شیوه مغذی سازی برای غذای کودکان

شیوه مغذی سازی برای غذای کودکان

شیوه مغذی سازی برای غذای کودکان

بدن کودکان هر لحظه در حال رشد می باشد و برای رشد بهتر و تنی سالم نیاز به غذاهای مقوی دارد که سرشار انواع ویتامین است در این جا متخصصان تغذیه به بیان شیوه مغذی سازی برای غذای کودکان می پردازند .

چگونه می‌توان غذای کودک را مقوی کرد؟

منظور از مقوی کردن غذای کودک این است که انرژی غذای کودک بیشتر شود. بخصوص، کودکانی که دچار اختلال رشد شده اند باید انرژی بیشتری دریافت کنند. برای اینکه انرژی غذای کودک بیشتر شود براساس سن کودک در هر زمان می‌توان به غذای او موادی اضافه نمود.

برای مقوی کردن می‌توان به غذای کودک آرد یا روغن مایع اضافه نمود. به هر وعده غذای کودک‌ “صبحانه، ناهار، شام” حدود یک تا دو قاشق مرباخوری روغن مایع یا کره آب شده اضافه نمایید.

شیوه مغذی سازی برای غذای کودکان

منظور از مغذی کردن، اضافه نمودن موادی است که علاوه بر انرژی، مقدار پروتئین، ویتامین ها و املاح غذای کودک را بیشتر می‌کند.

مواد غذایی پروتئینی برای رشد کودک ضروری اند. برای اینکه پروتئین غذای کودک بیشتر شود می‌توانید:

* حتی الامکان مقداری گوشت بصورت تکه ای یا چرخ کرده (مانند گوشت مرغ، ماهی، گوسفند و گوساله) به غذای کودک اضافه کنید.

* حبوبات مثل نخود، لوبیا، عدس، ماش منبع خوبی از پروتئین هستند. با شروع ۹ ماهگی برای تأمین پروتئین مورد نیاز کودک حبوبات کاملا” پخته و له شده به سوپ کودک اضافه کنید.

*  افزودن تخم مرغ به غذای کودک می‌تواند پروتئین غذای کودک را بیشتر کند. برای مثال، تخم مرغ آب پز را داخل پوره سیب زمینی و یا سوپ کودک، بعد از طبخ آن رنده کنید. (در مورد کودکان زیر یکسال باید فقط زرده تخم مرغ به کودک داده شود).

برای افزایش ویتامین ها و املاح غذای کودک از چه مواد غذایی می‌توان استفاده کرد؟

ویتامین ها و املاح برای رشد و تأمین سلامتی کودک ضروری هستند و باید در غذای روزانه کودک به اندازه کافی وجود داشته باشند. سبزیها منابع غنی از ویتامین ها هستند. استفاده از سبزیهای برگ سبز مثل اسفناج، جعفری، شبت، گشنیز و یا هر نوع سبزی دیگری که در دسترس است در داخل سوپ و سایر غذاهایی که به کودک داده می‌شود ویتامین ها و برخی از املاح مورد نیاز برای رشد کودک مثل آهن را تأمین می‌کند، (بخاطر داشته باشید به کودکان زیر یکسال نباید اسفناج داد). سبزیهای زرد و نارنجی رنگ مثل کدو حلوایی،هویج و گوجه فرنگی دارای ویتامین A هستند و استفاده از این سبزیها در غذای کودک به تأمین ویتامین A مورد نیاز برای رشد کودک کمک می‌کند.

روشهای ساده و ارزان برای مقوی و مغذی کردن غذای کودک:

با استفاده از پودر جوانه غلات و حبوبات می‌توان غذای کودک را مقوی ومغذی کرد. زیرا این مواد علاوه بر اینکه سرشار از ویتامین های B و C هستند به هضم غذا هم کمک می‌کنند.

طرز تهیه جوانه غلات و حبوبات:

ابتدا مقداری گندم، ماش یا عدس را به مدت ۲ تا ۳ روز خیس کنید، بعد آن را در یک سینی تمیز پهن کرده و یک پارچه تمیز و مرطوب روی آن پهن کنید و هر روز پارچه را آب بزنید. پس از اینکه جوانه ها سبز شد می‌توانید جوانه کامل را به سوپ یا آش کودک اضافه کنید. برای تهیه پودر جوانه غلات و حبوبات باید جوانه ها را خشک کرده و به پودر تبدیل کنید و هر بار مقدار کمی‌از آن را (با توجه به سن کودک از ۱ قاشق مرباخوری تا ۱ قاشق سوپ خوری سر صاف) به سوپ یا هر نوع غذای کودک اضافه کنید. با این کار هم انرژی غذای کودک افزایش می‌یابد و هم پروتئین، ویتامین ها و املاح غذای کودک بیشتر می‌شود. پودر جوانه غلات و حبوبات را می‌توان در یک شیشه درب دار ریخته وتا ۲ هفته در یخچال نگهداری کنید.

شیوه مغذی سازی برای غذای کودکان

سعی کنید برای تهیه سوپ یا کته از گوشت با استخوان استفاده کنید، مثل ران مرغ و یا ماهیچه گوسفند تا املاح و چربی بیشتری به بدن کودک برسد.

می‌توانید چند قلم گوسفند یایک قلم گوساله را جداگانه بپزید، چربی روی آن را بگیرید و عصاره آن را برای ۴ روز در یخچال و برای ۲ ماه در فریزر نگهداری کنید و به هر وعده غذای کودک ۲ قاشق غذا خوری از این عصاره را اضافه نمایید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.