کاهش کلسترول و قند خون با استفاده از جو

کاهش کلسترول و قند خون با استفاده از جو

جو مصارف زیادی دارد از این دانه گیاهی در مصراف خوراکی استفاده می شود. این گیاه برای کاهش کلسترول و قند خون بدن استفاده می شود همچنین جهتدرمان ورم لوزالمعده، تامین ویتامین های مورد نیاز بدن و مقابله با سرطان روده بزرگ نیز استفاده می شود.

جو، گیاهی است علفی، یک ساله با ساقه نازک و استوانه‌ای شیاردار و بندبند که به ارتفاع تا یک متر می‌رسد.

۲- مصارف خوراکی و دارویی جو به عهد عتیق بازمی‌گردد. پلینی، پزشک رومی، در یادداشت‌های خود نوشته است، اگر شخصی کورک داشته باشد، نه دانه جو را به شکل دایره دور کورک قرار دهد و این کار را سه بار تکرار کند، بعد با دست چپ، جو را داخل آتش بیندازد، کورک فورا از بین می‌رود.

۳- یونانی‌های باستان موسیلاژ حاصل از جو را برای درمان ورم لوزالمعده به کار می‌برند.

۴- جو در بیشتر فرهنگ‌ها به عنوان غذای اصلی مصرف می‌شود و گلادیاتورها آن را برای تقویت قوای بدنی می‌خورند.

۵-جو حاوی فیبری به نام بتاگلوکان می‌باشد که در جو دوسر هم وجود دارد. بتاگلوکان دارای خاصیت کاهش دهندگی کلسترول می‌باشد.

۶- جو روغنی دارد که توکوتری‌انول نامیده می‌شود. همچنین منبعی از شیرین‌کننده‌ها، از جمله قند مالت (قند ژله‌ای جو) و حاوی مقدار زیادی مالتوز است. میزان مجموع قندها ۷۷.۷ درصد می‌باشد.

۷- ویتامین‌های جو شامل: C،B۹،B۵،B۳،B۱ و املاح آن شامل: آهن، کلسیم، منیزیوم، فسفر، روی و پتاسیم (۲۸۰ میلی‌گرم درصد) است.

۸- آلکالوئید هوردنین موجود در جو، دارای اثر سمپاتومی‌متیک بوده که مشابه اپی‌نفرین عمل می‌کند. هوردنین می‌تواند گردش خون محیطی را تحریک و به عنوان یک باز کننده برونش‌ها، عمل کند.آرد جو در بسیاری از موارد در تهیه کماج‌ها از آرد گندم بهتر است؛ چون هم از نظر مزه و هم رطوبت بر آن برتری دارد.

۱۰- فیبر حاصل از دانه جو کاهش دهنده کلسترول و قند است و خاصیت کاهش قند آن به خصوص به صورت نان جو بسیار است.

۱۱- جو به خوبی LDL و کلسترول تام را کاهش می‌دهد. در یک مطالعه ۷۹ نفر که دارای کلسترول بالا بودند، به مدت یک ماه با آرد سبوس جو و روغن جو تغذیه شدند. در افرادی که از سبوس جو استفاده کرده بودند، HDL به مقدار قابل توجهی کاهش یافت؛ حال آنکه در افرادی که از روغن جو استفاده کرده بودند؛ تغییری حاصل نشد.

۱۲- در بررسی دیگری، سبوس جو توانست در مدل‌های حیوانی (موش) از سرطان روده بزرگ جلوگیری کرده و نقش محافظت کننده داشته باشد.

این اثر قوی‌تر از سبوس گندم و سبوس‌های تجارتی جو بود. یکی از دلایلی که برای این موضوع ذکر شده، کاهش زمان عبور مواد غذایی از روده و معده است.

۱۳- موسیلاژ تولیدشده از جو، برای ورم روده و معده بسیار مفید است.

۱۴- همچنین مصرف جو احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

۱۵- مصرف جو هیچگونه سمیتی ندارد. فقط بعضی افراد مبتلا به بیماری سلیاک که نمی‌توانند گلوتن را هضم کنند، نسبت به این ماده در جو حساسیت دارند. البته جو دارای میزان زیادی گلوتن می‌باشد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *