کشف انواع سرطان در مبتلایان با استفاده از بویایی سگ ها

کشف انواع سرطان در مبتلایان با استفاده از بویایی سگ ها

آیا میدانستید حیواناتی مانند سگ ها قادر به تشخیص انواع امراض سرطانی در بدنتان هستند؟ حس بویایی این حیوانات بسیار قوی است و از روی نمونه ادرار و یا بوی تنفس مبتلایان می توانند پی به بروز بیماری هایی مانند سرطان تیروئید وسرطان پروستات ببرند.

طبق تحقیقی که مشروح آن در مجله Urology منتشر شده است سگ‌ها می‌توانند از روی نمونه ادرار ابتلا به سرطان پروستات را با اطمینان ۱۰۰ درصد تشخیص دهند. سگ‌ها ۲۰۰ میلیون سلول بویایی دارند و به همین دلیل تاکنون برای یافتن افراد گمشده یا پیدا کردن مواد مخدر مورد استفاده قرار می‌گرفتند اما محققان می‌گویند از این حیوانات در تشخیص سرطان پروستات نیز می‌توان کمک گرفت.

محققان بیمارستان تحقیقاتی Humanitas در میلان ایتالیا از ۲ سگ ماده طی ۵ ماه گذشته کمک گرفتندتا از روی نمونه‌های ادراری سرطان را تشخیص دهند. محققان ۳۶۲ نمونه ادرار متعلق به افراد مبتلا به سرطان پروستات در مراحل مختلف و ۵۴۰ نمونه ادرار افراد سالم را در دسترس سگ‌ها قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که سگ‌ها با اطمینان ۹۹ تا ۱۰۰ درصد می‌توانند نمونه‌های مثبت را بیایندو با اطمینان ۹۶ تا ۹۸ درصد نمونه‌های منفی را جدا ‌کند.این روش تشخیص ارزان و غیرتهاجمی است و می‌تواند جلوی بیوپسی‌های بی‌دلیل را بگیرد. در سال ۲۰۱۱ نیز محققان آلمانی نشان دادند سگ‌ها می‌توانند سرطان ریه را با استنشاق تنفس بیمار شناسایی کنند و در سال ۲۰۱۵ محققان دانشگاه آرکاکانزاس از تشخیص سرطان تیرویید توسط سگ‌ها خبر دادند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *