کنترل هوس های غذایی

کنترل هوس های غذایی

هوس های غذایی مهمترین عوامل بروز چاقی و اضافه وزن ما به شمار می روند همچنین تهدیدی برای سلامتی مان نیز محسوب می شوند اگر می خواهید این هوس های غذایی را سرکوب یا کنترل کنید بد نیست با راهنمایی های متخصصین تغذیه در این زمینه همراه باشید.

شور می‌خورید یا شیرین؟ بیسکویت و چیپس خورید یا شکلات خور؟ مدام قهوه می‌نوشید یا عشق نوشابه‌اید؟ تمام این هوس‌های غذایی می‌تواند نشان‌دهنده‌ی وضعیت سلامتی شما باشد؛ یعنی اینکه تمایل زیاد به مصرف یک ماده‌ی غذایی می‌تواند ناشی از کمبود برخی از مواد مغذی در بدنتان باشد. البته حواستان باشد که می‌گوییم «می‌تواند» نشان‌دهنده‌ی کمبودی باشد. برای مطمئن شدن باید تحت نظر پزشک آزمایش بدهید و وضعیتتان بررسی شود. با ما باشید تا بگوییم تمایل شدید به هر ماده‌ی غذایی امکان کمبود کدام ماده‌ی مغذی در بدن را نمایان می‌سازد.

خیلی وقت‌ها، ما بدون اینکه گرسنه باشیم، میل یا هوس به خوردن غذاهای چرب، شور، شیرین و پرکالری را داریم و با این کار زمینه ابتلا به چاقی و اضافه‌وزن را در خودمان فراهم می‌کنیم. یکی از راه‌های سرکوب این هوس‌های زودگذر، جویدن یک عدد آدامس بدون قند است. جویدن آدامس می‌تواند باعث ارسال پیام سیری از مغز به معده شود و جلوی اشتها یا پرخوری‌مان را بگیرد.

جویدن یک سبزی یا صیفی هم تاحد زیادی باعث کاهش اشتها و میل ما برای خوردن اسنک‌های چرب و شیرین می‌شود. هرگاه در طول روز احساس کردید که گرسنه نیستید اما دوست دارید تا چیزی بخورید، مصرف یک عدد هویج، خیار، گوجه‌فرنگی یا ۵ برگ کاهو را به شما پیشنهاد می‌کنیم. یکی دیگر از راه‌های کاهش اشتها، خوردن غذا در ظرف‌های سبز و آبی، به‌جای ظرف‌های قرمز و نارنجی است. رنگ‌های سرد و آرام، می‌توانند باعث کنترل و رنگ‌های تند و گرم هم باعث تحریک اشتها شوند. ضمن اینکه به شما پیشنهاد می‌کنیم ظرف‌های کوچک‌تر را برای غذا خوردن انتخاب کنید تا هوس پر کردن ظرف و پرخوری به سرتان نزند.

حفظ آرامش، ورزش، تمرکز روی شیوه‌ی تنفس می‌تواند به کاهش ترشح کورتیزول کمک کند. اگر میل زیادی به مصرف مواد غذایی شور دارید بهتر است به سمت منابع طبیعی سدیم مانند آرتیشو روی بیاورید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *