مقابله با کم خونی و فقر آهن در بانوان باردار

مقابله با کم خونی و فقر آهن در بانوان باردار

برای پیشگیری از فقر آهن در زنان راهنمایی های تغذیه ای مناسبی داریم که با در پیش گرفتن آن ها می توانید این بیماری را درمان کنید، در سنین باروری نباید این عارضه اتفاق بیفتد چون باعث بروز آسیب به جنین خواهد شد. در صورت تشخیص و تاییدپزشک مصرف مکمل آهن برای افراد مبتلا به فقر آهن تجویز خواهد شد.

یک کارشناس ارشد مامایی گفت: کم‎خونی فقر آهن، شایع‎ترین گونه کم‎خونی در زنان است. پری بسطامی گفت: این بیماری به دلیل کمبود آهن در تغذیه، دفع بیش‎ از حد خون در بلند مدت (مانند خونریزی گوارشی) یا سوءجذب آهن رخ می‌دهد. وی در ارتباط با علائم بالینی این بیماری، تصریح کرد: شایع‎ترین علائم‎عمومی این بیماری، احساس‎ سستی، خستگی‎ همیشگی یا هنگام فعالیت و احساس کسالت‎عمومی، سرگیجه کاذب، ابتلای‎مکرر به بیماری‎های ویروسی مانند سرماخوردگی، ناخن‎های قاشقی ‎شکل (گودشدن روی ناخن)، هرزه‌خواری مانند خاک ‎خوردن، یخ ‎خوردن و …. و خواب‎رفتن و سوزن‎ سوزن شدن دست‎ و پاها هستند.

بسطامی افزود: کمبود آهن گاهی سبب رنگ ‎پریدگی و زخم غیرطبیعی گوشه‎ لب نیز می‌شود. این کارشناس ارشد مامایی با بیان اینکه کم‎خونی فقرآهن شایع‎ترین گونه کم‎خونی بوده و به علت مقدار ناچیز آهن درغذا یا نبود جذب ‎گوارشی آن برای جبران آهن از دست ‎رفته در عادت ‎ماهانه یا بیماری روی می‎دهد، عنوان کرد: آهن یک قسمت‎اصلی در ترکیب هموگلوبین است و کمبود آن سبب کاهش ورود هموگلوبین به داخل گلبول ‎قرمز می‌شود. وی خاطرنشان کرد: در ایالات‎متحده،۲۰ درصد زنان در سنین باروری در مقایسه با ۲ درصد مردان‎بالغ به کم‎خونی کمبود آهن دچار هستند. بسطامی در ارتباط با علت اصلی این بیماری در زنان، اظهار کرد: علت ‎اصلی کم‎خونی کمبود آهن در زنان، هدر رفتن خون در زمان عادت‎ ماهیانه است و کمبود آهن بدون کم‎خونی در دختران ‎نوجوان سبب پایین ‎افتادن کیفیت ‎تحصیلی و ضریب‎ هوشی می‌شود.

وی تصریح کرد: کمبود آهن شایع‎ترین حالت کمبود یک ‎عنصر بایسته در سراسر جهان است.این کارشناس ارشد مامایی در مورد راه‎های تشخیص و درمان این بیماری، گفت:تشخیص این بیماری با یافته‎های غیرطبیعی در آزمایش خون و علائم‎بالینی در بدن حاصل می‌شود و ترکیبات دارای آهن مانند فروس‎سولفات در درمان و پیشگیری از کم‎خونی فقرآهن به‎کار می‎رود. وی افزود: مصرف گوشت و جگر، مغزها مانند پسته، ماهی، زرده تخم‌مرغ، سبزی‎های دارای برگ سبز تیره مانند جعفری، اسفناج و حبوبات مثل عدس و لوبیا و همچنین میوه‌های خشک (مانند برگه‌ها) و دانه‌های روغنی در درمان مفید است. مصرف ویتامین C بعد از غذا (مانند آب‎لیمو)موجب افزایش جذب آهن و مصرف چای و قهوه موجب کاهش جذب آهن می‎شوند. بسطامی در مورد نیاز روزانه بدن به آهن، تصریح کرد: نیاز روزانه به این ماده، بسیار اندک و در حدود یک میلی‎گرم است، البته میزان نیاز به آهن براساس سن، جنس و وضعیت فیزیولوژیکی افراد متفاوت است. مثلا زنان باردار به علت افزایش حجم ‎خون، رشد جنین و جفت و سایر بافت‌ها به آهن بیشتری نیاز دارند و در شیرخوارانی که شیرمادر می‎خورند، در صورت سلامت مادران،میزان آهن موجود در شیرمادر برای ۴ تا ۶ ماه اول زندگی کافی است اما از شش ماهگی به بعد استفاده از قطره‎آهن توصیه می‎شود. وی یادآور شد: در کودکانی که از شیرخشک استفاده می‎کنند معمولا کمبود آهن وجود ندارد و در نوزادانی که با وزن کم متولد می‌شوند، ذخایر آهن اغلب اندک بوده و باید از ۳ ماهگی، آهن‎ اضافی به صورت قطره ‎خوراکی خورانده شود و همچنین بستن پیش‎ از موقع بندناف نیز به این دلیل که نوزاد را از یک‎سوم کل خونش محروم می‎کند،خطر فقرآهن را افزایش می‌دهد. این کارشناس ارشد مامایی با اشاره به عوامل افزایش‎ دهنده جذب‎ آهن و منابع ‎غذایی آن، خاطرنشان کرد: اسیدسیتریک و اسیداسکوربیک یا ویتامین C که در آلو، خربزه، ریواس، انبه، گلابی، طالبی، گل‎کلم، سبزی‌ها، آب‎پرتقال، لیموشیرین، لیموترش، سیب و آناناس وجود دارند، می‌توانند عوامل افزایش ‎دهنده جذب‎ آهن در بدن باشند.

وی افزود: اسیدمالیک و اسید تارتاریک که در هویج، سیب‎زمینی، چغندر، کدوتنبل،گوجه‎فرنگی، کلم‎پیچ و شلغم موجود است نیز سبب افزایش جذب‎آهن می‌شوند. بسطامی با بیان اینکه محصولات‎ تخمیری مثل سس‎ سویا نیز در این دسته از عوامل گنجانده می‌شود، توصیه کرد: از غذاهایی که غنی از آهن هستند و منابع غذایی حاوی ویتامین C در هر وعده‎ غذایی، جهت جذب ‎بهتر آهن مانند پرتقال، گریپ‌فروت، گوجه‎فرنگی، کلم، توت ‎فرنگی، فلفل‎سبز و لیموترش استفاده کنید. وی ادامه داد: استفاده از گوشت قرمز، ماهی یا مرغ را در برنامه‎غذایی خود بگنجانیدو از مصرف چای یا قهوه همراه یا بلافاصله بعد از غذا پرهیز کنید. وی گفت: در صورت داشتن مشکلات گوارشی و یبوست برای رفع آن‎ها حتما به پزشک مراجعه کنید و عادات‎ غذایی غلط خود را (مثل مصرف موادغیرخوراکی مانند خاک و یخ) که خود از علایم کم‎خونی فقر آهن هستند، تصحیح کنید و جهت پیشگیری به‎ موقع یا بهبود کم‌خونی خود با پزشک و متخصص تغذیه مشورت کنید. این کارشناس ارشد مامایی همچنین توصیه کرد: از نان‎هایی که از خمیر ورآمده تهیه شده‌اند و از مواد خشکبار مانند توت ‎خشک،برگه‎ آلو، انجیر خشک و کشمش که منابع خوبی از آهن هستند و از غلات و حبوبات جوانه‎زده، استفاده شود.

وی تاکید کرد: سبزی مصرفی خود را به شیوه صحیح شست‎و‎شو و ضدعفونی کرده و قبل از تهیه و مصرف‎غذا و پس از هر بار اجابت‎ مزاج، دست‎های خود را با آب و مایع ‎دستشویی بشویید. بسطامی به زنان باردار نیز توصیه کرد: روزانه یک قرص آهن از پایان ماه چهارم بارداری تا ۳ ماه پس از زایمان، مصرف کنند و مصرف قطره‎آهن را هم‎زمان با شروع تغذیه ‎تکمیلی تا پایان ۲ سالگی در کودکان خود ادامه دهند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *