گیاه شیرین‌ بیان و یک دنیا فایده

گیاه شیرین‌بیان و یک دنیا فایده

تا به حال نام شیرین‌بیان به گوشتان خورده است؟ با ویژگی های درمانی این گیاه آشنایی دارید؟ این گیاه برای درمان انواع مشکلات معده مفید و موثر است همچنین برای رفع مشکلات مربوط به فشار خون نیز از این گیاه می توانید استفاده کنید.

۱-شیرین‌ بیان گیاهی است پایا و دارای ارتفاع حدود یک متر که در شرایط مناسب بلندتر می‌شود.

۲- مصارف درمانی شیرین‌بیان، به دوران امپراتوری روم بازمی‌گردد. بقراط و تئوفراست، مصرف آن را مفید می‌دانستند و پلینی(۲۳ سال بعد از میلاد) آن را ضدنفخ و خلط آور معرفی کرد.

۳- شیرین‌بیان همچنین در طب گیاهی چین، به عنوان «داروی تراز اول» بوده که تأثیر پرهیزکارانه بر روی بدن دارد و سبب طول عمر می‌شود.

۴- شیرین‌بیان در داروهای جدید،بیشتر به عنوان طعم‌دهنده به کار می‌رود که آن را به صورت پوششی روی مزه تلخ نظیر گنه‌گنه، قرار می‌دهند.

۵- همچنین به دلیل خاصیت خلط آورش، در فرآورده‌های مربوط به سرماخوردگی و سرفه، از آن استفاده می‌شود. ۶- اخیرا، نمونه‌ای از شیرین‌بیان به جا مانده از سال ۷۵۶ بعد از میلاد، مورد تجزیه قرار گرفت و مشخص شد که حتی بعد از گذشت ۱۲۰۰ سال،حاوی ترکیبات فعال است.

۷- خواص شیرین‌بیان عبارت هستند از اثرات ضدزخم معده، ضدالتهاب، خلط آور و ضدسرفه، ضدالتهاب قسمت‌های فوقانی راه‌های تنفسی، کمک به درمان نزله‌های ششی، ضداسپاسم، ضدحساسیت، ضدمیکروب، ضدویروس، خنثی‌کننده بعضی سموم کبد و نرم‌کننده راه‌های تنفسی.

۸- شیرین‌بیان از زمان قدیم به عنوان یکی از بهترین جلوگیری‌کننده و درمان کننده التهاب و زخم معده، مورد مصرف بوده و در حال حاضر بدین منظور مصرف می‌شود.

۹-بی‌خطری مصرف شیرین‌بیان در زمان بارداری و شیردهی به اثبات نرسیده است؛ بنابراین بهتر است در طول این دوران مصرف نشود.

۱۰- مصرف روزانه بیش از ۵۰ گرم و به مدت بیش از شش هفته ممکن است باعث عوارضی از جمله احتباس آب در بدن، کاهش سدیم، افزایش پتاسیم و فشار خون شود.

۱۱- مصرف بیش از شش هفته فرآورده‌های شیرین‌بیان باید با احتیاط صورت گیرد. در صورت مصرف طولانی باید از کاهش پتاسیم بدن مطلع شد و از موائی که پتاسیم دارند،مانند موز و زردآلو خشکه، استفاده کرد. و در صورت بالا رفتن فشار خون، به پزشک مراجعه کرد.

۱۲- برای افراد مبتلا به پرفشاری خون، فرآورده‌هایی از شیرین‌بیان تهیه شده که دارای گلی‌سریزین کمتری است. این محصولات کمتر باعث پرفشاری خون می‌شوند و به نام فرآورده‌های دگلی‌سریزه معروفند.

۱۳- همچنین افرادی که فشار خون یا زمینه آن را دارند، باید فرآورده‌های شیرین‌بیان را با احتیاط مصرف نموده و از زیاده‌روی در مصرف آن خودداری کنند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.