لمینت برای چه افرادی  مناسب است؟

عدم رسیدگی به دندان‌ها منجر به پوسیدگی آنان شده که به مرور زمان با ایجاد حفره در داخل دندان می‌تواند زیبایی و فرم آن‌ها را تغییر دهد لذا رسیدگی به بهداشت دندان از جمله مواردی است که پزشکان تاکید دارند به صورت روزانه و ترجیحا دو تا سه نوبت در روز انجام گردد.

همانطور که می‌دانید امروزه افراد علاوه بر ترمیم و درمان مشکلات دندانی خود که شامل کاشت دندان، پر کردن و درمان ریشه (عصب کشی) می‌شود، تمایل زیادی به حفظ زیبایی دندان و طرح لبخند خود دارند که در این میان محبوب‌ترین خدمات زیبایی دندان‌ها شامل لمینت و کامپوزیت است که می‌تواند دندان‌های شما را سفید، یکدست و جذاب نماید.

اما در پاسخ به این سوال که لمینت دندان برای چه افرادی مناسب است باید گفت، از آنجایی که لمینت دندان می‌تواند آثار پرشدگی و بدرنگی دندان را پوشش دهد لذا افرادی که از ظاهر دندان و رنگ دندان خود گله دارند بهتر است لمینت دندان را امتحان کنند. بسیاری از مراکز در تهران خدمات زیبایی مانند لمینت را انجام می‌دهند که یکی از بهترین کلینیک‌ها، مرکز تخصصی ایمپلنتیا در ولنجک است که با داشتن کادر حرفه‌ای و متخصص در زمینه ایمپلنت و همچنین لمینت دندان، زیبایی و لبخند را به شما هدیه می‌ دهد.

به علاوه کسانی که دارای دندان شکسته و ترک خورده هستند و یا به طور کلی فرم دندان آنان نامنظم و بدشکل است می‌توانند با انجام لمینت، دندان هایی سفید و یکدست داشته باشند. به یاد داشته باشید که لبخند زیبا نیازمند داشتن دندان و لثه سالم است.

لمینت برای چه افرادی  مناسب است؟

کدام نوع لمینت بهتر است؟

لمینت دارای دو نوع سرامیکی و کامپوزیتی است.افراد برای اطمینان از این که کدام نوع لمینت برای آنان مناسب است بهتر است قبل از اقدام به انجام هرکاری با مشاورین متخصص در این زمینه صحبت کرده و سپس لمینت مناسب با شرایط خود را انتخاب کنند.

لمینیت سرامیکی :

پوسته نازکی از جنس سرامیک است که مانند لنز روی سطح بیرونی دندان چسبانده می‌شود تا مشکلات ظاهری دندان‌ها مانند فاصله بین دندان‌ها، بدرنگی، شکستگی و نامرتبی دندان‌ها را اصلاح کند. این پوسته لبه دندان را هم در بر می‌گیرد ولی روی سطح پشتی دندان قرار نمی‌گیرد.

لمینیت‌های سرامیکی می‌توانند از سرامیک‌های مختلفی مانند زیرکونیا، ایمکس و سرامیک‌های فلدسپاتیک ساخته شوند. روش ساخت و میزان شفافیت هر نوع متفاوت است و باید با توجه به شرایط مورد استفاده قرار گیرند؛ به طور مثال لمینیت‌های فلدسپاتیک بیشترین شفافیت و زیبایی را دارند اما در صورت وجود بدرنگی در دندان، قادر به پوشاندن آن نخواهند بود.

موارد کاربرد و عدم کاربرد لمینیت سرامیکی

لمینیت‌ها می‌توانند مشکلات ظاهری دندان‌ها مانند بدرنگی، فاصله بین دندان‌ها، شکستگی و نامرتبی آن‌ها را اصلاح کنند. باید در نظر داشت که در برخی شرایط امکان استفاده از لمینیت‌ها وجود ندارد. از جمله آنها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

ساختار مینای دندان کافی نباشد یا نقصی در آن باشد.

به هم ریختگی شدید دندان‌ها

عاداتی مانند کلنچینگ و براکسیزم (دندان قروچه)

رابطه نوک به نوک دندان‌های قدامی(جلو)

اگر موقعیت دندان‌ها خیلی مناسب نباشد و خیلی بیرون زده یا به سمت داخل باشد یا به هم ریختگی   ( Crowding) دندان‌ها شدید باشد، در این موارد ابتدا با ارتودنسی موقعیت دندان‌ها اصلاح می‌شود و سپس درمان زیبایی آن‌ها با لمینیت انجام می‌شود.گاهی ممکن است یک دندان در ناحیه قدامی وجود نداشته باشد یا کشیده شده باشد و جای دندان‌ها به هم ریخته باشد، در این حالت می‌توان ابتدا با ارتودنسی فضا برای ایمپلنت ایجاد کرد و سپس ایمپلنت را گذاشت و پس از آن درمان لمینیت دندان‌ها و روکش ایمپلنت را هم زمان انجام داد.

مزیت‌های لمینیت‌های سرامیکی نسبت به ونیرهای کامپوزیت

۱) ونیرهای کامپوزیتی به مرور زمان در اثر استفاده از مواد رنگی خوراکی مانند قهوه وچای و یا کشیدن سیگار، رنگ می‌گیرند و نیاز به پالیش‌های دوره‌ای دارند. اما لمینیت‌های سرامیکی چون رنگ نمی‌گیرند نیاز به پالیش‌های دوره‌ای نخواهند داشت.

۲)کامپوزیت ونیرها می‌توانند دچار لب پریدگی یا شکستگی شوند اما لمینیت‌ها این گونه نیستند.

۳)لمینیت‌ها از لحاظ رنگ جلوه طبیعی‌تری دارند و از  میزان شفافیت بیشتری برخوردار هستند.

۴)در مواردی که دندان‌های مجاور دندان مورد نظر، روکش شده باشد بهتر است از لمینیت استفاده شود چرا که از نظر رنگ و شفافیت و فرم با روکش دندان مجاور قابلیت انطباق بیشتری خواهند داشت چون جنس هر دو از سرامیک است.

۵)گاهی ممکن است کامپوزیت‌ها به دلیل مواد تشکیل دهنده شان باعث ایجاد التهاب لثه شوند اما سرامیک ها با ساختار استخوان و لثه سازگاری بیشتری دارند.

روش ساخت لمینیت سرامیکی:

پس از یک تراش مختصر سطح بیرونی دندان در حد نیم میلی متر از دندان‌ها قالب گیری می‌شود و از روی آن مدل گچی دندان‌ها ساخته می‌شود. روی مدل گچی پوسته‌های لمینیت در لابراتوار دندانپزشکی ساخته می‌شوند و سپس توسط دندانپزشک روی دندان‌ها چسبانده می‌شوند.

برای انجام لمینیت لازم است که سطح خارجی دندان به منظور جبران ضخامت لمینیت و جلوگیری از بیرون زدگی دندان مختصری تراش داده شود.

لمینیت‌های سرامیکی در ۳ الی ۴ جلسه انجام می‌شوند که کل این پروسه برای هر فک معمولا یک ماه زمان  می‌برد. در این مدت زمان ۱ ماهه می‌توان روی دندان‌ها لمینیت‌های موقتی ساخت تا از حساس شدن دندان‌ها جلوگیری و زیبایی دندان‌ها نیز فراهم شود.

جلسه اول: شامل تراش و قالب گیری و در صورت نیاز ساخت لمینیت‌های موقتی است.

جلسه دوم: در این جلسه پوسته‌های لمینیت روی دندان امتحان می‌شوند تا در صورت نیاز به اصلاح مجددا به لابراتوار ارسال شوند.

جلسه سوم: امتحان نهایی و در صورت تایید نهایی شکل و فرم و سایر نکات توسط بیمار، لمینیت برای لعاب دادن (گلیز) مجددا به لابراتوار ارسال می‌شود.

جلسه چهارم: چسباندن لمینیت ها و تحویل نهایی.

یکی از موارد کاربرد درمان‌های دندانپزشکی زیبایی مثل لمینیت، اصلاح فرم دندان‌ها و ایجاد هارمونی و هماهنگی بین طول و برجستگی دندان‌ها است .در مورد فرم دندان‌ها لازم به ذکر است که می‌بایست از فرم صورت و قوس فک تبعیت کند. در افرادی که فرم صورت مربعی دارند معمولا شکل دندان‌ها نیز مربعی است و در افرادی که فرم صورت بیضی و کشیده دارند فرم دندان‌ها نیز بیضی و کشیده است.

یکی از دل نگرانی‌های کسانی که قصد انجام لمینیت را دارند این است که نکند احساس یک جسم خارجی یا ضخیم بودن روی دندان‌ها را داشته باشند. چیزی که اینجا اهمیت پیدا می‌کند ظرافت درمان انجام شده و دقت و حوصله‌ای است که دندانپزشک در انجام درمان‌ها می‌گذارد.

اینکه در درمان‌های زیبایی چه تعداد دندان می‌بایست مورد درمان قرار گیرند یک اصل و قاعده کلی ندارد و بستگی به شرایط دندان‌ها و توقع و انتظار مراجعه کننده از درمان زیبایی دارد. گاهی ممکن است مشکل فقط با درمان یک یا چند دندان قابل اصلاح باشد و گاهی نیز کل دندان‌های ناحیه طرح لبخند نیاز به اصلاح دارد. اما معمولا در درمان‌های زیبایی وسیع، ناحیه طرح لبخند یعنی دندان‌هایی که حین لبخند مشخص می‌شوند شامل ۸ تا ۱۰ دندان در هر فک می‌شود که به فرم قوس فک و فرم لب و دهان و موقعیت فک هم بستگی دارد.  اینکه ایا می‌شود برای دندان‌های یک فک درمان انجام شود یا هر دو فک، به شرایط دندان‌ها و رنگ انتخابی بیمار بستگی دارد. اگر تفاوت رنگ انتخابی با رنگ دندان‌ها زیاد باشد بهتر است درمان برای هر ۲ فک انجام شود.

البته این نکته قابل ذکر است که با انجام درمان بیلیچینگ روی دندان‌هایی که قرار نیست لمینیت شوند تا حدی می‌توان آن ها را روشن تر کرد و در ضمن اختلاف ۱ تا ۲ درجه ای رنگ بین فک بالا و پایین از اهمیت چندانی برخوردار نیست.

رنگ

یکی از نکات مهم در درمان لمینیت، انتخاب رنگ است. این بحث به سلیقه فرد بستگی دارد . البته فاکتورهای دیگری مانند رنگ چهره، رنگ بیس دندان‌ها ، ضخامت لمینیت و سن بیمار هم تا حدودی در این مورد می‌توانند موثر باشند.

باید توجه داشت آنچه به طبیعی بودن درمان کمک می‌کند، میزان شفافیت است نه خود رنگ. برخی از بیماران تصور می‌کنند اگر رنگ سفیدی را انتخاب کنند کار مصنوعی به نظر می‌رسد ؛ در حالیکه اگر میزان شفافیت و ظرافت کار بالا باشد، بسیار زیبا خود را نشان خواهد داد.

از عوامل دیگر در طبیعی جلوه کردن لمینیت‌ها، فرم مناسب و داشتن شیارها و فرورفتگی های آناتومیک روی سطح و نمای خاکستری رنگ لبه دندان‌های قدامی است.

وقتی صحبت از رنگ لمینیت می‌شود باید بدانیم که غیر از رنگ انتخابی که با شیدگاید((shade guide انجام می‌شود، فاکتورهای دیگری در نتیجه نهایی تاثیر می‌گذارند. در مسیر رسیدن به رنگ مطلوب باید به مسائلی مانند نوع سرامیک، رنگ سمان (چسب مورد استفاده) موقعیت دندان‌ها از نظر بیرون زدگی، نامرتبی خود دندان، میزان تراش دندان و حتی آناتومی و جزئیات فرم سطح لمینیت هم توجه شود.

مثلا آناتومی و شیارهای سطح دندان روی نحوه بازتاب نور و نمایش نهایی رنگ می‌تواند تاثیر بگذارد. دندانپزشک حرفه‌ای می‌بایست به فیزیک نور و رنگ و مواد دندانی، اکلوژن و حتی کارهای لابراتواری آشنایی داشته باشد تا به نتیجه مطلوب برسد.

خدمات حرفه‌ای و تخصصی ایمپلنتیا شامل: جراحی فک و صورت و ایمپلنت، اصلاح طرح لبخند، پروتز‌های دندانی و ایمپلنت، خدمات زیبایی صورت، ترمیم تخصصی دندان‌ها و جراحی لثه می‌باشد.

لمینت برای چه افرادی  مناسب است؟

برای انجام لمینت به کدام مرکز تخصصی مراجعه کنم؟

بهترین مرکز تخصصی لمینت واقع در شمال تهران در محدوده ولنجک است که با داشتن کادری حرفه‌ای و متخصص آماده ارائه انواع خدمات با بالاترین سطح و بهره مندی از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا است. اگر برای انجام لمینت خود نیاز به مرکزی دارید که بهترین کیفیت را به شما ارائه دهد، مرکز تخصصی ایمپلنتیا در ولنجک می‌باشد.

جهت انجام ایمپلنت، لمینت دندان و یا سایر خدمات تخصصی و زیبایی دندان‌هایتان، بهتر است از طریق شماره‌ تماس‌ مرکز تخصصی ایمپلنتیا اقدام به نوبت گیری و مشاوره رایگان نمایید. مشاورین متخصص و حرفه‌ای ایمپلنتیا بهترین راه‌ درمانی را به شما پیشنهاد می‌دهند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *