کنترل هورمون استرس با روش های خوراکی

کنترل هورمون استرس با روش های خوراکی

اگر هورمون استرس در بدنتان افزایش پیدا کرده است و در معرض خطر حملات اضطرابی قرار گرفته اید می توانید از خوراکی های مختلفی از جمله شکلات تلخ و بادام استفاده کنید. نوشیدن آب خنک همراه لیمو یا مصرف میوه تازه نیز کمک زیادی به کاهش تنش و استرس شما خواهد کرد.

آیا وقتی استرس دارید، دلتان می‌خواهد خوراکی‌های شیرین بخورید؟‌ این اتفاق یک دلیل طبیعی دارد: قندها هورمون استرس کورتیزول را سرکوب می‌کنند؛ اما باید بدانید که قندها در این شرایط باعث تشدید گرسنگی می‌شوند. به همین خاطر باید استفاده از میان‌وعده‌ها و تنقلاتی که فیبر، چربی و پروتئین دارند را متوقف کنید و به‌جای آن‌ها از این میان‌وعده‌ها استفاده کنید: انواع چای‌های گیاهی: چای کامومیل، اضطراب را تسکین می‌دهد، در حالی که چای سبز حاوی آمینو اسید ال‌تیانین است که می‌تواند آرامش و تمرکز را برای شما فراهم کند.

شکلات تلخ و بادام: این ترکیب می‌تواند هوس و میل به زیاده‌روی در خوردن تنقلات را کنترل کند. مصرف حدود ۳۰ گرم در روز از این ترکیب می‌تواند ترشح هورمون‌های استرس را هم کم‌تر کند.انواع سبزیجات: سبزیجات این ویژگی مثبت را دارند که با فیبرهای خیلی مفیدی شما را سیر می‌کنند و البته چربی‌های سالم و مفیدی دارند که احساس سیری طولانی‌تری به شما می‌دهند.

آب خنک همراه لیمو یا میوه تازه: کمبود آب بدن اغلب با گرسنگی اشتباه گرفته می‌شود. نوشیدن آب همراه میوه یا لیموی تازه می‌تواند این کمبود آب را جبران کند و نوشیدن آب را برای‌تان راحت‌تر کند.آجیل و میوه‌خشک: خوردن آجیل‌ها و به‌خصوص گردو به بدن کمک می‌کند تا در برابر استرس بهتر واکنش نشان دهد. ترکیب آجیل‌ها با انواع میوه‌های خشک و حتی شکلات می‌تواند این تاثیر را چند برابر کند.

روانپزشکان توصیه می کنند که برای پیشگیری از حملات اضطرابی از خوردن کافئین مثل قهوه، چای، کولاها ‌و شکلات خودداری کنید چون کافئین شما را در یک حالت تحریک پذیر قرار می‌دهد.

  از کشیدن سیگار خودداری کنید چون نیکوتین موجب تشدید تحریک پذیری فیزیکی و فیزیولوژیکی می‌شود و با تشدید انقباض عروقی، فعالیت و کارکرد قلب را افزایش می‌دهد.
  انجام تمرینات ورزشی روزانه نیز در پیشگیری از اضطراب بسیار موثر است به طوری که حتی یک پیاده‌روی کوتاه در اطرف آپارتمان می‌تواند شما را آرام نگه دارد. به علاوه درمانهای شناختی رفتاری تا حد زیادی در کنترل اضطراب و حمله‌های ترس موثر هستند.

به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.