بهترین منابع برای دریافت آهن برای بدن

بهترین منابع برای دریافت آهن برای بدن

از مزایای مصرف ماهی ها می توانیم به پروتئین موجود در آنها برای بدن اشاره کنیم. برای دریافت آهن مورد نیاز بدنتان نیز می توانید ماهی بخورید. انواع حبوبات نیز منابع مفیدی برای دریافت آهن به شمار می روند. در ادامه با منابع گیاهی حاوی آهن بیشتر آشنا خواهید شد.

ماهی‌ها، جزو مرغوب‌ترین منابع دریافت آهن محسوب می‌شوند. گوشت ماهی علاوه بر آهن، سرشار از پروتئین است و حجم پایینی از کالری را در خود دارد. از این رو، مصرف آن می‌تواند برای افراد دارای اضافه‌وزن که نمی‌خواهند گوشت‌ها را از برنامه غذایی‌شان حذف کنند، مفید باشد. در میان انواع ماهی،

مصرف ماهی دریاهای آزاد به ماهی‌های پرورشی، برتری دارد. میگو، از دیگر منابع غذایی دریایی و سرشار از آهن است که قرار دادن آن در انواع سالاد و غذاها، می‌تواند علاوه بر تامین امگا۳، پروتئین و روی، حجم مناسبی از آهن را هم به بدن برساند. حبوبات، جزو دیگر منابع تامین‌کننده آهن مورد نیاز بدن هستند.

افرادی که علاقه زیادی به مصرف روزانه گوشت ندارند، می‌توانند انواع حبوبات مانند عدس، لوبیا قرمز، لوبیا سفید، لوبیا چیتی و لوبیا چشم‌بلبلی را هفته‌ای ۲ مرتبه در برنامه غذایی خود داشته باشند تا بدن آنها از دریافت منابع گیاهی آهن هم بی‌بهره نماند. البته به خاطر داشته باشید

که آهن موجود در حبوبات، آهن «غیر هِم» است و جذب آن مانند جذب آهن «هِم» موجود در منابع حیوانی در بدن، چندان بالا نیست. از این رو، حتما باید حبوبات را با مقادیر بالایی از خوراکی‌های حاوی ویتامین C مانند پیاز خام، فلفل دلمه‌ای خام یا آب انواع مرکبات مصرف کنید تا جذب آهن موجود در آن را در بدن بالا ببرید.

توضیح : آهن”هِم” و آهن”غیر هِم” آهن در غذاها به دو صورت “هِم” و”غیرهِم” است. آهن “هِم” فقط در مواد غذایی حیوانی وجود دارد. آهن “غیر هِم” در مواد غذایی گیاهی و حیوانی وجود دارد و میزان آن در مواد غذایی  گیاهی بیشتر است. جذب آهن “هِم”، ۲۵ درصد است، اما جذب آهن “غیرهِم” فقط حدود پنج درصد است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.