کاهش عوارض آرتروز زانو در میان بانوان

کاهش عوارض آرتروز زانو در میان بانوان

آرتروز زانو نوعی بیماری رایج در میان زنان است که می تواند ناشی از کم تحرکی ، اضافه وزن و پوکی استخوان در آن ها ایجاد شود. برخی راهکارهای درمانی برای کاهش عوارض آرتروز در میان بانوان وجود دارد که در این بخش به آنها اشاره خواهیم کرد.

شایعترین عامل کم‌تحرکی در افراد سالمند آرتروز زانو است. اولین علامت آرتروز زانو در بیماران درد است. بیماران به دلیل درد به طور ناخودآگاه فعالیت خود را کمتر می‌کنند. کم فعالیتی مشکلات دیگری را در سالمند ایجاد می‌کند مانند ضعف عضله ,پوکی استخوان,مشکلات گوارشی و …. پس باید کاری کرد که بیمار فعالیت خود را از سر گیرد. آرتروز تقریبا بیماری زنانه‌ای است چون افزایش وزن در خانم‌ها بیشتر است و عضلات نگهدارنده زانو نیز ضعیف‌تر از مردان است.

البته یک عامل مهم دیگر در آرتروز وجود اختلالی به نام پا پرانتزی است که در آن دو زانو بیش از حد از هم فاصله دارند. این اختلال نیز باعث خرده شدن مفصل می‌شود. توصیه می‌شود همه خانم‌ها وزن خود را متعادل نگه دارند. اگر انحرافی در زانو دیده می‌شود در همان سنین جوانی اقدام به اصلاح آن نمایند. اما وقتی فردی دچار آرتروز می‌شود تنها راه ممانعت از ادامه سائیدگی مفصل زانوست.

این کار را می‌توان با رعایت چند نکته انجام داد: بیماران نباید بار سنگین بلند کنند، وزن خود را کاهش دهند، از راه رفتن در سربالایی یا سرپایینی پرهیز کنند، از توالت فرنگی استفاده کنند، روی صندلی نماز بخوانند، زانو به هیچ وجه نباید به طور کامل خم شود و حداکثر زاویه بین ران و ساق باید ۱۲۰ درجه باشد. بیماری آرتروز باعث خشکی در اندام می‌شود. این بیماران معمولا صبح‌ها هنگام برخاستن از خواب دچار خشکی عضو هستند.

فعالیت بییش از حد زیاد یا بیش از حد کم نیز باعث تشدید خشکی می‌شود. برای تخفیف این حالت لازم است بیمار با پزشک صحبت کند و به اندازه توصیه شده فعالیت بدنی داشته باشد. در مواقعی که آرتروز شدید و دردناک است بیمار نیاز به مسکن دارد. البته خوردن مسکن‌ها به مدت طولانی اصلا توصیه نمی‌شود. آخرین راه درمان تعویض مفصل است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.