چگونه خوراک دوپیازه شیرازی درست کنیم؟

چگونه خوراک دوپیازه شیرازی درست کنیم؟

طرز تهیه خوراک دوپیازه شیرازی

شیرازی ها غذاهای بسیار خوشمزه ای دارند که در زیر طرز تهیه خوراک دوپیازه شیرازی را برایتان قرار میدهیم شیرازی ها از این دوپیازه برای یک شام عالی استفاده میکنند و یا بعضی از آنها دوپیازه را برنج استفاده میکنند.

مواد لازم

سیب زمینی نیم کیلو
کره ۷۵ گرم
آب لیمو ترش ۱/۴ فنجان
جعفری ساطوری شده ۱/۲ فنجان
پیاز داغ عسلی ۳ قاشق سوپخوری
نمک و فلفل و زردچوبه

 

خوراک دو پیازه شیرازی

سیب زمینی ها را با آب و ۱/۲ قاشق نمک آبپز کنید. سپس آنها را پوست بکنید و به قطعات کوچک برش بزنید. پیاز داغ را به سیب زمینی اضافه کنید و روی حرارت کم قرار و تفت دهید و بهم بزنید.

آب لیمو، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کرده و مجددا مواد را باهم تفت دهید تا خوب سفت شوند. وقتی خوراک دوپیازه آماده شد جعفری خرد شده را روی آن بپاشید. دوپیازه را با نان دلخواه نوش جان کنید.

برای: ۴ نفر
وعده: شام
دسته بندی دستور آشپزی : خوراک
مواد لازم : پیاز, سبزیجات, سیب زمینی

 

سیب زمینی یک گیاه یک ساله است که ما از غده های موجود در ریشه آن استفاده می کنیم. زادگاه اولیه آن در آمریکای جنوبی بوده و اولین بار توسط میرزا ملکُم خان به ایران آورده شده است، برای همین در ابتدا به آن ” آلو ملکُم ” می گفتند و اکنون هم در بعضی شهرهای ایران سیب زمینی را بنام آلو می شناسند.

 

سیب زمینی غنی از بتاکاروتن ( پیش ساز ویتامین A ) است که وقتی پخته می شود به آسانی جذب می شود.

ساقه و برگ های سیب زمینی حاوی سمی بنام سولانین است، بنابراین نباید آن را مصرف کرد، ولی جوشانده رقیق شده همین برگ ها را به عنوان ماده خواب آور و آرامش دهنده اعصاب استفاده می کنند.

مهم ترین ماده اصلی موجود در سیب زمینی نشاسته است که معمولاً ۹ تا ۲۵ درصد آن را تشکیل می دهد، از این رو برای تامین انرژی ماده مفیدی است که نسبت به غلات کمتر تحت تاثیر آفات قرار می گیرد و پرورش آن آسان تر است. امروزه روسیه و آلمان بزرگ ترین تولید کنندگان سیب زمینی هستند.

 

سیب زمینی تقویت کننده قلب ، محکم کننده لثه ، مسکن درد و زخم معده است.
سیب زمینی در بین سبزیجات حاوی ویتامین C بالایی است و هر ۱۰۰ گرم سیب زمینی ۲۰ تا ۲۵ میلی گرم ویتامین C دارد و برای تامین ویتامین C مورد نیاز برای جلوگیری از خونریزی لثه مفید است، ولی نکته بسیار مهم این است که در اثر ماندن در انبار و پخت نامناسب مقدار زیادی از ویتامین C آن به هدر می رود. برای اینکه سیب زمینی ویتامین C کمتری را از دست بدهد ، سعی کنید آن را در مقدارهای کم خریداری و نگهداری کنید و آن را با پوست بپزید . برای پخت ، اول آب را در ظرف جوش بیاورید. بعد سیب زمینی ها را در آن بیاندازید و پس از پخت آنها را از آب خارج کنید و نگذارید در آب گرم بمانند. سیب زمینی علاوه بر ویتامینC حاوی مواد مفید دیگری مثل پتاسیم ، فسفر ، آهن و منیزیم است.

 


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *