فواید و مضرات مصرف گشنیز

فواید و مضرات مصرف گشنیز

فواید و مضرات مصرف گشنیز 

گشنیز یکی از سبزیجاتی می باشد که خواص بی نظیری دارد و گاهی اکثر افراد گشنیز را با جعفری اشتباه می گیرند در این مطلب اول به بیان تفاوت گشنیز و جعفری می پردازیم و سپس فواید و مضرات گشنیز را به طور کامل بیان می کنیم .

تحقیقات نشان داد مصرف گشنیز باعث دفع سرب و آلومینیم نیز می شود. بنابراین از بیماران خواسته شد به طور منظم گشنیز تازه یا آب گشنیز همراه با آنتی بیوتیک یا ضدویروس های طبیعی مصرف کنند تا تمامی عفونت ها، بدون این که عود کند، درمان شود.

تفاوت گشنیز و جعفری

گشنیز ازجمله سبزیجات معطری است که اگرچه به لحاظ فرم ظاهری به جعفری شباهت دارد ولی برگ‌های آن بسیار لطیف‌تر از جعفری است همچنین ساقه گشنیزبسیار نرم و لطیف است ولی ساقه جعفری تا حدودی خشبی ست و خوردن ساقه جعفری به صورت خام مطلوب نیست.

طبع گشنیز

گشنیز و تخم گشنیزاز نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است.

ارزش غذایی گشنیز

آب ۷/۵ گرم

سلولز ۳۸ گرم

مواد چرب ۱۵ گرم

اسیداگزالیک ۱ گرم

کلسیم ۱۷۰ میلی گرم

ویتامین A ۲۰۰ واحد

ویتامین C ۵۰ میلی گرم

خواص گشنیز

برگ و تخم گشنیزباعث تقویت معده شده و علاوه بر اینکه به هضم غذا کمک می‌کند، التهاب آن را نیز از میان می‌برد؛ همچنین خاصیت بادشکنی و ضدنفخ هم دارند.

برگ گشنیز تسکین‌دهنده استفراغ و همچنین برطرف‌کننده عطش است.

گشنیز خام خواب‌آور است پس اگر برای خواب شب مشکل دارید، آب ۳۰ گرم از برگ گشنیزرا گرفته، با کمی شکر شیرین کرده، بنوشید.

تخم گشنیز دارای اثر ضدباکتری است؛ درنتیجه مصرف دم‌کرده ۱۵ گرم از آن در یک لیتر آب برای درمان بیماری‌های عفونی مانند حصبه، تب روده و مسمومیت‌هایی که منشا باکتری دارند بسیار مؤثر است.

مخلوط آب گشنیزبا پودر زردچوبه به درمان جوش های پوستی و جوش های سرسیاه کمک می کند.

متخصصان علوم پزشکی و تغذیه در کانادا می گویند افزودن یک یا دو قاشق چایخوری آب گشنیزبه مخلوط شیر تازه، یک ترکیب عالی برای درمان حالت تهوع و اسهال خونی است. گشنیز خشک نیز به درمان اسهال کمک می کند.

برای درمان گوش درد و کم شنوایی، گشنیزخشک را جوشانده ۵ گرم در ۱۰۰ سی‎سی آب جوشانده هر ساعت یک قاشق به مدت ۳ روز میل شود.

برای اختلال حواس که با عصبانیت همراه باشد آب گشنیز + آب لیمو شیرین + کمی عرق کاسنی صبح ناشتا یک لیوان میل کنند.

۱۰ گرم تخم گشنیز را بو داده تا قهوه ای رنگ شود. آن را پودر کنید و با مقداری سرکه مخلوط کرده و چند روز آن را بنوشید تا بواسیر بر طرف شود.

برای برفک دهان آب گشنیز را مزمزه کنید.

برای درمان خارش بدن، آب گشنیز را با آرد به صورت ضماد بگذارید.

آشامیدن یک لیوان عرق گشنیزدر طول روز فشار خون را کاهش می دهد. علاوه بر این نوشیدن عرق گشنیز پیش از خوردن غذا، از بروز نفخ و سوء هاضمه پیشگیری نموده و برای جلوگیری از ناراحتی های معده نیز سودمند است .

برای بر طرف کرن تب و سرماخوردگی مفید است. برای این منظور یک سوپ رقیق از آب مرغ و گشنیز تازه تهیه کنید و پس از چند مرتبه مصرف، اثر معجزه آسای آن را ببینید.

گشنیزهمچنین برای زنان به ویژه آنهایی که در دوره عادت ماهانه دچار خونریزی شدید می شوند، مفید است. برای استفاده از این خاصیت درمانی گشنیزمی توانید شش گرم از دانه آن را در۵۰۰ میلی گرم آب بجوشانید و پس از افزودن شکر به آن، این مخلوط را به صورت گرم استفاده کنید.

مصرف گشنیز برای بهبود عملکرد کبد مفید است

گشنیزبرای مقابله با باکتری سالمونلا مفید است.

خاصیت ضدالتهابی دارد و علایم آرتریت را برطرف می کند.

مصرف گشنیز از بدن در برابر عفونت های دستگاه ادراری محافظت می کند.

خواص گشنیز برای پوست

شاید فکرش را نمی کردید که گشنیز برای زیبایی و درخشندگی پوست مفید باشد. گشنیزتاثیر تسکین دهنده و خنک کنندگی برای پوست دارد و خاصیت قابض آن به تعادل پوست چرب و مستعد آکنه و روشن کردن پوست کمک می کند. مخلوط کن خود را آماده نمایید و این پیشنهادات را امتحان کنید:

ماسک پاک کننده ی گشنیزو عسل مناسب پوست های کدر

گشنیز تازه ی این ماسکِ لایه بردار، پوست را روشن می کند و آرد برنج قهوه ای، سلول های مرده را به آرامی از بین می برد و عسل هم پوست را نرم می کند

مواد لازم:

۱ قاشق غذاخوری آرد برنج قهوه ای

نصف پیمانه گشنیز تازه

۱ قاشق غذاخوری عسل

۱ قاشق چایخوری صابون مایع ملایم

طرز تهیه:

گشنیز را با مقدار کافی آب در غذاساز بریزید تا به خوبی مخلوط شده و پوره شود ( ابتدا ۲ قاشق غذاخوری آب بریزید و در صورت نیاز آن را افزایش دهید). ۲ قاشق چایخوری پوره ی گشنیزرا با آرد برنج قهوه ای، عسل و صابون مایع در ظرفی بریزید و هم بزنید.

طرز استفاده:

این ماسک را مانند دیگر پاک کننده های صورت استفاده کنید. می توانید هر روز آن را برای هر نوع پوستی استفاده کنید و می توانید به مدت ۷ روز در یخچال نگه داری کنید.

ماسک گشنیز و ماست مناسب پوست های مستعد آکنه

ترکیب گشنیزو خیار که خنک کننده هستند و جو دو سر که ضدالتهاب است، پوست آکنه ای و ملتهب را تسکین می دهد و ماست هم که حاوی اسید لاکتیک است، قدرت لایه برداری و روشن کنندگی به ماسک می بخشد.

مواد لازم:

۱ قاشق غذاخوری ماست یونانی

۲ قاشق غذاخوری جو دوسر پرک یا آرد جو دو سر

یک چهارم پیمانه گشنیزتازه

یک هشتم پیمانه خیار خرد شده

طرز تهیه:

همه ی مواد را در مخلوط کن یا غذاساز بریزید تا مخلوط و یکدست شوند.

طرز استفاده:

مقدار زیادی از ماسک را به پوست خشک صورت و گردن بزنید اما مواظب باشید به قسمت های حساس مانند چشم ها و دهان نخورد، اجازه دهید ۲۰ دقیقه روی پوست بماند ( ماسک کاملاً خشک نمی شود اما چسبناک می شود).

صورت تان رابا آب ولرم بشویید و از مرطوب کننده استفاده کنید. دو برش خیار تازه را روی پلک ها بگذارید تا حس خوب پوست تان تکمیل شود.

مصرف گشنیز در بارداری

جعفری و گشنیز در بارداری بهتر است مصرف نشوند. چون می توانند سبب سقط جنین شوند. اما اگر به مقدار خیلی اندک در سوپ وجود داشته باشند اشکالی ندارد زیرا گشنیز قاعده‎آور است.

برخی از حکمای طب_سنتی می‎گویند: مصرف گشنیز چه در دوران لقاح و چه در دوران بارداری ممنوع است چرا که باعث سقط جنین خواهد شد. همچنین مصرف گشنیز در بارداری سبب کاهش قند خون می شود و درنتیجه موجب کاهش حافظه نوزاد می گردد.

مضرات گشنیز

مصرف به اندازه گشنیز، هیچ گونه ضرری ندارد، ولی مصرف زیاد از حد آن باعث حالت مستی توام با خستگی شدید می شود و گاهی به خواب عمیق، گنگی و بی حسی منجر می انجامد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.