خطر پرکاری تیروئید برای سلامتی

خطر پرکاری تیروئید برای سلامتی

بیماری پرکاری تیروئید با برخی علائم خود را نشان میدهد، اگر بدون علت دچار اضافه وزن شدید بهتر است تیروئید خود را با کمک آزمایشات لازم چکاپ کنید پرکاری تیروئید می تواند عوارض جانبی زیادی برای سلامتی ما دربر داشته باشد بیماران مبتلا به گواتر گاهی اوقات درمراحل پیشرفته متوجه این عارضه در بدنشان می شوند.

آیا می‌دانید علائم خطر ابتلا به پرکاری تیروئید چیست؟ چه آزمایشاتی برای تشخیص آن لازم است؟

*نشانه‌های ابتلا به پرکاری تیرویید کدام است؟ به طور کلی آنچه باعث حساس شدن بیمار نسبت به شرایطش می‌شود، کاهش وزن یا ثابت ماندن وزن زمانی است که بیمار به شدت میل به خوردن مواد غذایی دارد. خستگی ماهیچه‌ای به دنبال فعالیت, لکنت‌زبان, تعریق,نامرتب شدن سیکل‌های ماهانه و احساس بیش‌فعالی و عصبی بودن از جمله دیگر علایم است.

در سه‌چهارم بیماران گواتر نرم و چشم‌ها برآمده، پلک‌ها جمع و با حس ناخوشایند شن در چشم بروز می‌کند. پرکاری تیروئید معمولا بین ۳۰ تا ۴۰ سالگی بروز می‌کند و علائم آن در افراد سالمند مخصوصا مردان کمی متفاوت و شامل بروز اختلال در ضربان قلب یا پوکی استخوان است.

*در آزمایش خون چه مسائلی مشخص می‌شود؟

در صورتی که TSH خون بین ۱/۰ تا ۴/۰ MU/L باشد ممکن است مشکل، نوسانی‌ گذرا یا نشانه بیماری دیگری مثل افسردگی باشد اما در صورتی که TSH زیر ۱/۰ باشد تشخیص پرکاری تیروئید قطعی است. برای تشخیص شدت بیماری باید میزان هورمون T۴ بررسی شود. هر چه میزان این هورمون بالاتر باشد یعنی پرکاری شدیدتر است.

عکس برداری ضرورت دارد؟

بله. برای این منظور دوز بسیار کمی از ید رادیواکتیو را به سیاه‌رگ دست تزریق می‌کنند. بعد از ۳-۲ ساعت ترکیب در تیروئید ثابت می‌شود و به کمک دوربین خاصی از آن تصویر می‌گیرند. در صورتی که تصویر پروانه کاملا واضح باشد یعنی غده تیروئید سالم است اما اگر برخی نقاط تیره‌تر باشد یعنی فرد به پرکاری تیروئید مبتلاست و ندول‌های سمی از یدرادیواکتیو برای تولید بیش از حد هورمون‌های تیروئیدی استفاده کرده‌اند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.