بهترین درمان های خانگی گاز و نفخ معده در دوران بارداری

بهترین درمان های خانگی گاز و نفخ معده در دوران بارداریبارداری  با مشکلات ناخوشایندی همراه است، یکی از آن ها گاز و نفخ  معده است. بسیاری از زنان باردار در این مورد با مشکلاتی مواجه هستند.علل  تشکیل گاز در دوران بارداری افزایش سطح هورمون پروژسترون  است. سایر دلایل تشکیل گاز در دوران بارداری شامل چاقی، فعالیت بدنی کم، دیابت حاملگی و رژیم غذایی نامناسب است. برخی از عوامل  دیگر عبارتند از یبوست و سوء هاضمه، همراه با  سوزش سر دل.در حالی که گاز می تواند شرم آور و بسیار ناراحت کننده باشد، برخی از داروهای خانگی ساده و موثر می توانند در طول حاملگی به کاهش گاز کمک کنند که عبارتند از :

اجتناب از غذاهای تشکیل دهنده گاز

مواد غذایی که می خورید تاثیر مستقیمی بر  گاز  دوران بارداری دارد . در دوران بارداری،  باید یک رژیم غذایی متعادل و مغذی بخورید و از غذاهایی که می توانند باعث ایجاد گاز در معده و روده شوند، اجتناب کنند.برخی از غذاهایی که موجب گاز و نفخ می شوند عبارتند از کلم، لوبیا، گل کلم، کلم بروکلی، مارچوبه،  بروکسل، ماکارونی، نان، برنج سفید.اگر لاکتوز را تحمل نکنید و یا حتی کمی به شیر حساسیت داشته باشید، از فرآ.ورده های لبنی اجتناب کنید.در عین حال، از غذاهای چرب و سرخ شده جلوگیری کنید.چون هضم آنها طول میکشد. همچنین، نوشیدنی های گازدار و نوشیدنی های میوه ای  می توانند گاز تولید کنند.

نوشیدن زیاد مایعات

آب بهترین نوشیدنی است که برای بهبود سلامت گوارشی و جلوگیری از تشکیل گاز کمک میکند. آب, گاز را از دستگاه گوارش خارج کرده و از یبوست جلوگیری میکند.هیدراته کردن بدن مادر ,برای سلامتی نوزاد  نیز مهم است. هر روز ۸ تا ۱۰ لیوان آب ساده  بنوشید. نوشیدنی های گازدار مشکل را شدیدتر می کند.

بهترین درمان های خانگی گاز و نفخ معده در دوران بارداری
خوردن فیبر

 

اگر چه غذاهای حاوی فیبر  ممکن است گاز بیشتری تولید کند اما خوردن غذاهای  سرشار از فیبر باعث می شود که از یبوست و گاز دوران بارداری پیشگیری کند.از جمله ۲۵ تا ۳۰ گرم غذاهایی با فیبر بالا به رژیم غذایی روزانه می تواند به کاهش گاز کمک کند.سعی کنید از مواد غذایی حاوی فیبر زیاد استفاده کنید.اگر غذاهای دارای فیبر بالا را دوست ندارید، از پزشک  در مورد مکمل فیبر بپرسید

 

فعال باشید

 

بارداری به این معنا نیست که  باید در رختخواب درازبکشید. در واقع، این می تواند مشکل گاز را بدتر کند.ورزش منظم در دوران بارداری برای کاهش تشکیل گاز اضافی مفید است. ورزش هضم را آسان کرده .در دوران بارداری، پیاده روی یک  ورزش خوب است که باید هر خانم باردار برای جلوگیری از گاز انجام دهد.ورزش همچنین از افزایش وزن  در دوران بارداری جلوگیری می کند، به بهبود متابولیسم و کاهش مقاومت به انسولین کمک می کند

 

یوگا

 

یوگا می تواند در طول حاملگی به این مشکل کمک می کند. یکی از بهترین یوگا ها، حرکت گاو است.حتی ماساژ ملایم  برای  ستون فقرات و شکم در زمان بارداری مفید است

روزی ۵ تا ۱۰ بار، این حرکت را انجام دهید.بعضی از یوگا های مفید دیگر برای کاهش نفخ  و گاز  یوگای  زاویه دار، مثلثی، حرکت چرخش باد، حرکت بچه است.

احتیاط: قبل از انجام یوگا، با دکتر مشورت کنید.

 

چای بابونه

 

بابونه همچنین در طول بارداری یک درمان موثر خانگی است. این  چای باعث جلوگیری از تشکیل گاز می شود. بابونه همچنین می تواند باعث کاهش سطح قند خون ناشتا و افزایش حساسیت به انسولین شود.چای کیسه ای چای بابونه را در یک فنجان آب گرم قرار داده و حداقل یک بار در روز یک فنجان بنوشید

پوشیدن لباس های راحت

 

لباس هایی که در حین بارداری می پوشید نیز  نقش مهمی در کاهش گاز دارند.به عنوان مثال، لباس تنگ در اطراف کمر می تواند سیستم گوارشی را  دچار مشکل کرده. همچنین می تواند گردش خون را  مختل کند که این ها باعث بوجود آمدن گاز می شود.

خوردن وعده های کوچکتر

 

یکی دیگر از ترفندهای ساده برای جلوگیری از تشکیل بیش از حد گاز در دوران بارداری، خوردن وعده های کوچکتر است. به جای داشتن سه وعده غذایی سنگین، وعده های غذایی خود را به مدت پنج تا هفت وعده غذایی در طول روز تقسیم کنید.نحوه غذا خوردن نیز ممکن است بر میزان تولید گاز تاثیر بگذارد.  مصرف نوشیدنی ها خوردن غذا با عجله می تواند منجر به تشکیل سریع گاز در معده شود.

همچنین، در حال دراز کشیدن غذا نخورید همیشه نشسته غذا بخورید و بلافاصله بعد از خوردن نخوابید تا دچار گاز و یبوست نشوید.تنش بیش از حد یا استرس نیز می تواند  باعث تولید گاز شود. بنابراین، تا آنجا که ممکن است از شرایط استرس زائی جلوگیری کنید.

 


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *