عادات بد غذا خوردن علت اصلی چاق شدن و بروز اضافه وزن

عادات بد غذا خوردن علت اصلی چاق شدن و بروز اضافه وزن

عادات بد غذا خوردن را کنار بگذاریم

همه ما به غذا خوردن احتیاج داریم اما چه اتفاقی می افتد اگر شما همه برنامه های زندگیتان را بر اساس خوردن تنظیم کنید؟ عادات بد غذا خوردن به خصوص در برخی خانمهای جوان منجر به چاقی های مزمن میشوند. چاق شدن ما یک علت بسیار مهم دارد آن هم چیزی نیست جز عادات بد غذا خوردن و رعایت نکردن نکات تغذیه ای. البته فعالیت های بدنی و ورزشی که برای ما ضروری است چون از این طریق باید کالری ها را مصرف کنیم.

در این مطلب بیشتر از آنکه بخواهیم در مورد فواید ورزش کردن صحبت کنیم، میخواهیم بگوییم که عادات بد غذایی را چگونه کنار بگذاریم تا چاق نشویم و اضافه وزن نداشته باشیم. همانطور که میدانید، ورزش به تنهایی نمی تواند کارساز باشد، لازم است تغذیه خود را نیز بهینه سازی کنیم.

امروزه چاقی برای اکثر افراد چه زن و چه مرد تبدیل به کابوسی همیشگی نموده است. کم کردن وزن تنها از طریق رژیم گرفتن ممکن نیست برای کم کردن وزن و باقی ماندن در یک وزن ثابت باید تغییراتی هم در نحوه غذا خوردن و نوع غذاهایی که می خوریم ایجاد شود. بعضی مواقع پیش می آید که ما بیش از حد می خوریم دقت کنید بعضی مواقع ، اما اگر این عادت تبدیل به حالتی همیشگی در شما شود  دیگر نمی توان به آن بی اعتنا بود اغلب بعد از خوردن زیاد دچار ناراحتی و تنفر از خود می شویم و غصه می خوریم که چرا رعایت نکردیم و رژیم خود را بر هم زدیم.

در برخی افراد این حالت سه تا چهار بار در هفته اتفاق می افتد. این نامنظمی در خوردن غذا نوعی بیماری محسوی شده و مخصوص فرد خاصی نیست. اغلب این گونه غذا خوردن منجر به مشکلات گوارشی و ناراحتی های دیگری نظیر دیابت خواهد شد. در واقع این عدم نظم در غذا خوردن نوعی بیماری محسوب می شود که اغلب پزشکان متوجه آن نشده و تنها به این گونه افراد توصیه می کنند وزنشان را کم کنند. البته به خاطر داشته باشید نشانه های این گونه بیماری تنها اضافه وزن نیست. این افراد ممکن است اضافه وزن هم داشته باشند.

 

از مهمترین علامتهای این بیماری (عادات بد غذا خوردن) می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خوردن به صورت پنهانی

اغلب افرادی که به این ناراحتی دچار هستند از اینکه خانواده و دوستانشان ببینند که چه مقدار و چه نوع غذایی می خورند احساس شرم و خجالت دارند. ممکن است این گونه افراد در خفا و در مواقعی که تنها هستند خوراکی و غذاهای مورد علاقه شان را تهیه نموده و بخورند چون  نمی خواهند دوستان و افراد خانواده در حال خوردن آنها را ببینند. همه کسانی که به این بیماری دچار می شوند دوست ندارند دیده شوند.

  • هوس برای غذاهای نامناسب

اغلب کسانی که دچار این بیماری هستند تمایل بسیار زیادی به غذاهای شیرین و فست فودها دارند و اغلب و در بیشتر مواقع هوس می کنند این نوع غذاها را بخورند. این گونه غذاها مغز را وادار می کنند سرو تونین ترشح نموده و در نتیجه حالت بهتری به انسان به دست می دهد البته این گونه حالات همیشگی نیست. اغلب این گونه افراد تمایل شدیدی به شیرینی ها دارند، اغلب این گونه افراد همه خوراکیهایشان را با انواع شیرینیها میل می کنند. گاهی اوقات آنها یک کاسه بزرگ بستنی، یک لیوان نسکافه و یک کیک بزرگ خامه ایی را می خورند تا احساس کنند دیگر به شیرینی علاقه ندارند.

  • دروغگویی در مورد غذاها

بعضی مواقع این گونه افراد به دلیل اینکه موجه جلوه کنند دروغ می گویند ممکن است دو ساندویچ بزرگ سفارش دهند و وانمود کنند ساندویچ دوم برای کس دیگری سفارش داده می شود. یا ممکن است یک بستنی بزرگ بخرند و وانمود کنند می خواهند بستنی را با دیگران بخورند چون در حالت عادی همه به این نوع غذا خوردن با حالت تعجب نگاه می کنند و باعث خجالت این دسته از افراد می شود. اگر شما هم در خود یکی یا همه این نشانه ها را می بینید به توصیه های زیر عمل کنید سعی کنید با خودتان روراست باشید لازم نیست به خودتان هم دروغ بگویید.

 

چگونه عادات بد غذا خوردن را کنار بگذارم؟

کمی مکث کنید: همه کسانی که میل شدیدی به خوردن دارند می دانند چگونه باید این میل را در خود درمان کنند. هنگامی که دچار میل شدید به خوردن می شوید بلافاصله سراغ خوراکی نروید ۵ دقیقه صبر کنید. و در مورد آن بیندیشید آیا واقعا لازم است که این خوراکی خورده شود. هنگامی که شدیدا حس می کنید نیاز دارید بستنی یا شکلات بخورید کمی تامل کنمید سپس تصمیم بگیرید معمولا اگر سرتان را با چیز دیگری گرم کنید میل به خوردن در شما از بین می رود.

کمک بگیرید: می توانید از مشاوران و روانشاناسان متخصص در این زمینه هم کمک بگیرید. حتما راه حلی به شما پیشنهاد می کنند تا بتوانید راحت تر با مشکلتان کنار بیایید.

فعال باشید: به جای اینکه مرتب فکر کنید این غذا که می خورید چقدر کالری به بدنتان می رساند و یا چه مقدار آن جذب می شود سعی کنید تا جایی که امکان دارد فعالیت فیزیکی داشته باشید فعالیت فیزیکی به شما کمک می کند آرامش روحی و روانی داشته باشید به علاوه زمانی که به این کار عادت کنید کم کم میل به خوردن غذاهای نامناسب در شما از بین می رود.

پس از مدت کوتاهی دیگر شکلات و بیسکویت و کیک و بستنی دیگر انواع غذاهای نامناسب نمی توانند شما را به تسخیر خود درآورند و شما تنها به عنوان یک عصرانه یا میان وعده کوچک و کم از آنها استفاده می کنید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *