توصیه های غذایی ویژه دانش‌آموزان

توصیه های غذایی ویژه دانش‌آموزان

توصیه های غذایی ویژه دانش‌آموزان

با شروع فصل مدارس باید برنامه غذایی بچه ها و زمان صرف غذاها تغییر کند و دانش آموزان برای شروع یادگیری و بالا بردن حافظه نیاز دارند تغذیه مناسب مصرف کنند در این جا به بیان توصیه های غذایی ویژه دانش آموزان را بیان می کنیم.

در دوران مدرسه رشد کودکان به صورت یکنواختی ادامه دارد و در سال‌های آخر دبستان و با شروع جهش رشد به ویژه در دختران این موضوع اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. از آنجایی که میزان انرژی مورد نیاز کودکان مدرسه‌ای به دلیل تفاوت در اندازه بدن، میزان تحرک و سرعت رشد آنها متفاوت خواهد بود بنابراین هرچه میزان فعالیت بدنی دانش‌آموز بیشتر باشد طبعا به انرژی بیشتری نیاز دارد که این انرژی توسط کربوهیدرات‌ها که عمدتا در نان و غلات وجود دارند تامین خواهد شد البته چربی‌ها نیز منابع تامین‌کننده انرژی هستند. در صورتی که انرژی مورد نیاز فرد از این منابع تامین نشود پروتئین مصرفی که باید صرف رشد و ترمیم بافت‌های بدن شود صرف تولید انرژی می‌شود. بهتر است برای تامین انرژی مورد نیاز کودکان سنین مدرسه گروه نان و غلاتی مثل برنج، ماکارونی… را در برنامه غذایی آنان بگنجانیم چون تغذیه صحیح در قدرت یادگیری کودکان موثر است، از این رو توجه به ایمن بودن خوراک (مخصوصا غذاهایی که در خارج از منزل تهیه می‌شود) بسیار حایز اهمیت است…

توصیه های غذایی ویژه دانش‌آموزان

نکات مهم ایمنی تغذیه دانش‌آموزان

۱) حتما وعده صبحانه را مصرف کنند زیرا عدم مصرف صبحانه اثرات منفی بر یادگیری آنان خواهد داشت به خصوص آنکه کارایی آنان در انجام تکالیف ریاضی کاهش پیدا می‌کند.

۲) حتی‌المقدور شب‌ها شام را زودتر میل کنند و در ساعت معینی به رخت‌خواب بروند تا صبح‌ها زودتر از خواب بلند شوند و وقت کافی برای مصرف صبحانه را داشته باشند.

۳) در وعده صبحانه استفاده از غذاهایی از قبیل نان و پنیر و گردو، نان و کره و مربا، نان و تخم‌مرغ همراه با یک لیوان شیر و… توصیه می‌شود.

۴) حتما استفاده از میان‌وعده فراموش نشود البته میان‌وعده‌هایی مثل میوه‌های تازه و خشکباری مانند کشمش، خرما، انجیر، پسته، بادام، گردو، توت‌خشک، نان و پنیر و گردو، نان و تخم‌مرغ و شیر و کیک، شیر و کلوچه، ساندویچ مرغ و عدسی و… توصیه می‌شود.

۵) سعی کنند مصرف شکلات، شیرینی، نوشابه‌های گازدار، ساندویچ سوسیس و کالباس، پفک، چیپس، لواشک، آلوچه، یخمک، پاستیل و… را محدود کنند زیرا استفاده بی‌رویه از این مواد علاوه بر اینکه باعث مستعد شدن کودک به ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، چاقی و… می‌شود به دلیل آنکه سیری کاذب و کم‌اشتهایی به دنبال دارد جایگزین یک وعده اصلی غذا شده و در نتیجه دانش‌آموز دچار کمبودهای تغذیه‌ای و افت‌ یادگیری خواهد شد.

توصیه های غذایی ویژه دانش‌آموزان

۶) سعی کنند از هله‌هوله‌هایی مثل کیک و بیسکوییت و شکلات کمتر استفاده کنند زیرا باقی ماندن این مواد روی دندان‌ها باعث پوسیدگی آنها می‌شود لذا پس از مصرف چنین موادی حتما دندان‌ها را خوب بشویند و یا لااقل کمی آب بنوشند.

۷) از خرید مواد غذایی که توسط دوره‌گردها به فروش می‌رسد جدا خودداری نمایند زیرا موادی که اغلب به وسیله این افراد عرضه و توزیع می‌شوند بسیار آلوده است و اصول بهداشتی در تهیه آن رعایت نشده و گرد و غبار و دود محیط هم اغلب با این مواد غذایی آمیخته می‌شود که برای سلامت مضر است.

۸) هیچ‌گاه از افراد غریبه مواد غذایی قبول نکنند زیرا ممکن است آلوده و خطرناک باشند.

۹) سعی کنند موادغذایی را به اندازه نیاز خود مصرف نمایند و از افراط و تفریط دوری کنند.

۱۰) قبل از خوردن مواد غذایی حتما دست‌های خود را با آب و صابون بشویند.

۱۱) در هنگام خرید موادغذایی به تاریخ تولید و تاریخ انقضای آن توجه کنند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.