آموزش والدین و توانمندسازی خانواده در بلوغ فرزندانشان

در مقابل سؤال های فرزندان مجهز باشید:  دوران بلوغ به طوفانی تشبیه شده که هر قدر در برایر این طوفان مجهزتر باشید, خود و فرزندتان یا سلامت و آرامش بیشتری را طی خواهید کرد. 

تغییرات هورمونی و بدنی این دوران کنجکاوی وسوال های زیادی برای فرزندان ایجاد می‌کند که شاید از نظر والدین پراسترس‌ترین این سؤال ها درحوزه مسائل دوران بلوغ و مسائل جنسی باشد.

والدین زیادی هستند که  با مشاهده کنجکاوی نوجوانان خود سراسیمه شده و نمی‌داند چه کنند.

در مقابل سوال های فرزندان مجهز باشید : 

کنجکاوی‌های طبیعی یا بی شرمانه

در خصوص کنجکاوی های دوران بلوغ به والدین توصیه می‌شود از سؤال ها و واکاوی‌های نوجوانان خشمگین یا متعجب نشوید.

کنجکاوی‌های جنسی در سنین نوجوانی امری طبیعی استچرا که کودک دیروز, امروز نوجوانی است که یک دنیا سؤال و مشغله ذهنی درباره خود, هویت خود, هویت جنسی خود, اندام خود و …. دارد.

این کنجکاوی‌های نوجوانان به بخش مهمی از سلامتی روانی و زندگی  آینده را شکل می‌دهند و ارتباط مستقیمی با موفقت و عزت نفس دارند.

 حتی زبان بدن والدین هم در این زمینه مهم است وقتی فرزندتان سؤالی دراین‌باره می پرسد اگر چشمتان از تعجب گرد شود, از شرم سرخ شوید, برافروخته و عصبانی شوید … مسلما  راه را برای مراجعات بعدی فرزندتان به خود می‌بندید.

اگر هنوز کاملاً آماده پاسخ به نوجوانانتان نیستید و هنگامی که مضطرب می‌شوید یا دقیق نمی نمی دانید چطور به او پاس دهندمی‌توانید بگویید که به سوال تو فکر و در این باره جست و جو می‌کنم و در فرصتی دیگر برایت توضیحم می دهم .

نکته مهم این است که کنجکاوی‌های فرزندان از چه طریقی پاسخ داده شود و فرزند ما از چه منبعی اطلاعات کسب کند تا سلامت او به خطر نیفتد.

این جاست که نقش,  اهمیت آموزش جنسی و مسائل بلوغ به نوجوانان پررنگ می‌شود.


آموزش یعنی ” چشم و گوش باز کردن ” ؟

هنوز هم وقتی صحبت از آموزش بلوغ و مسائل جنسی نوجوانان به میان می‌آید بعضی از والدین تصور می‌کنند.

 آموزش جنسی یعنی آمورش مقاربت, صحبت درباره زایمان و …. اگرچه اطلاعات فیزیولوژیکی درباره اندام‌های جنسی هم بخشی از این آموزش‌هاست, اما بخش بسیار مهم آموزش‌های دوران بلوغ, سلامت جنسی و هویتی نوجوانان است و در حقیقت تربیت جنسی و آموزش‌های بلوغ,  تمام  اقدامات کوچک و بزرگ در جهت آگاهی بخشی جنسی است که از بدو تولد فرزند انجام می‌دهیم

 مثل آگاهی دادن در رابطه با با هویت جنسینقش‌های جنسیتینیاز جنسی و خطرهای احتمالی که ممکن است برای نوجوانان اتفاف بیفتد در حقیقت مهم  ترین هدف آموزش جنسی این است

یک زندگی سالم و موفق زناشویی را برای فرزندان ایجاد کنیم که در کنار این هدف اصلی یعنی در کنار زندگی سالم, بقای نسل و آرامش هم مد نظر است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *