مراقب افزودنی ها در غذاهایتان باشید

مراقب افزودنی ها در غذاهایتان باشید

 

در انواع مواد غذایی که روزانه مصرف میل کنید افزودنی های زیادی وجود دارند این افزودنی ها برای طعم دار کردن و افزایش عمر مواد غذایی استفاده می شوند. انواع افزودنی های خوراکی در انواع شکلات ها و شیرینی ها و نوشیدنی های گازدار یافت می شوند.

منو سدیم گلوتامات (MSG) نوعی ماده افزودنی است که طعم و عطر خاصی به محصولات غذایی می‌دهد و در محصولاتی مثل غذاهای چینی، چیپس سیب‌زمینی، اسنک‌ها، کیک و کلوچه‌های صنعتی، سوپ‌های کسنروی و غذاهای منجمد استفاده می‌شود. این ماده افزودنی یکی از محرک‌های میگرن است، و مقدار زیادی هم سدیم دارد، یعنی حدود ۲۱ درصد.

چربی‌های ترانس از افزودنی‌های دیگر هستند که در غذاهای فرآوری‌شده مثل مارگارین، چیپس‌ها، کراکرها و فست‌فودها زیاد هستند. این چربی‌ها برای طولانی‌تر کردن عمر مفید و بهبود بافت مواد غذایی استفاده می‌شوند، اما شدیدا با بیماری قلبی و دیابت مرتبط هستند. جالب است بدانید که FDA اخیرا تصویب کرده است

که چربی‌های ترانس باید از سال ۲۰۱۸ به بعد از غذاهای بسته‌بندی‌شده و رستورانی حذف شوند.رنگ‌های خوراکی مصنوعی نیز از مواد افزودنی هستند که در ‌انواع بستنی‌ها، آب‌نبات‌ها، ماکارونی، پنیر و خیلی محصولات دیگر استفاده می‌شوند. مطالعات محققان نشان می‌دهد که بعضی از این رنگ‌های مصنوعی که از مواد نفتی تهیه می‌شوند، با بیش‌فعالی در کودکان و سرطان در حیوان‌های آزمایشگاهی مرتبط هستند.

رنگ کارامل معمولا برای رنگ دادن به محصولاتی مثل نوشابه‌ها، ماءالشعیر، نان‌های تیره، شکلات، شیرینی‌ها، بستنی و ترشی‌ها استفاده می‌شود. اما بعضی از رنگ‌های کارامل با آمونیاک فرآوری می‌شوند، و در نتیجه می‌توانند ترکیب سرطان‌زای خاصی به نام ۴-methylimidazole تولید کنند.

موادافزودنی عملکرد گسترده‌ای در صنایع غذائی دارند. افزودنی‌ها در حفظ سلامت و جاذبهٔ موادغذائی در مسیر انتقال به مراکز فروش شهرها که گاه هزاران مایل از محل تولید و پرورش آن فاصله دارد، مؤثر می‌باشند، در عین حال این افزودنی‌ها، با بهبود طعم، رنگ، افزایش مدت زمان پایداری و قوام محصولات غذائی، باعث ارتقاء کیفیت و جاذبهٔ بیشتر آنها می‌شوند. پس به‌طور خلاصه می‌توان گفت که افزودنی‌ها در طی سالیان متمادی در امر نگهداری، طعم‌دهندگی، ترکیب، قوام و رنگ موادغذائی تأثیر به‌سزائی دارند و نقش مهمی را جهت جلب جبران کمبود موادغذائی ایفا می‌کنند. این مواد افزودنی جوابگوی نیاز مصرف‌کنندگان در تمامی فصول سال برای دستیابی به غذائی سالم، اشتهاآور و قابل تهیه می‌باشند. امروزه افزودنی‌های رنگی و مصرفی در موادغذائی، بیش از هر زمان دیگر تحت نظارت و بررسی قرار دارند


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *