تاثیر آنتی بیوتیک در دوران بارداری

تاثیر آنتی بیوتیک در دوران بارداری

آنتی بیوتیک های ممنوعه در دوران بارداری

دوران بارداری دوران بسیار حساس و مهمی می باشد در مطلب زیر در مورد مصرف آنتی بیوتیک ها در دوران بارداری صحبت شده است که آیا در این دوران بارداری میتوان از آنتی بیوتیک ها استفاده کرد یا خیر؟

معمولا پزشکان اگر لازم باشد، برای مادران باردار، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند اما فقط برخی از انواع آنتی‌بیوتیک خطری برای مادر یا جنین ندارد. به طور کلی، آنتی‌بیوتیک‌ها با توجه به نوع، زمان، دوز و طول دوره مصرفی‌شان می‌توانند در دوران بارداری خطرناک باشند. آنتی‌بیوتیک‌هایی که مصرف آن‌ها در دوران بارداری بلامانع است عبارتند از:

آموکسی‌سیلین (Amoxicillin)، آمپی‌سیلین (Ampicillin)، کلیندامایسین (Clindamycin)، اریترومایسین (Erythromycin)، پنیسیلین (Penicillin) و نیتروفورانتوئین (Nitrofurantoin). اما مصرف آنتی‌بیوتیکی مانند تتراسایکلین (Tetracycline) که شامل دوکسی‌سایکلین (doxycycline) و مینوسایکلین (minocycline) می‌شود،

می‌تواند به کبد مادر آسیب وارد کند و باعث تغییر رنگ دندان‌های کودک در آینده شود. توجه داشته باشید که گاهی اوقات برای درمان برخی بیماری‌ها مانند عفونت ادراری، ممکن است پزشک، مصرف هم‌زمان دو نوع آنتی‌بیوتیک را توصیه کند، مانند ترایم‌توپریم (trimethoprim) و سولفامتوکسازول (sulfamethoxazole).

مصرف این داروها در دوران بارداری می‌تواند باعث افزایش خطر بروز نواقص مادرزادی در نوزاد شود. البته تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد. اگر مصرف آنتی‌بیوتیک، بهترین شیوه درمانی برای شرایط شما باشد، پزشکتان بی‌خطرترین آنتی‌بیوتیک را در سالم‌ترین دوز مصرفی تجویز خواهد کرد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.