اصول انتخاب عصا

اصول انتخاب عصا

برای انتخاب یک عصای مناسب لازم است برخی اصول مهم را در نظر بگیرید. ممکن است به التهاب در مفاصل دچار باشید و یا در حفظ تعادلتان مشکل داشته باشید راست دست یا چپ دست باشید باید همه این موارد را در نظر بگیرید.

استفاده از عصا به سالمندان کمک می‌کند تا به هنگام راه رفتن بتوانند تعادل خود را حفظ کنند یا فشار کمتری به پاهایشان وارد کنند. اگر جزو آن دسته افرادی هستید که برای حفظ تعادل به عصا نیاز دارید، بهتر است عصاهای یک پایه و برای تحمل وزنتان انواع چهار پایه آن را انتخاب کنید. به منظور تصمیم‌گیری بهتر، به نکات زیر توجه کنید. دسته‌های مختلف زیادی برای عصا وجود دارد. بهتر است نوعی را انتخاب کنید که قالب دست شما را دارد.

اگر آرتریت روماتوئید و یا درد مفاصل دارید و در گرفتن دستگیره با مشکل روبه‌رو هستید، هرچه دستگیره ضخیم‌تر و بزرگ‌تر باشد برای شما بهتر است. انتخاب صحیح دستگیر به کاهش فشار اضافی بر مفاصل شما کمک می‌کند و از تغییر حالت آن‌ها جلوگیری می‌کند. وجود هر نوع درد و التهاب به هنگام استفاده ار عصا، نشانگر مناسب نبودن دستگیره است. برخی از عصاها قابل تنظیم و برخی دیگر ثابت هستند. برای اینکه مطمئن شوید عصا متناسب با قد شما است،

توجه کنید که: – زاویه آرنج شما به هنگام در دست گرفتن عصا، حدود ۱۵ درجه باشد. – زمانی که دستتان را در کنار بدنتان قرار می‌دهید، بالای عصای شما باید هم‌سطح با مچ دستتان باشد. اگر عصا بلندتر از اندازه مورد نظر باشد، شما به تلاش بیشتری برای جابه‌جا کردن آن نیاز دارید و اگر بیش از حد کوتاه باشد، ممکن است نتوانید تعادل خود را حفظ کنید و زمین بخورید. اگر برای حفظ تعادل از عصا کمک می‌گیرید، می‌توانید با هر دستی که راحت‌تر هستید آن را بگیرید.

در هر قدم، عصا باید همراه با پای مخالف حرکت کند. فاصله آن نیز نباید با بدنتان زیاد باشد. اگر دچار جراحت یا آسیب‌دیدگی در لگن، زانو یا مچ پا هستید، پزشکتان الگوی خاصی در شیوه راه رفتن را به شما آموزش می‌دهد. برای مثال: اگر یکی از پاهایتان آسیب‌ دیده است، عصا را باید در دست مخالف با آن پا قرار دهید و همزمان با قدم برداشتن با پای آسیب دیده،عصا را به حرکت درآورید. زمانی که می‌خواهید از پله بالا بروید، دقت کنید. اگر یکی از پاهایتان مصدوم است، با پای دیگر قدم بردارید و در هر پله توقف داشته باشید. به هنگام پایین آمدن نیز ابتدا عصا را روی پله پایینی قرار دهید سپس پای مصدوم و بعد پای سالم را حرکت دهید. انتهای عصا نیز بهتر است از جنس پلاستیک فشرده و به صورت آج‌دار باشد تا احتمال لیز خوردن را به صفر برساند. هرگاه احساس می‌کنید انتهای عصا ساییده شده است، آن را تعویض کنید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *