راهنمای سفر به فیلبند، در ابرها سفر کنید

زمان برنامه‌ریزی برای سفر و انتخاب مقصد اولین گزینه‌ی پیش‌رو برای رفتن به شهرهای شمالی کشور است. اما یکی از مشکلات اصلی تکراری شدن مکان‌ها و فضاهایی‌ست که بارها تجربه شده‌اند. اگر به جای ساحل و جنگل‌ها به دنبال تجربه‌های جدید می‌گردید سفر به فیلبند شما را شگفت‌زده خواهد کرد. یک منظره کم نظیر که این بار شما بالای سر ابرها ایستاده‌اید. باورتان می‌شود که تصویر زیر متعلق به همین روستای ییلاقی مازندران ایران است؟

راهنمای سفر به فیلبند، در ابرها سفر کنید

جاذبه‌های گردشگری فیلبند

فیلبند ترکیبی از دو کلمه فیل یا همان «فِل» و «بند» است. فِل در گویش محلی به معنی خسته و بند هم همان بند آمدن است. روستاییان به خاطر مسیر سختی که از خستگی نفس آدم را بند می‌آورد این نام را برایش انتخاب کرده‌اند. اما بهترین اسم برای این منطقه می‌توانست جنگل ابرها باشد. این روستا به طلوع و غروب‌های مه‌آلودش شهره است و در این زمان‌ها نمی‌توان از خورشید شناور در اقیانوس ابرها چشم برداشت. اما شب‌های پر ستاره فیلبند را هم نباید دست کم گرفت. چون تعداد خانوارهای این روستا کم‌تر از انگشت‌های یک دست هستند و از فضاهای شهری دور است ستاره‌ها نزدیک‌تر از همیشه به نظر می‌رسند. با اینکه تعداد خانه‌های روستا محدود است اما نگران اسکان نباشید. افرادی که علاقه‌مند به تجربه زندگی در خانه‌های روستایی هستند می‌توانند شب را با اجاره اقامتگاه بومگردی چوبی ون فیلبند سپری کنند و با تماشای ستاره‌ها به خواب بروند و صبح چشم به طلوع آفتاب باز کنند. از طرفی محصولات خانگی محلی‌های روستا مثل لبنیات و ترشی‌ها بخش خوشمزه این سفر هستند، مراقب باشید از آن‌ها بی بهره نمانید.

در کنار تمام زیبایی‌های فیلبند چشمه‌های زیادی نیز در این منطقه وجود دارد. چشمه لار یکی از این چشمه‌های آب سرد است که مردم روستا از آن می‌نوشند. مواد معدنی این چشمه برای بیماران کلیوی خواص درمانی دارد و باعث استحکام استخوان‌ها هم می‌شود پس برای دیدن از آن هم‌زمان کنار بگذارید.

راهنمای سفر به فیلبند، در ابرها سفر کنید

نقشه فیلبند

فیلبند حوالی روستای خوشرو، نزدیک شهر بابل قرار گرفته است. مسیر رفتن به این روستای ییلاقی چه از سمت تهران و چه از سمت شهرهای شمالی جاده هراز است. از طرف تهران حدود ۱۲۰ کیلومتر و از سمت آمل ۴۰ کیلومتر باید رانندگی کرد. سپس از خروجی هراز جنگل‌های الیمستان و روستای پرن را پشت سر بگذارید و وارد مسیر فرعی فیلبند شوید، بعد از روستاهای پاشاکلا و سنگچال به فیلبند می‌رسید. این مسیر کوهستانی آسفالت شده است اما قسمت‌هایی از جاده پیچ و خم‌های تندی دارد که باید با احتیاط از آن‌ها گذشت. به خاطر کیفیت آسفالت و پیچ و خم‌های جاده از تهران تا فیلبند ۵ ساعت در راه هستید. بهتر است برای حرکت روزهای آفتابی را انتخاب کنید تا بارندگی این شرایط را تشدید نکند.

اگر انتخاب شما تورهای گردشگری به جای ماشین شخصی باشد پشت نیسان محلی‌ها ادامه مسیر فرعی فیلبند را طی می‌کنید. عبور از دل مه و برخورد هوای خنک به صورت خود خالی از لذت نیست.

چه زمانی و چطور باید به فیلبند سفر کرد؟

فیلبند آب‌وهوای کاملاً کوهستانی دارد که مردم روستاهای اطراف برای ییلاق دو فصل اول سال به آن کوچ می‌کنند و تعداد بسیار کمی در پاییز و زمستان ساکنش هستند. اگر می‌خواهید از گرمای جهنمی شهرها بیرون بزنید و هوایی بهشتی تنفس کنید بام شرقی مازندران منتظر شماست. هوای خنک فیلبند فصل نمی‌شناسد و حتی برای سفر تابستانی هم لباس گرم و بارانی باید در چمدان خود داشته باشید. این منطقه به خصوص در فصل بهار جو پایداری ندارد و اگر خوش شانس باشید در یک روز می‌توانید رنگین کمان و برف را با هم تجربه کنید. امکان سفر به این روستای ییلاقی تنها در فصل‌های بهار و تابستان مهیا است چرا که در فصل‌های بارش برف و باران علاوه بر خطرناک بودن مسیر در طوفان و بوران‌ها سرمای شدید مانع از ماندن می‌شوند.

مسیر منتهی به فیلبند سینه‌کش کوهستان است و انتخاب وسیله نقلیه بستگی به میل شخصی شما دارد.اگر با تورهای گردشگری مسافرت می‌کنید ریسک این سفر به حداقل خود می‌رسد اما اگر می‌خواهید با وسیله شخصی سفر کنید باید نکات زیر را حتماً در نظر بگیرید:

  • معاینه فنی و اطمینان از سالم بودن ماشین
  • پیش‌بینی خرابی ماشین و به همراه داشتن ابزارهای مورد نیاز
  • به هیچ عنوان تنها سفر نکنید و با چند نفر دیگر همسفر شوید تا در صورت بروز مشکل همراه داشته باشید.

 و توصیه آخر اینکه اگر تجربه رانندگی در جاده‌های کوهستانی را ندارید پیشنهاد می‌کنیم با تورهای گردشگری همسفر شوید و به جای رانندگی بیشتر از مسیر لذت ببرید.

کوهنوردی در فیلبند

کوهنوردی و فتح قله‌ یکی دیگر از تفریحات مورد علاقه‌ی طبیعت گردان فیلبند است. برای کوهنوردی دو مسیر در اطراف فیلبند قرار دارد که یکی از آن‌ها به صعود قله حصین بن ختم می‌شود و دیگری پیمایش خود روستای فیلبند تا امامزاده قاسم و جنگل زیبای الیمستان است. الیم نام گیاهی بومی هست که به خاطر رویش فراوانش در این منطقه به الیمستان معروف است. این گیاه خواص دارویی زیادی دارد و محلی‌ها برای پختن خورش از آن استفاده می‌کنند. درختان بلند و کهنسال افرا، کندس، ممرز در این جنگل مه‌آلود آدم را حیرت زده می‌کند. برای پیمایش جنگل و پا گذاشتن در مسیر کوهنوردی قله حصین بن حتماً یک راهنمای مشرف به منطقه لازم است و افراد گروه باید تجربه و آمادگی بدنی کافی داشته باشند. این دو مسیر نسبتاً سخت حساب می‌شوند و همراه داشتن تجهیزات کامل ضروری‌ست.

گونه‌های جانوری فیلبند

در طبیعت بکر و کوهستانی فیلبند گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی متنوعی وجود دارد. جاندارانی مثل پلنگ، خرس، گرگ، شغال، سنجاب، راسو، خرگوش، گاومیش، گراز و غیره  در جنگل‌ها و کوه‌های این منطقه زندگی می‌کنند.

در اواخر ماه شهریور اگر به فیلبند سفر کنید فصل جفتگیری گوزن‌های قرمز شمالی است و مارال‌های نر مدام در حال قدرت‌نمایی و جذب مارال‌های ماده هستند. می‌توانید همراه با یک راهنما یا محیط بان در جنگل‌های چلاو این پدیده که گاوبانگی نام دارد  را از نزدیک تماشا کنید.

راهنمای سفر به فیلبند، در ابرها سفر کنید

سفر به شهرهای شمال کشور

نوار سبز شمال کشور پر از شگفتی‌ست و  سفر در آن لذت کشف زیادی را به همراه دارد اما گردش در آن‌ نیاز به زمان و حوصله دارد. اگر اهل ماجراجویی هستید با اجاره ویلا لاکچری شمال از جاباما در آسایش کامل، فرصت جست‌وجوی منظره‌های جدید را برای خود بخرید. روستای فیلبند یکی از این مکان‌هاست که می‌تواند مقصد یک روزه‌ای برای ماجراجویی باشد. طبیعت معرکه‌اش حتماً ارزش یک‌بار دیدن را دارد پس آن را وارد لیست سفرهای خود کنید.
اجاره اقامتگاه با هزینه مناسب از جاباما

جاباما پلتفرمی است که در زمینه اجاره اقامتگاه فعالیت می کند! اگر قصد اجاره اقامتگاه در فیلبند را دارید از طریق لینک https://www.jabama.com/ جاباما موارد مختلفی در اختیار شما قرار می‌گیرد. شما می توانید در سایت جاباما اطلاعات و تصاویر واقعی اقامتگاه‌ها را ببینید. رزرو اقامتگاه در جاباما کاملاً آنلاین است و نیاز به هیچ گونه مراجعه حضوری شما نخواهد بود. تنها کافی است در زمان مشخص شده در اقامتگاه حضور پیدا کنید و آن را تحویل بگیرید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.