وجود خون در ادرار نشانه بروز چه بیماری هایی است

وجود خون در ادرار نشانه بروز چه بیماری هایی است

وجود خون در ادرار نشانه بروز چه بیماری هایی است
گاهی اوقات خون در ادرار دیده می شود، اما در موارد دیگر در مقادیر کم وجود دارد که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست. یک آزمایش ساده می تواند مقدار کمی از خون در ادرار را تشخیص دهد. این یک آزمون معمولی است که در بسیاری از معاینات پزشکی انجام شده است. خون در ادرار علل مختلفی دارد:
عفونت ادراری (سیستیت)
این مورد مخصوصا در زنان جوان رایج ترین علت است. اگر ادرار قرمز با نشانه های سیستیت همخوانی داشته باشد و در چند روز پس از درمان عفونت ناپدید شود، معمولا به عفونت مربوط می شود و هیچ آزمایش دیگری لازم نیست که انجام شود. علائم دیگر سیستیت عبارتند از:
احساس سوزش در هنگام عبور ادرار
احساس نیاز بیشتر به دفع ادرار در فرد
احساس این که مثانه تخلیه نشده است
گاهی اوقات تب و احساس خستگی
حملات نادر از سیستیت معمولا توسط GP شما یکبار بدون درمان انجام می شود. اگر حملات اغلب یا در صورت وجود فشار خون بالا، سایر اختلالات در ادرار یا در دوران بارداری رخ دهد، ممکن است تست های بیشتری لازم باشد.
سنگ کلیه
خونریزی ممکن است رخ دهد هنگامی که یک سنگ منتقل می شود؛ معمولا یک حمله درد شدید را در ناحیه پشت شکم و کشاله ران در یک زمان ایجاد می کند. سنگهای بزرگ در کلیه
ممکن است باعث خونریزی شدید شود که فقط با آزمایش رطوبت شناسایی می شود.
تومور در مثانه یا کلیه
این موارد با افزایش سن ایجاد می شوند، بنابراین هماتووری در افراد بالای ۴۰ سال نیاز به تحقیق بیشتر دارد که معمولا شامل آزمایش های اضافی در مورد ادرار (سیتولوژی) و بازدید از یک متخصص اورولوژی می شود که ممکن است سیستوسکوپی را انجام دهد.
گلومرولونفریت (نفریت)
این یک شرایط فراگیر برای شرایط مختلفی است که شامل التهاب کلیه است. نفریت شایع ترین علت خون در ادرار کودکان و نوجوانان است اما می تواند در هر سنی رخ دهد. اگر GP شما مشکوک به نفریت باشد، او معمولا شما را به یک نفرولوژیست (دکتر کلیه) ارجاع می دهد. گاهی اوقات تشخیص می تواند با آزمایش خون و ادرار تایید شود اما در بسیاری از موارد تشخیص دقیق نوعی از نفریت تنها با بیوپسی کلیه می تواند انجام شود.
بیماری کلیوی پلی کیستیک
این یک اختلال ارثی است که از زمان تولد در فرد وجود دارد اما به ندرت علایم را قبل از رسیدن به سن بزرگسالی ایجاد می کند. معمولا یک بیماری در یکی از والدین وجود دارد. خون در ادرار، گاهی همراه با درد در ناحیه کمر، اغلب اولین علامت بیماری است.
اختلالات خونریزی
ناهنجاری های لخته شدن خون، که معمولا به ارث برده می شوند (مثلا (hemophiliaمی تواند خون را در ادرار ایجاد کند که معمولا بدون درد است. تنها چند بیمار مبتلا به خون در ادرار اختلالات خونریزی را دارند اما شناسایی آنها مهم است زیرا خونریزی ممکن است در جای دیگر رخ دهد و معمولا با درمان قابل پیشگیری است. در بیماران مصرف داروهایی که از لخته شدن جلوگیری می کنند (مثلا وارفارین) همچنین می توانند باعث بروز خونریزی شوند که نشان دهنده آن است که باید در مورد دوز مصرفی یکبار دیگر تجدید نظر شود.
بیماری سلولی صرع
این حالت ارثی است. در بریتانیا، عمدتا در جمعیت کارائیب آفریقایی و آفریقایی یافت می شود. این باعث حملات درد و کم خونی می شود که معمولا در دوران کودکی شروع می شود، بنابراین تشخیص اغلب قبل از عوارض کلیوی اتفاق می افتد. هماتوری در یک بیمار سلول داسی شکل باید مورد بررسی قرار گیرد چون علت چندگانه وجود دارد، اما بهتر است از تصویر برداری با رسانه کنتراست جلوگیری شود، زیرا این می تواند بحران را ایجاد کند.
هماتومریای فامیلی خوش خیم
این بیماری ارثی بدون عارضه سبب بروز خونریزی می شود، که اغلب فقط توسط آزمون رطوبت سنج تشخیص داده می شود. تشخیص برخی از انواع نفریت ممکن است دشوار باشد، بنابراین اگر سابقه خانوادگی وجود نداشته باشد، تشخیص ممکن است تنها پس از بیوپسی کلیوی انجام شود. بسیاری از علل نادر هماتووری وجود دارد و مهم است که همه بیماران مبتلا به خون در ادرار – که با سیتیت همراه نیست – به طور کامل برای پیدا کردن علت مورد بررسی قرار بگیرند.
قاعدگی در زنان جوان تر اغلب در این گروه سنی به طور منظم اتفاق می افتد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *