اشتباه مالی روزمره نوجوانان با استفاده ناصحیح از کارت بانکی

اشتباه مالی روزمره نوجوانان با استفاده ناصحیح از کارت بانکی

اشتباه مالی روزمره نوجوانان

گاهی اوقات اشتباه مالی که نوجوانان در کارهای روزمره شان انجام میدهند باعث میگردد که آسیب های مالی و جبران ناپذیری به آنها وارد می گردد که یکی از این اشتباهات میتواند استفاده ناصحیح از کارت های بانکی شان میباشد.

وضعیت شما به عنوان یک فرد جوان هر چه که باشد،باز هم شما مانند دیگر جوانان در معرض خطر یک زندگی مالی غلط قرار دارید.
چه فردی باشید که به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده باشد، چه شخصی فاقد تحصیلات آکادمیک که به تازگی حرفه خود را آغاز کرده است یا در موسسه ای مشغول به کار شده است، در تمامی این موقعیت ها، یافتن مسیری هموار و استوار برای تحقق یک زندگی مالی روزمره سالم و عاقلانه دشوار است. در ادامه چند مساله را که به تصمیمات و رفتارهای مالی غلط جوانان در زندگی روزمره مربوط است مطرح می کنیم.

 

یک : عدم استفاده صحیح از کارت های بانکی
خدماتی نظیر کارت های بانکی مبادلات مالی را آسان می کنند، اما بسیاری از افراد و از جمله جوانان دچار بدفهمی در مورد نقش کارت های بانکی شده اند. به عبارت دیگر آنها هنوز نمی دانند که کارکرد و نحوه صحیح استفاده از این کارت ها در زندگی مالی روزمره چیست. کارت های بانکی به این دلیل که پولی ملموس در دستان ما نیستند، ممکن است ما را در نحوه خرج کردن پولمان به اشتباه بیندازند. آنها ممکن است همچون منبعی از پولی جادویی و ناتمام به نظر برسند. در حالی که در مبادلات نقدی پول مادی و کاغذی را مشاهده می کنیم که در حین خرید ما از دست ما به دست فروشنده می رسد، در مبادلات الکترونیکی این احساس و مشاهده روانی وجود ندارد. هرچند شخصی باتجربه که بر زندگی مالی خود مسلط است، از این مساله زیانی نمی بیند، اما یک جوان ممکن است تحت چنین شرایطی به خرید های نامعقول، فراتر از وسع و برنامه ریزی های مالی اش دست بزند. در موارد بسیاری ما برای خرید یک محصول کوچک، مثلا یک نوشیدنی کوچک به یک فروشگاه مواد غذایی مراجعه می کنیم؛ اما متوجه می شویم که پول نقد به همراه نداریم، اگر فروشگاه از دستگاه کارتخوان بی بهره باشد، (یا دستگاه در لحظه عمل نکند.) ما اقدام به دریافت پول از یک عابر بانک در نزدیکی محل می کنیم و همیشه بیشتر از آنچه نیاز داشته ایم، پول دریافت می کنیم، پول باقیمانده تقریبا در اغلب موارد به طریقی غلط و حساب نشده خرج می شود؛ بنابراین بهتر است همیشه به مقدار هزینه های جاری خود، (نه بیشتر یا کمتر) پول نقد همراه خود داشته باشیم. فراموش نکنیم هدف اصلی ایجاد کارت های بانکی تسهیل مبادلات و تامین امنیت بیشتر بوده است و نه ایجاد احساس کاذب در رابطه با توانایی خرید برای ما؛ بنابراین اگر نمی توانیم در مقابل ارقام و اعداد نوشته شده بر روی رسید خریدهایمان همان واکنشی را داشته باشیم که در صورت تمام شدن پول های کاغذی مان داریم، اگر استفاده از این رسیدهای کاغذی که به سادگی می توان آنها را مچاله نمود و دور ریخت به جنون خرید ما فرصت جولان می بخشد و به ما احساس امنیت کاذب می بخشند، از استفاده از کارت های بانکی صرف نظر کنیم و از پول نقد استفاده کنیم.

 

دو : عدم استفاده از مزایای جوان بودن
در بسیاری از موسسات، فروشگاه ها و مکان هایی که به صورت روزمره از آنها استفاده می کنید، تخفیف های دانشجویی وجود دارد، به عنوان مثال تئاترها (به عنوان مثال تئاتر شهر) در ازای دریافت کارت دانشجویی، در قیمت بلیط تخفیف ارائه می کند. بعضی از نمایندگی های تعمیر خودرو و بسیاری از آژانس های فرهنگی و گردشگری نیز در صورت ارائه کارت دانشجویی تخفیف ارائه می دهند. شاید این گام کوچک به نظر برسد، اما اگر می خواهید زندگی مالی حساب شده ای داشته باشید، بهتر است از گام های کوچک آغاز کنید. اغلب جوانان از این تخفیف ها استفاده نمی کنند، بهتر است شما متفاوت باشید؛ بنابراین موسساتی را که تخفیف یا خدمات خاصی را به جوانان ارائه می دهند، شناسایی کنید.

 

سه : نداشتن بودجه مشخص
اگر هر ماه از محاسبه مقدار واقعی پولی که از حقوقتان باقی می ماند طفره بروید، اگر مقدار واقعی باقیمانده را با دلایل واهی توجیه کنید، (مثلا بگویید این ماه به فلان دلیل اینگونه شد و ماه بعد متفاوت خواهد بود.) هرگز قادر نخواهید بود مبلغ واقعی مخارج تان را بدانید. همین طور هرگز نمی توانید زیاده روی ها یا اقدامات مالی موثرتان را شناسایی کنید. اگر ندانید که هر ماه دقیقا چه میزانی از پولتان صرف غذا، تفریح و هزینه های جاری می شود، ممکن است میزان مبلغی را که صرف آن می کنید به اشتباه افزایش دهید، زیرا برآورد صحیحی از توانایی مالی خود ندارید؛ بنابراین لازم است از یک زندگی مالی ناخودآگاه دست بردارید. آگاهانه و صادقانه میزان درآمد، هزینه ها و استطاعت خود برای هزینه های جاری را اندازه بگیرید. به این ترتیب شاید متوجه شوید که قصدتان برای رفتن به تعطیلات در طول هفته بعدی یک اشتباه فاحش بوده است.

 

چهار : عدم تشخیص هزینه های کوچک
یکی از شاخص های اصلی رفتارهای مالی غلط در بین جوانان که بسیار شایع است، عدم تشخیص هزینه های کوچک است. افرادی که تجربه بیشتری در زمینه مدیریت امور مالی روزمره دارند، ( تجربه ای که آنها نیز بر اثر گذشت زمان و افزایش سن به دست آورده اند ) از تاثیر مخرب هزینه های کوچک و ناگهانی بر زندگی مالی مطلع اند. این هزینه ها می تواند شامل خوردنی ها و نوشیدنی های کوچک در طول روز یا خریدهای کوچک ناگهانی باشد، که ضروری نیستند و تنها در اثر گردش در میان مغازه ها ایجاد شده اند؛ بنابراین اگر می خواهید از اتلاف پول به صورت پنهان و خسارات مالی جزئی؛ اما دائمی در امان بمانید، از هزینه های کوچک بترسید. چه بسا گاهی جمع این هزینه ها در مدت یک ماه یا یک سال قادر باشد یکی از مشکلات مهم یا غیرمترقبه زندگی مالی شما را حل کند یا به سوختی با ارزش برای حرکت هرچه سریع تر موتور زندگی مالی تان تبدیل شود.

شاید به عنوان فردی جوان و سراسر انباشته از شور و شوق پس انداز و محاسبات مالی را اموری خشک و بی معنی بدانید که لذت زندگی را تباه می کنند، اما فراموش نکنید پس انداز و محاسبات مالی روزمره فقط برای تحقق یک زندگی کسالت آور که هدفی جز تامین مالی یک دوران بازنشستگی آرام ندارد، نیست. به رویاهایتان فکر کنید. چه رویایی دارید؟ سفر به اطراف و اکناف جهان؟ تحصیلات عالی؟ خرید یک خانه خوب؟ پس انداز و زندگی مالی حساب شده تنها راه تحقق این رویاهاست و نه چیزی جز آن.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.