روز جهانی سالمند و جایگاه سالمندان در فرهنگ اسلامی

روز جهانی سالمند و جایگاه سالمندان در فرهنگ اسلامی

روز جهانی سالمند

مطلب زیر اختصاص دارد به روز جهانی سالمند که در ۶ مهرماه میباشد و در زیر به جایگاه سالمندان عزیز در فرهنگ اسلامی می پردازیم تا بدانید که سالمندان چه جایگاه ویژه ای در میان اعضا خانواده باید داشته باشند.

موی سپید تو، کتاب پربهای تجربه هاست و سینه ات مالامال از آلام زندگی. تو گنج رنج های روزگاری و تقویم نانوشته عبرت ها. گفته های تو روشنی بخش راه زیستنمان و چشمان کم سوی تو، ستاره های شبستانِ زندگی ماست. دست های پینه بسته ات جغرافیای دردهای زمین است و چین های پیشانی ات تاریخ مرارت های روزگار.

پشت تو را انبوه تجربه ها خمیده است و پای تو از سنگینی عبرت ها می لغزد. تو معلّم خانواده و الگوی جامعه ای. ما بر قامت به رکوع رفته تو سجده احترام می گزاریم و بر دستان پینه بسته ات، بوسه مهر می زنیم و در کلاس آموزه های زندگی تو، زانوی ادب، بغل می گیریم و خود را وامدار مهر و محبت و صفای تو می دانیم.

 

سالمندان در فرهنگ اسلامی

در فرهنگ زندگی ساز اسلام، بر تکریم پیران تأکید بسیار شده است. امام صادق علیه السلام می فرمایند: «پیران خویش را تکریم و با خویشان خود، رفت وآمد کنید». و در جای دیگری فرموده اند: «از ما نیست کسی که به سالمندان احترام نگذارد و بر کودکان شفقت نورزد». پیامبر عظیم الشان اسلام نی ز، باب دیگری از اخلاق اسلامی را به روی ما گشوده، می فرمایند: «احترام و تعظیم پیران امّت من، تکریم و تعظیم من است». روز جهانی سالمند

شعار منتخب هفته سلامت سالمندان سال ۱۳۹۴ : « سالمندان حامیان پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت » روز جهانی سالمند

 

پاسداشت سالمندان در خانواده

در فرهنگ اسلامی، خانواده، کانون خوش بختی، آرامش، غم زدایی و تغذیه عاطفی انسان هاست. سالمندان، ستون های استوار خانواده ها هستند و پایدار ماندن و آفت زدایی از خانواده وابسته به پاس داشتن حقوق و حرمت آنان است. از این رو باید در کانون خانواده، با صمیمانه ترین دل جویی ها، اندوه های طاقت سوز آنان را زدود و بر زخم هایشان مرهمی از محبّت و نوازش نهاد، باید به آنان خدمت و محبّت کرد و در برابرشان دست اطاعت بر سینه نهاد و به تکریم، بر دست هایشان بوسه زد. باید حرمت آنان را متواضعانه پاس داشت.

 

احترام به سالمندان در قرآن

در آیه ۲۳ سوره اسراء آمده است: «پروردگارت فرمان داده جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید. هرگاه یکی از آن دو، یا هردوی آنها، نزد تو به سن پیری رسن د، کم ترین بی احترامی به آنها روا مدار و صدای خود را بر آنها بلند مکن و گفتار لطیف و سنجیده و بزرگوارانه به آنها بگو». روز جهانی سالمند

در حال حاضر، براساس آخرین آمار، در سرشماری عمومی و نفوس سال ۱۳۹۰ ایران، ۸.۲% از جمعیت کشورمان را سالمندان تشکیل می دهد ( ۶۱۵۹۶۷۶ نفر) . لذا به منظور ارج نهادن به سالمندان، همه ساله در سراسر استان فعالیتهای گسترده ای به منظور حساس سازی مردم و مسئولین به سلامت سالمندان و بزرگداشت شهروندان ارشد جامعه صورت می گیرد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *