شش سیخ کباب سیخی چند هزار یک ضرب المثل قدیمی است . به قول قدیمی ها مهمان حبیب خداست و هر مهمانی روزی اش از خودش جلوتر می آید اما شاید این روزها برای اکثرمان این جملات بی معنا شده باشد , مثلا کافیست مهمان برای وعده شام دعوت کنیم و بخواهیم غذایی بپزیم . هر بار که قیمت های جدید را می بینیم شوکه و غافلگیر می شویم . وقتی پیاز کیلویی 11 هزار تومان و گوشت کیلویی 120 هزار تومانی را بپزیم و کمی هم ادویه کیلویی 180 هزار تومانی جاشنی آن شود و درکنارش سالاد با گوجه کیلویی 4500 تومان درست کنیم شاید چندان از معاشرت در کنار مهمانان لذت نبریم و بیشتر به فکر مبلغی که از حسابمان کسر شده باشیم . اگر کمی هم آب و تاب قضیه بیشتر شود و با مهمان تعارف داشته باشیم و کار به دو نوع غذا برسد که دیگر باید حسابی از خجالت جیبمان در بیایم
سوپ و خورشت بادمجان
امروز تصمیم گرفتم برای پسر بیست ماهه ام سوپ درست کنم و برای ناهار هم اتفاقا پدر خانواده هوس خورشت بادمجان کرده بودند . پس از وارسی یخچال کشف کردم که از گوشت خورشی چیزی نمانده برای همین سراغ قصابی آشنا که همیشه خرید میکنم می روم و می خواهم یک ران گوسفندی بدهد و برای پسرکم دو تا ماهیچه جداگانه بگذارد
همینطور که مشغول جدا کردن گوشت است و میداند که مدتی است خرید نکرده ام . میگوید قیمت ها تغییر کرده اند و گوشت ران گوسفند کیلویی 120 هزار تومان است و ماهیچه کیلویی 130 هزار تومان چند کیلو گوشت بدهم ؟ با یک محاسبه سر انگشتی می فهمم که باید حدود 620 هزار تومان بپردازم برای همین بی خیال ماهیچه می شوم و با پرداخت 500 هزار تومان بقچه گوشت را برمی دارم و از قصابی خارج می شوم. برای تکمیل سور و سات ناهار باید سر راه بادمجان و گوجه هم بخرم به نزدیکترین بازار میوه و تره بار شهرداری سر می زنم فروشنده صیفی جات داد میزند که بدو باقالی نوبر , نخود تازه بدو که تموم شد غرفه اش می روم گوجه ها همه تر و تازه اند و چشمک می زنند با خودم می گویم خدا را شکر که زمستان تمام شد و از شر گوجه های کال و سفید گلخانه ای راحت شدیم قیمت را نگاه میکنیم هر کیلو گوجه 4200 دو کیلو گوجه را دستچین میکنم و بعد از آن دو کیلو بادمجان که هر کیلوی آن 3900 است
وقت رفتن جلوی صندوق چشمم به پیاز میخورد و یادم می افتد که اتفاقا پیاز هم تمام شده , همینطور که مشغول سوا کردن پیازها هستنم نگاهی به قیمتش میکنیم کیلویی 10800 تومان. لابد گرانی پیاز هم توجیه خودش را دارد مثلا صادرات می شود یا به خاطر سیل های اخیر بعضی کشاورزان محصولاتشان از بین رفته و دلیلی است برای بی آبی همینطور که این ها رادر ذهنم مرور میکنیم برای خرید میوه به سمتی دیگر می روم . یک خوشه موز کیلویی 14 هزار و یک یک عدد هندوانه کیلویی 2500 تومان و دو کیلو کیوی 7 هزار و 200 تومانی را هم روانه سبد خرید میکنم . توت فرنگی ها هم تازه هستند و اتفاقا برای میان وعده پسرک هوس برانگیز هستند یک کیلو توت فرنگی 12 هزار و 800 تومانی را برمی دارم و به سمت صندق می روم
در مسیر برگشت به خانه جلوب داروخانه نگه می دارم که برای پسرم قطره آهن بگیرم به سراغ برند همیشگی را می گیرم میگویند که دیگر این داروها وارد نمی شود فقط یک شیشه مانده آن هم 102 هزار تومان , دارویی که ماه گذشته و قبل از عید 84 هزار تومان بود چاره ای نیست . داروی 102 هزار تومانی را می گیرم و به این فکر میکنم بعد از این باید چکار کنم دارویی که مطمئنم دندان فرزندم را سیا ه نمیکند دیگر نیست و این هم به دغدغه هایم اضافه می شود


