از مصرف خوراکی های سرطان زا بپرهیزید

از مصرف خوراکی های سرطان زا بپرهیزید

تعداد طرفداران سیب زمینی سرخ شده کم نیستند این محصول بسیار سرطانزاست. به همین خاطر پزشکان مصرف این ماده غذایی را برای کودکان مضر میدانند چون می تواند در ابتلای آن ها به دیابت و اضافه وزن موثر باشد. از مصرف این خوراکی ها جدا خودداری کنید.

شاید شنیده باشید که سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده است استفاده از فرآورده‌های گوشتی آماده می‌تواند باعث سرطان شود، اما هنوز هم بعضی افراد هیچ توجهی به این مسئله نمی‌کنند و باز هم این محصولات را می‌خورند. ولی مشکل فقط این فرآورده‌های گوشتی نیستند، چون غذاها و خوراکی‌های دیگری وجود دارند که می‌توانند سرطان‌زا باشند و خطر سرطان را به‌اندازه فرآورده‌های گوشتی افزایش دهند.

یکی از این غذاها، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و چیپس‌های سیب‌زمینی است. شاید این نکته را ندانید، اما سیب‌زمینی حاوی اسید آمینه‌ای به‌نام آسپاراژین است که در طی فرآیند سرخ شدن، ماده شیمیایی خاصی به‌نام آکریلامید تولید می‌کند. آکریلامید همان ماده‌ای است که در تولید پلاستیک استفاده می‌شود و حتی می‌توانید این ماده را در دود سیگار هم پیدا کنید؛ پس نباید عجیب باشد که متخصصان از این ماده به‌عنوان نوعی ماده سرطان‌زا نام می‌برند.

در واقع، طبق آن‌چه مسئولان سازمان بهداشت جهانی می‌گویند، میزان بالای آکریلامید در غذاها، نگرانی عمده‌ای برای این سازمان ایجاد کرده است. شاید این نگرانی به دلیل این باشد که مطالعات اخیر نشان می‌دهند بالا رفتن میزان آکریلامید در خون، با افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های پستان، آندومتریال، تخمدان و کلیه مرتبط است.

اما سیب‌زمینی تنها غذایی نیست که در دمای زیاد، آکریلامید تولید می‌کند. این ماده شیمیایی در غلات پخته‌شده مثل غلات صبحانه و نان تست هم وجود دارد. انجمن سرطان آمریکا اعلام کرده است که هنوز هم معلوم نیست که خوردن این غذاها واقعا باعث سرطان می‌شود یا نه؛ اما با این‌حال می‌گویند که اگر می‌خواهید مصرف آکریلامید را کاهش دهید، باید کمتر از غلات صبحانه و نان تست استفاده کنید.

متأسفانه مصرف گوشت در جامعه رو به افزایش است. گوشت قرمز یک عامل تهدید کننده برای سرطان است، همچنین گوشت قرمز حاوی اسیدهای چرب اشباع فراوانی است که وجود آنها یک عامل شناخته شده یبیماری‌های قلبی به شمار می رود. گوشت، غذایی اسیدی است، بنابراین به منظور تعادل در سطوح PH در بدن باید به میزان مساوی یا سهم بیشتری از غذاهای قلیایی مانند میوه ها و سبزیجات بخوریم. سعی کنید گوشت کمتری مصرف کنید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.