انواع رژیم لاغری کدامند و کدامیک به ما کمک میکند؟

رژیم های غذایی مختلفی وجود دارد که هر یک ویژگی های خاص خود را دارند و تقریبا هدف همه این رژیم ها لاغری و کاهش وزن است. برخی انواع رژیم لاغری بر روی کاهش اشتها تمرکز می کنند، در حالیکه هدف سایر رژیم ها محدود کردن کالری، کربوهدرات ها یا چربی است.

انواع رژیم لاغری کدامند و کدامیک به ما کمک میکند؟

در زمان مطالعه انواع رژیم لاغری برای مثال رژیم لاغری کتوژنیک ادعا بر این است که بهترین رژیم هستند و اغلب کمتر از عوارض این رژیم ها صحبت می شود. واقعیت این است که انواع رژیم لاغری می توانند بهترین رژیم در نظر شوند، اما برای شما مناسب نباشند. هر شخص با توجه به سن و سال، شرایط جسمی و سوابق پزشکی می تواند یک رژیم مناسب را برای خود انتخاب کند.

در اینجا قصد داریم به بررسی انواع رژیم لاغری از جمله رژیم کانادایی  ،  وگان ، کربوهیدرات …  بپردازیم .

علاوه بر انتخاب یکی از انواع رژیم لاغری، می توانید از دستگاه های غیر تهاجمی شرکت مداریا استفاده کنید که بدون عارضه و در کوتاه ترین زمان ممکن نتیجه مطلوب را به شما ارائه می دهند. موثرترین دستگاه های غیر تهاجمی شرکت مداریا در لاغری و تناسب اندام دستگاه اسلیم فیت و دستگاه ولکینو می باشند. در این نوشتار به معرفی انواع رژیم لاغری و مزیت ها و عوارض آنها می پردازیم.

انواع رژیم لاغری : رژیم پالئو paleo diet

رژیم پالئو یکی از انواع رژیم لاغری محسوب می شود که محبوبیت زیادی نیز پیدا کرده. این رژیم شبیه به همان غذاهایی است که اجداد شکارچی ما قبل از ایجاد کشاورزی، می خوردند. تئوری این رژیم بر این مبناست که بسیاری از بیماری هایی که انسان مدرن به آنها مبتلا می شود، مربوط می شود به مصرف غلات، لبنیات و غذاهای فرآوری شده.

در مورد رژیم پالئو این مسئله وجود دارد که آیا غذاهای موجود در این رژیم همان غذاهایی است که اجداد ما می خوردند؟ به هر حاب رژیم پالئو در بین انواع رژیم لاغری فواید زیادی برای سلامت دارد.

رژیم پالئو بر روی غذاهای حاوی پروتئین بدون چربی، سبزیجات، میوه ها، آجیل ها و دانه ها تاکید می کند، در حالیکه غذاهای فرآوری شده، قند، لبنیات و غلات از این رژیم کاملا حذف شده اند. برخی انواع رژیم پالئو انعطاف پذیری بیشتری دارند و در آنها مصرف لبنیات مانند پنیر، کره و همچنین سیب زمینی شیرین و سیب زمینی معمولی مجاز است.

بررسی های زیادی در مورد انواع رژیم لاغری و از جمله رژیم پالئو انجام شده است. این پژوهش ها نشان در مورد رژیم پالئو نشان می دهند که رژیم پالئو می تواند به میزان قابل توجهی وزن را کاهش داده و اندازه دور کمر را کم کند. افرادی که رژیم پالئو می گیرند، طبق اصول این رژیم، کربوهیدرات کمتر و پروتئین بیشتری مصرف می کنند و کالری روزانه آنها نیز بین ۳۰۰ تا ۹۰۰ کالری کاهش پیدا می کند.

رژیم پالئو عوامل تشدید کننده بیماری های قلبی، مانند کلسترول، قند خون، تری گلیسرید خون و فشار خون، را کاهش می دهد.

یکی از نقاط ضعف رژیم پالئو حذف غلات سبوس دار و حبوبات و لبنیات است که مواد مغذی و ضروری برای بدن هستند.

رژیم وگان یا رژیم گیاهخواری

رژیم وگان vegan diet یکی از انواع رژیم لاغری محسوب می شود که اخیرا محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در این رژیم تمامی محصولات حیوانی، به دلایل اخلاقی، محیطی و یا بهداشتی از رژیم غذایی حذف می شوند. رژیم وگان با مقاومت در برابر ظلم و استثمار حیوانات همراه است.

انواع رژیم لاغری کدامند و کدامیک به ما کمک میکند؟

رژیم وگان یا وگانیزم سخت ترین شکل گیاهخواری است. در این رژیم علاوه بر حذف گوشت، محصولات لبنی، تخم مرغ و هر گونه محصول حیوانی مانند ژلاتین، عسل، آلبومین، کازئین و برخی انواع ویتامین D3 نیز حذف می شوند.

رژیم وگان در کاهش وزن موفق به نظر می رسد و اغلب در این رژیم نیازی به شمارش کالری نیست، چرا که بسیار کم چربی است و همچنین فیبر مصرفی در این رژیم بالاست که باعث می شود فرد مدت زیادی احساس سیری کند. رژیم وگان در کاهش وزن و کاهش شاخص توده بدنی BMI بسیار موثر عمل می کند.

یک پژوهش ۱۸ هفته ای بر روی افرادی که رژیم گیاهخواری را انتخاب کرده بودند، نشان داد این افراد در این مدت ۴ کیلو گرم بیشتر از افرادی که رژیم غذایی کنترلی را انتخاب کرده بودند، کاهش وزن داشتند. در رژیم وگان به افراد اجازه داده می شود تا زمان سیر شدن غذا بخورند، اما در رژیم کنترلی افراد باید کالری خود را محدود کرده و متناسب با کالری تعیین شده غذا بخورند.

رژیم وگان به میزان قابل توجهی به کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و مرگ زودرس کمک می کند. همچنین اجتناب از مصرف گوشت های فرآوری شده خطر بروز بیماری آلزایمر، بیماری قلبی و سرطان را کاهش می دهد.

یکی از نقاط ضعف رژیم گیاهخواری این است که حذف کامل محصولات حیوانی باعث کاهش برخی ویتامین ها و مواد ضروری از جمله ویتامین B12، ویتامین D، ید، آهن، کلسیم، زینک . اسیدهای چرب امگا ۳ می شود.

انواع رژیم لاغری : رژیم کم کربوهیدرات

رژیم های کم کربوهیدرات مدت زیادی است محبوبیت پیدا کرده اند و در بین انواع رژیم لاغری یک رژیم موثر در کاهش وزن محسوب می شوند. رژیم کم کربوهیدرات انواع مختلفی دارد، اما در همه آنها مصرف کربوهیدرات به ۲۰ تا ۱۵۰ گرم در روز محدود می شود.

در این رژیم مسئله مهم این است که بدن به عنوان منبع انرژی اصلی خود، به جای کربوهیدرات، چربی بیشتری مصرف کند. در این رژیم بر مصرف چربی و پروتئین تاکید می شود، در حالی که مصرف کربوهیدرات به شدت محدود شده و کاهش پیدا می کند.

زمانی که مصرف کربوهیدرات بسیار کم باشد، اسیدهای چرب وارد خون شده و به سمت کبد حرکت می کنند و در کبد برخی از آنها به کتون ketones تبدیل می شوند. بدن در غیاب کربوهیدرات می تواند از اسیدهای چرب و کتون ها به عنوان منبع انرژی خود استفاده کند.

پژوهش های زیادی در مورد این رژیم انجام شده و اغلب آنها تایید کرده اند که رژیم کم کربوهیدرات در بین انواع رژیم لاغری یکی از رژیم های مفید است. این رژیم در کاهش چربی های خطرناک شکم نیز بسیار موثر است.

رژیم کم کربوهیدرات باعث می شود بدن به حالتی به نام کتوز Ketosis برسد. رژیم های کم کربوهیدرات، از جمله رژیم کتوژنیک، نسبت به رژیم ای کم چرب در کاهش وزن با موفقیت بیشتری همراه هستند.

رژیم کم کربوهیدرات باعث کاهش اشتها شده و فرد کمتر احساس گرسنگی می کند و در نتیجه در طول روز کالری دریافتی کاهش پیدا می کند. همچنین رژیم کم کربوهیدرات عوامل تشدید کننده برخی بیماری های مهم، از جمله تری گلیسرید خون، سطح کلسترول، سطح قند خون، انسولین و فشار خون را کنترل می کند.

البته رژیم کم کربوهیدرات برای همه مناسب نیست و این نقطه ضعف این رژیم محسوب می شود. برخی افراد با گرفتن رژیم کم کربوهیدرات دچار افزایش کلسترول بد LDL می شوند. خیلی به ندرت رژیم کم کربوهیدرات ممکن است باعث بروز شرایط جدی به نام کتواسیدوز غیر دیابتی nondiabetic ketoacidosis شود. این حالت بیشتر در بین خانم های شیرده مشاهده می شود و ممک است کشنده باشد. با این حال رژیم کم کربوهیدرات برای اکثر مردم مفید است و به لاغری سریع کمک می کند.

رژیم کانادایی

یکی دیگر از انواع رژیم لاغری رژیم کانادایی نامیده می شود. در این رژیم سه وعده غذایی اصلی در روز خورده می شود که هر یک کاملا مجزا هستند. در این رژیم صبحانه یک غذای کامل شامل تخم مرغ، گوشت و یا سیب زمینی می شود. وعده ناهار در رژیم کانادایی اغلب سبک است. ناهار در این رژیم شامل سالاد یا سوپ است. وعده شام تقریبا همیشه کامل ترین و بزرگ ترین وعده غذایی در رژیم کانادایی محسوب می شود. غذاهایی که برای شام خورده می شوند عبارتند از سینه مرغ، استیک گوشت، همبرگر و یا گوشت چرخ شده به همراه سبزیجات پخته مانند هویج، نخود فرنگی، لوبیا سبز، گل کلم، کلم بروکلی و ذرت. رژیم کانادایی مورد بسیاری از متخصصین تغذیه قرار نگرفته و نیاز به پژوهش ها و اصلاحات زیادی دارد.

انواع رژیم لاغری کدامند و کدامیک به ما کمک میکند؟

رژیم دوکان Dukan

یکی دیگر از انواع رژیم لاغری که به بررسی بیشتری نیاز دارد، رژیم دوکان است. رژیم دوکان یک رژیم پر پروتئین و کم کربوهیدرات است که شامل چهار مرحله می شود: دو مرحله برای کاهش وزن و دو مرحله حفظ وزن، اینکه هر مرحله چقدر طول بکشد بستگی به دارد که چه میزان کاهش وزن مد نظر شماست. نکته قابل ذکر این است که هر مرحله الگوی غذایی خاص خود را دارد.

در مراحل کاهش وزن خوردن غذاهای حاوی پروتئین بالا و همچنین مصرف جو دو سر اجباری است. مراحل دیگر شامل افزودن سبزیجات غیر نشاسته ای و مقداری کربوهیدرات و چربی است. هر چه در این رژیم جلوتر می روید، میزان مصرف پروتئین کمتر می شود تا وزن جدید خود را حفظ کنید.

در آخرین پژوهشی که در مورد خانم هایی که رژیم دوکان گرفته اند، انجام شد مشخص شد این افراد روزانه ۱۰۰۰ کالری دریافت کرده و ۱۰۰ گرم پروتئی مصرف کردند و به طور متوسط در مدت زمانی ۸ تا ۱۰ هفته شاهد حدود ۱۵ کلیوگرم وزن بودند. بررسی های دیگری هم انجام شدند که نشان دادند رژیم های با پروتئین بالا و کربوهیدرات کم تاثیر زیادی بر کاهش وزن دارند.

این رژیم ها باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدن می شوند، هورمون گرسنگی را کاهش  داد ه و باعث افزایش هورمون سیری در بدن می شوند. با این حال رژیم دوکان نیاز به بررسی های بیشتری دارد.

در این رژیم کاهش وزن سریع اتفاق می افتد اما با محدودیت شدید کاری همراه است که نقطه ضعف این رژیم محسوب می شود و باعث کاهش توده عضلانی می شود.

رژیم غذایی فوق العاده کم چرب

رژیم کم چرب نیز از انواع رژیم لاغری محسوب می شود. در این رژیم مصرف چربی به کمتر از ۱۰ درصد کالری روزانه کاهش پیدا می کند. در رژیم کم چرب ۳۰ درصد از کالری روزانه توسط چربی ها تامین می شود. بررسی ها نشان داده اند این رژیم در طولانی مدت تاثیری بر روی کاهش وزن ندارد.

طرفداران رژیم کم چرب معتقدند چربی مصرفی باید به حدی کاهش پیدا کند که تنها ۱۰ درصد از کالری روزانه توسط چربی ها تامین شود. این رژیم عمدتا بر مبنای مصرف گیاهان است و در آن مصرف محصولات حیوانی کاهش پیدا می کند، بنابراین در این رژیم مصرف کربوهیدرات بالا و مصرف پروتئین پایین است (۸۰ درصد کالری از طریق کربوهیدرات تامین می شود و تنها ۱۰ درصد از طریق مصرف پروتئین).

رژیم کم چرب در افراد بسیار چاق موفق عمل می کند و فواید دیگری هم دارد؛ انتخاب رژیم کم چرب باعث می شود عوامل تشدید کننده برخی بیماری ها مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا و عوامل التهابی بهبود پیدا کنند. همچنین با کمال تعجب این رژیم کم چرب و پر کربوهیدرات باعث بهبود قابل توجه دیابت نوع ۲ می شود و پیشروی بیماری ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس را کاهش می دهد.

این رژیم دارای یک نقطه ضعف بزرگ است، کاهش مصرف چربی باعث بروز مشکلات طولانی مدت می شود، چرا که چربی نقش مهمی در بدن ایفا می کند. چربی به ساخت غشاهای سلولی و هورمون ها کمک کرده و همچنین در جذب ویتامین های محلول در چربی نقش مهمی دارد.

در نهایت اینکه علاوه بر انتخاب یک رژیم مناسب می توانید دستگاه های لاغری را نیز امتحان کنید. دستگاه های شرکت دانش بنیان مداریا، به طور غیر تهاجمی و بدون نیاز به جراحی و بدون نیاز به مصرف دارو لاغری سریع را برای شما به ارمغان می آورند.

 دستگاه هایی مانند اسلیم فیت و ولکینو پکیج کامل لاغری و تناسب اندام محسوب می شوند چرا که این دستگاه ها علاوه بر لاغری سریع، فرایند عضله سازی و لیفت پوست را نیز انجام می دهند و فرد پس از پایان دوره کار با دستگاه شاهد شلی پوست خود نخواهد بود. در این دستگاه ها با افزایش دمای بافت چربی به بالای ۴۲ درجه در واقع سلول های چربی آب شده (لیز شده) و به سرعت سطح پوست یکنواخت می گردد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.