نوشیدنی مفید برای بیماری پارکینسون

نوشیدنی مفید برای بیماری پارکینسون

 

اگر در فامیل و اقوام سابقه مبتلاشدن به بیماری پارکینسون را دارید بهتر است به پیشگیری از ابتلا به این عارضه بپردازید برخی نوشیدنیهای موثر می توانند به شما در درمان این بیماری کمک کنند. نوشیدن قهوه می تواند مانع پیشرفت این بیماری در مبتلایان شود.

مطالعات قبلی نشان داده است که کافئین موجود در قهوه می‌تواند سیر بیماری پارکینسون را کوتاه کند بر همین اساس محققین ماده‌ای بر پایه کافئین ساخته‌اند که می‌تواند تجمع پروتئین‌هایی را که موجب بروز پیشرفت بیمار پارکینسون می‌شوند را مهار کند.

پارکینسون نوعی بیماری پیشرونده عصبی است که علائمی به‌صورت لرزش اندام و بخصوص دست‌ها و کندی حرکات و بخصوص کندی راه رفتن، مشکلاتی در حرف زدن و اختلال در تعادل را ایجاد می‌کند. علت اصلی این بیماری شناخته‌شده نیست ولی شواهد زیادی دال بر دخیل بودن پروتئین خاصی به نام آلفا سی نوکلئین alpha-synuclein در بروز آن وجود دارد.

در بیماری پارکینسون شکل این پروتئین به‌صورت نابهنجاری در مغز تغییر کرده و ذرات کوچکی به نام اجسام لوی Lewy bodies را ایجاد می‌کند که در سلول‌های تولیدکننده دوپامین – در محلی به نام ماده سیاه یا substantia nigra – در مغز تجمع پیداکرده و آن‌ها را از بین می‌برند. دوپامین ماده‌ای است که دستورات حرکتی مغز را بین سلول‌های آن مدیریت می‌کند. محققان درصدد راه‌هایی برای مهار تولید آلفا سی نوکلئین هستند تا بتوانند بدین‌وسیله بیمار پارکینسون را هم مهار کنند.

 

اگر سابقه خانوادگی بیماری پارکینسون دارید، باید بدانید که اگر مداوم قهوه بنوشید خیلی کم‌تر ممکن است که به این بیماری عصبی ناتوان‌کننده دچار شوید. متخصصان هنوز دلیل روشنی برای این اتفاق پیدا نکرده‌اند اما شواهد مختلفی نشان می‌دهد که کافئین قهوه می‌تواند روی ژنی به نام GRIN۲A تاثیر بگذارد و به کم کردن خطر این بیماری کمک کند.

یکی از مطالعات اخیر مجله Cancer Causes & Control نشان می‌دهد خانم‌هایی که روزانه بیشتر از ۴ فنجان قهوه می‌نوشند، نسبت به خانم‌هایی که روزانه از یک فنجان قهوه استفاده می‌کنند، خیلی کم‌تر با خطر سرطان پستان مواجه می‌شوند.

محققان هلندی معتقدند کسانی که از قهوه در حد معتدل (بین ۲ تا ۴ فنجان در روز) استفاده می‌کنند، در نسبت با کسانی که کم‌تر یا بیشتر از این میزان قهوه می‌نوشند، خطر بیماری‌های قلبی‌شان را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهند چون آنتی‌اکسیدان‌های قهوه می‌توانند تاثیر محافظتی داشته باشند.

به نظر محققان ایتالیایی انواع کافئین‌دار قهوه می‌توانند از بدن در برابر سرطان‌های سر و گردن محافظت کنند. در واقع به نظر این متخصصان، کسانی که در روز تا ۴ فنجان قهوه می‌نوشند، خطر ابتلا به سرطان‌های دهان و گلو را تا حدود ۴۰ درصد کاهش می‌دهند.

 


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *