کنار آمدن با یک کلیه

کنار آمدن با یک کلیه

زندگی با یک کلیه چگونه امکانپذیر خواهد بود؟ افرادی که یک کلیه دارند بهتر است بیشتر به سلامت این عضو از بدنشان اهمیت دهند. برخی دلایل عمده از جمله دیسپلازی کلیه، بیماری‌های خاص و یا اهدای کلیه به دیگری می توانند در یک کلیه داشتن شما نقش داشته باشند.

بسیاری از افرادی که فقط یک کلیه دارند، زندگی طبیعی و سالمی را تجربه می‌کنند. با این‌حال، ‌حفظ سلامتی و محافظت از همین یک کلیه واقعا برای این افراد ضرورت دارد. به‌طور کلی، سه دلیل عُمده برای توضیح این اتفاق وجود دارند:

۱. بعضی از افراد ممکن است که فقط با یک کلیه متولد شوند. این مشکل از نظر پزشکی، فقدان کلیوی (renal agenesis) نام دارد. مشکل بعدی، دیسپلازی کلیه (kidney dysplasia) است که فرد با دو کلیه متولد می‌شود،اما فقط یکی از کلیه‌هایش فعالیت می‌کنند. بسیاری از این افراد می‌توانند زندگی سالم و عادی خودشان را ادامه بدهند.

۲. در بعضی از موارد، لازم است که یک کلیه در حین عمل جراحی، با هدف درمان جراحت یا بیماری‌های خاص مانند سرطان، برداشته شود.

۳. هر فرد سالمی می‌تواند یکی از کلیه‌هایش را به افراد نیازمند به کلیه اهدا کند. بسیاری از افرادی که فقط با یک کلیه سالم متولد می‌شوند، مشکلات انگشت‌شماری را تجربه می‌کنند.

با این‌حال،‌ در بعضی از موارد، مشکلات جدی‌تر هم مشاهده شده است.افرادی که با یک کلیه متولد شده‌اند یا افرادی که یکی از کلیه‌های‌شان را در دوران کودکی از دست داده‌اند، معمولا با این احتمال مواجه هستند که تنها کلیه سالم‌شان در سال‌های بعد دیگر به عملکرد طبیعی خودش ادامه ندهد. البته معمولا ۲۵ سال یا بیشتر طول می‌کشد تا این اتفاق مشاهده شود. حتی خطر بالا رفتن فشار خون در دوران سالمندی هم برای آنان وجود دارد. با این‌حال، از کار افتادن تنها کلیه سالم بسیار نادر است و طول عُمر این افراد براساس الگوهای طبیعی پیش می‌رود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *