع حرف بزنید، خواهند فهمید که آینده بحث به کجا خواهد کشید. به عنوان مثال، می توانید بگویید، «تازه فهمیدم که اون تعداد خوب نیست. نمیدونم چرا ولی شاید ۵۰۰ تا بهتر باشه. نظر تو چیه؟ به نظرت بهتر نیست؟»

 

اگر اشتباه کردید، بپذیرید

شما مثل او یکدنده نباشید و اگر در گفت و گو با او، شما اشتباه کرده اید سریع بپذیرید و مسئولیت آن را به گردن بگیرید. بگویید؛ «حق کاملاً با توست، اشتباه از من بود و من برای جبران …» حتی اگر خودتان قانع نشده اید که اشتباه کرده اید حداقل از شک و تردید خود بهره مثبت بگیرید؛ «ممکن است من اشتباه کرده باشم. بیا دوباره موضوع را با هم مرور کنیم.» هیچ فردی با چنین روشی مخالفت نمی کند. این کلمات قدرت شگفت انگیزی دارند. به این ترتیب هم به نظر طرف مقابل احترام گذاشته اید و هم تنش موجود در فضا را کاهش می دهید. شاید خود شما هم از تغییر روحیه طرف تعجب کنید که می گوید؛ «بله، تو اشتباه می کنی اما چیز مهمی نیست، همه اشتباه می کنند.» اشتیاق شما برای اینکه نشان بدهید او درست می گفته و شما اشتباه می کردید باعث می شود فضای درگیری تلطیف شود. اگر شجاعت این را داشته باشید که بپذیرید طرف مقابل بر حق بوده، رضایت خاطر بیشتری هم احساس می کنید.

 

از این عبارت طلایی بهره ببرید

این عبارت تاثیر فوق العاده ای دارد؛ «بله، بله، دقیقاً می فهمم تو چه می گویی، منظورت این است که…» این کلمات به طرف مقابل نشان می دهد که حرف او را شنیده اید. معمولاً آنها فقط همین را می خواهند؛ می خواهند که برایشان ارزش قائل شویم. اگر سر بعضی چیزها توافق کنید آرام آرام عصبانیت و مقاومت طرف مقابل را در هم می شکنید و لجبازی اش را به خط پایان خواهید رساند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *