مدیریت سطح قند خون بیماران دیابتی

مدیریت سطح قند خون بیماران دیابتی

برای مدیریت سطح قند خون بیماران پزشکان نوعی تکنولوزی جدید ابداع کرده اند و موفق شدند کپسول انسولین را طراحی کنند. قبلا انسولین خوراکی مشکلات عدیده ای برای سیستم گوارش بیماران دیابتی دربرداشت اما این تکنولوژی با فرمول جدید و متفاوتی طراحی شده است.

روزانه میلیون‌ها نفر از افراد مبتلا به بیماری دیابت در سرتاسر جهان مجبورهستند از روش تزریق انسولین برای مدیریت سطح قند خونشان استفاده کنند، اما دانشمندان در حال طراحی روش‌های جایگزینی هستند که درد کمتری داشته باشند. در راستای همین اقدامات، محققان دانشگاه نیاگارا توانسته‌اند نوعی داروی خوراکی را طراحی کنندکه با استفاده از وزیکول‌های کوچک می‌تواند انسولین را به نقطه مورد نظر برساند. گزارشی از نتایج این مطالعه در آخرین نشست ملی و نمایشگاه انجمن شیمی آمریکا (ACS) ارائه شده است. دکتر مری مک‌کورت، سرپرست این تیم تحقیقاتی، می‌گوید: «ما تکنولوژی جدیدی به‌نام CholestosomeTM طراحی کرده‌ایم.

CholestosomeTM، نوعی از ذرات مبتنی بر لیپید خنثی است که ظرفیت انجام دادن کارهای جالبی را دارد». بزرگ‌ترین مانع بر سر راه استفاده از انسولین خوراکی، همیشه این بوده است که انسولین خوراکی به‌صورت دست‌نخورده از معده و دستگاه گوارش عبور می‌کند. پروتئین‌هایی مثل انسولین با محیط اسیدی معده سازگاری ندارند و هیچ‌وقت راهی به داخل روده‌ها و جریان خون پیدا نمی‌کنند. با این‌حال، محققان دانشگاه نیاگارا از تاکتیک تازه‌ای برای مقابله با این مشکل استفاده کرده‌اند. آنان با استفاده از تکنولوژی CholestosomesTM توانسته‌اند نوعی کپسول انسولین را با موفقیت طراحی کنند. وزیکول‌های ابداعی آنها از مولکول‌های چربی طبیعی ساخته شده‌اند که با انواع دیگر حامل‌های دارویی مبتنی بر چربی (لیپوزوم) شباهتی ندارند. وقتی که CholestosomesTM به روده‌ها می‌رسد، توسط بدن به‌عنوان ماده قابل جذب شناخته می‌شود. در این حالت، وزیکول‌ها از روده‌ها عبور می‌کنند و خودشان را به جریان خون می‌رسانند. در ادامه، وزیکول‌ها توسط سلول‌ها جذب و تجزیه می‌شوند و درنهایت انسولین در بدن ترشح می‌شود. آزمایش این تکنولوژی بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داده است که CholestosomesTM دارای انسولین، فراهمی زیستی (bioavailability) زیادی دارد. بنابراین، وزیکول‌ها واقعا به جریان خون راه پیدا می‌کنند. با این‌حال، محققان تصمیم دارند که به‌منظور بهینه‌سازی این فرمولاسیون، آزمایش‌های بیشتری بر روی نمونه‌های حیوانی انجام دهند و در آینده به آزمایش‌های انسانی این کپسول نزدیک شوند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *