گل ساعتی و مزایای درمانی آن

گل ساعتی و مزایای درمانی آن

با ویژگی های درمانی گل ساعتی آشنایی دارید و میدانید این گیاه در چه زمینه هایی برای بدن خاصیت دارد؟ اگر از اختلالات خواب ، استرس و اضطراب رنج میبرید یا دچار سوختگی شده اید می توانید از این گیاه کمک بگیرید. با ۹ مورد از ویژگی های درمانی گل ساعتی در این بخش آشنا شوید.

گل ساعتی

۱- گیاهی است علفی، پایا، با ساقه‌های رونده و پیچک‌دار و برگ‌های متناوب و لب‌دار (۵-۳ لب).

۲- در اروپا، گل ساعتی در طب هومیوپاتی برای تسکین درد، بی‌خوابی عصبی یا بی‌خوابی ناشی از هیستری و خستگی عصبی به کار می‌رود.

۳- مصارف دیگر آن عبارتند از: درمان بیماری‌های برونشیتی (به ویژه آسم)، هموروئید التهابی، مشکلات یائسگی، اختلالات مراقبتی اطفال، مشکلات روحی و روانی کودکان و به صورت کمپرس، روی سوختگی و ورم.

۴-مهم‌ترین اثر آن رفع مشکلات خواب، از جمله بدخوابی و بی‌خوابی است.

۵-گل ساعتی برحسب مقدار مصرف گیاه یا فرآورده‌های حاصل از آن، آثار مختلفی روی سلسله اعصاب مرکزی (CNS)، از جمله به عنوان محرک یا ضدافسردگی دارد. همچنین آرامبخش و ضداضطراب است.

۶- گل ساعتی یکی از معمول‌ترین و پرمصرف‌ترین آرامبخش‌های گیاهی است که پژوهشگران این اثر را مربوط بهوجود فلاونوئیدها و آلکالوئیدهای آن می‌دانند.به ۳-۲ گرم از خرد شده گیاه یک لیوان آب جوش بیفزایید و ۱۰-۵ دقیقه بگذارید بماند (بهتر است در ظرف بسته باشد). سپس صاف کرده میل کنید. اگر این محلول را به منظور رفع بدخوابی مصرف می‌کنید، بهترین زمان، قبل از خواب است. می‌توان این میزان را دو تا سه بار در روز مصرف کرد.

۷- هرچند از مصرف خوراکی این گیاه هیچ‌گونه عوارض جانبی گزارش نشده است، ولی از مصرف زیاد آن باید خودداری کرد. به هر حال توصیه می‌شود از مصرف بیش از ۸ گرم گیاه خشک در روز خودداری شود.

۸- استفاده از داروهای گل ساعتی ممکن است با داروهای منوآمینواکسیداز تداخل نماید.

۹- مصرف مقادیر زیاد این گیاه ممکن است باعث عوارض کبدی، لوزالمعده و افسردگی شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *