ارتباط خمیازه با مشکلات عصبی

ارتباط خمیازه با مشکلات عصبی

خمیازه می تواند خبر از وقوع مشکلات روحی و روانی در بدنتان بدهد، مراقب هشدارهای بدنتان در این زمینه باشید، به تازگی محققین پی به ارتباط مشکلات عصبی با خمیازه برده اند، حالات هیجانی شما می توانند با خمیازه کشیدنتان مرتبط باشند.

یک مطالعه جدید که در Personality and Individual Differences چاپ شده است، نشان می‌دهد که بیماران روانی نسبت به خمیازه کشیدن واکنشی نشان نمی‌دهند. خمیازه کشیدن، به‌طور معمول حالتی مسری به شمار می‌رود و به نظر این محققان، واکنش نشان ندادن بیماران روانی به این حالت، می‌تواند نشانه عدم توانایی همدلی آنان باشد. این اتفاق علاوه بر انسان‌ها، در بین حیوانات اجتماعی مثل شامپانزه‌ها و سگ‌ها نیز وجود دارد. در این مطالعه ۱۳۵ دانشجو مورد ارزیابی روانی قرار گرفتند.

بعد آن‌ها را در یک اتاق کم‌نور تنها گذاشتند و هدفون‌هایی مخصوصی روی گوش آن‌ها گذاشته شد که هیچ سر و صدایی را نشنوند. سپس الکترودهایی روی صورت‌شان نصب شد تا حالات هیجانی و عصبی‌شان زیر نظر قرار بگیرد. بعد ویدئو کلیپ‌هایی به آنان نشان داده شد که در آن حالات خمیازه کشیدن، خندیدن یا چهره‌های خنثی وجود داشت. در نهایت محققان به این نتیجه رسیدند که خمیازه کشیدن خیلی کم‌تر ممکن است به کسانی که با توجه به ارزیابی روانی‌شان کم‌تر توانایی همدلی کردن دارند، سرایت کند. البته معنای این مطالعه این نیست که اگر خمیازه به اعضای خانواده شما سرایت نکند، با بیماران روانی مواجه هستید، چون خیلی از مردم هستند که خمیازه نمی‌کشند! این مطالعه فقط نشان می‌دهد که ارتباط عصبی و در واقع نوعی همپوشانی بین اختلال‌های روانی و خمیازه کشیدن مسری وجود دارد و این نقطه شروع مطالعات آینده خواهد بود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.