کاربردهای درمانی ویتامین B۵

کاربردهای درمانی ویتامین B۵

 

در مورد ویتامین B۵ چه میزان اطلاع دارید این ویتامین در جه محصولات غذایی یافت می شود و چه تاثیراتی روی بدن میگذارد؟ برای کاهش خستگی و کوفتگی بدن،درمان کم خونی،سلامتی ذهن و کنترل فشار خون می توانید از ویتامین B۵ استفاده کنید.

ویتامین “B۵ که به “پانتوتنیک اسید” نیز معروف می باشد، یک ویتامین آنتی اکسیدان محلول در آب است. این ویتامین به سه شکل در می آید و به نام های “پانتنول” و “کلسیم پانتوتنات” نیز نامیده می شود.
همه سلول‌های بدن نیاز به ویتامین B۵ یا اسید پانتوتنیک دارند. بدن انسان از پانتوتنیک اسید برای تبدیل کربوهیدرات ها ، پروتئین ها و چربی ها به انرژی استفاده می کند.
ویتامین B در بدن تبدیل به ترکیبی به نام “کوآنزیم “A می‌شود که وجود این ماده در بدن برای تبدیل غذا به انرژی لازم است و فقدان آن سبب نارسایی رشد و خاکستری شدن موها و کم خونی می شود.

ویتامین B۵ یا اسید پانتوتنیک در مرحله اول به‌عنوان نوعی ترکیب‌کننده برای بسیاری از اجزای مهم و مورد نیاز بدن عمل می‌کند. به‌عنوان مثال، این ویتامین برای شکل‌گیری چربی‌ها، پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، اسیدهای آمینه و آنتی‌بیوتیک‌ها ضروری است. از طرف دیگر، ترشح هورمون‌های آدرنال را هم تحریک می‌کند.

ویتامین B۵ شهرت زیادی در کاهش استرس و مشکلات روان‌شناختی جدی دیگر مثل اختلال اضطرابی و افسردگی دارد و سلامتی ذهن را حفظ می‌کند. در واقع، ‌این ویتامین، هورمون‌هایی که در به وجود آمدن این مشکلات روان‌شناختی نقش دارند را تنظیم می‌کند.
اسید پانتوتنیک یا همان ویتامین B۵، این توانایی را دارد که قلب انسان را در شرایط فعالیت طبیعی حفظ کند. ویتامین B۵، سطح کلسترول خون را تنظیم می‌کند و نقش موثری در کنترل فشار خون دارد.

ویتامین B۵، به کاهش خستگی و کوفتگی بدن کمک می‌کند و فعالیت‌های متابولیکی سراسر بدن را در مسیر درست قرار می‌دهد. معنایش این است که این ویتامین، توانایی مثبتی در افزایش میزان استقامت بدن برای انجام دادن کارهای مختلف دارد. این توانایی، یکی از مزیت‌های خاص و مهم ویتامین B۵ محسوب می‌شود، خصوصا برای افرادی که فعالیت بدنی زیادی در طول روز دارند یا کسانی که ورزشکار هستند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *