آموزش پخت مرصع پلو یک غذای رنگارنگ

آموزش پخت مرصع پلو یک غذای رنگارنگ

آموزش پخت مرصع پلو

مرصع پلو یک غذای بسیار مجسلی و رنگارنگ است در زیر آموزش پخت مرصع پلو غذای بسیار زیبا و رنگارنگ که در آن از زعفران , مرغ , انواع خلال ها در آن بکار رفته است امیدوارم که طعم فوق العاده آن را دوست داشته باشید.

مواد لازم:

● ١ عدد مرغ

● ۴ لیوان برنج

● ١ لیوان کشمش قرمز

● ١ لیوان زرشک

● ١/٢ یک دوم لیوان خلال پسته

● ١/٢ یک دوم لیوان خلال بادام

● ١/٢ یک دوم لیوان مغز گردو

● ١/٣ لیوان خلال پوست پرتقال یا نارنگی

● ٢ عدد پیاز

● ١/٣ قاشق چای خوری زعفران

● ١ مشت نمک زبر

● روغن به مقدار نیاز

● ١/٢ قاشق چای خوری زردچوبه

● مقداری شکر (در صورت نیاز)

آموزش پخت مرصع پلو

یکی دو ساعت قبل از شروع زرشک را در آب سرد خیس کنید، بگذارید تا خوب خیس بخورد. برنج را هم با آب گرم بشوید و در آب گرم بگذارید خیس بخورد.این مواد (مرغ، خلال پوست پرتقال یا نارنگی، زرشک، کشمش) برای تزئین مرصع پلو است در نتیجه باید قبل از شروع کردن پلو آماده باشند.

مرغ را به چهار پنج تیکه تقسیم کنید و آنرا همراه با مقداری آب و نیم قاشق زردچوبه و یکی از پیازها که پوست کنیده اید و خورد کرده اید آب پز کنید تا گوشت مرغ کاملا پخته شود. بگذارید مرغ سرد شود، سپس استخوان‌ها را جدا کنید و مرغ را به قطعات کوچک تقسیم کنید(نگاه کنید به تصویر).خلال پوست پرتقال یا نارنگی را اگر شیرین شده خریده‌اید نیازی به شیرین کردن ندارد در غیر این صورت در اصطلاح آشپزی به این روش، شیرین کردن خلال پوست پرتقال یا نارنگی می‌گویند:

خلال را چند بار در آب خیس می‌کنید و بعد آب را خالی می‌کنید. در مرحله بعد باید آنرا چند بار در آب یکی دو جوش بدهید تا تلخی آن برود. معمولا سه بار باید این عمل را تکرار کنید و مزه کنید تا مطمئن شوید که تلخی خلال از بین رفته است.  پس از اینکه خلال شیرین شد (تلخی آن از بین رفت)، مقداری روغن در ماهی تابه بریزید و روی آتش ملایم خلال‌ها را در روغن داغ یکی دو چرخ بدهید، یک قاشق سوپ خوری شکر به آن بیفزاید خوب مخلوط کنید. وقتی خلال یک دست شد آنرا کنار بگذارید تا بعد.

زرشک: پس از اینکه زرشک خوب خیس شد، آب آنرا تخلیه کنید نصف پیاز را با روغن پیاز داغ درست کنید وقتی پیاز طلائی رنگ شد حرارت را ملایم کنید، زرشک را به آن بیفزاید یکی دو چرخ بدهید. دقت کنید زرشک نسوزد، اگر زرشک زیاد سرخ شود می‌سوزد و در نتیجه تلخ خواهد شد. اگر زرشک زیاد ترش مزه بود می‌توایند با یک تا دو قاشق سوپ خوری شکر کمی آنرا شیرین کنید.

کشمش: نصف پیاز دیگر را هم پیاز داغ درست کنید و وقتی پیاز طلائی رنگ شد، کشمش را هم با همان روش زرشک یکی دو چرخ در پیاز داغ بدهید تا آماده شود.حالا وقتی که همه مخلفات تزئینی آماده شد برنج را در آب جوشان بجوشانید و بعد آب کش کنید، به همان روشی که چلو سفید درست می‌کنید سپس چلو را دم کنید.

هنگامی که چلو دم کشید (معمولا ۴۵ دقیقه تا یک ساعت) نصف از چلو، مرغ، زرشک و کشمش را با هم مخلوط کنید و داخل دیس بریزید.یک قاشق روغن داغ را با زعفران مخلوط کنید و از این مخلوط برای خوش رنگ و بو کردن مقدار کمی از چلو استفاده کنید این مخلوط هم برای تزئین است.مقدار باقیمانده چلو را روی مخلوط چلو و دیگر مخلفات بریزید و حالا باقی مواد را برای تزیین دیس استفاده کنید .


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.