همه کاربردهای روغن زیتون و روغن کنجد

همه کاربردهای روغن زیتون و روغن کنجد

روغن زیتون و روغن کنجد دو محصولی هستند که وجود آن دو در هر آشپزخانه‌ای لازم است. یعنی یکی از این دو محصول برای طبخ، تفت دادن و سرخ کردن غذا مناسبتر است و روغن دیگر برای چاشنی و سالاد. اما اینکه هر کدام از این دو محصول چه فواید و کاربردهایی دارند، در نوشته زیر بررسی می‌شود. در این نوشته می‌فهمید که چرا خرید روغن زیتون در کنار خرید روغن کنجد باید در صدر فهرست خرید ماهانه هر خانه‌ای قرار داشته باشد!

فواید روغن زیتون برای سلامتی

روغن زیتون اصل نیازی به تعریف و تبلیغ ندارد. این روغن پایه بسیاری از سبک‌های رژیم غذایی مطرح در دنیا مانند رژیم مدیترانه‌‌ای است. در واقع هر فردی که سالم‌خوری را آغاز می‌کند، اولین محصولی که باید تهیه کند همین روغن زیتون است. این روغن طبیعی سرشار از عناصر آنتی‌اکسیدان مانند ویتامین E است. همچنین اسیدهای چرب غیراشباع، انواع ویتامین و مواد معدنی در این محصول به وفور یافت می‌شود. از این رو قیمت روغن زیتون نسبت به ارزش غذایی آن بسیار مقرون به صرفه است و شما با خرید آن می توانید از فواید بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

این روغن فواید بیشماری دارد که مهم‌ترین آن عبارتنداز:

بهبود سلامت قلب

روغن زیتون با استفاده از اسیدهای چرب غیراشباع خود به سلامت قلب کمک می‌کند. این محصول همچنین یک قابلیت مهم دارد و آن تبدیل کلسترول بد خون یا LDL به کلسترول خوب خون یعنی HDL است. این روغن همچنین با کاهش سطح فشار خون و تنظیم انسولین در بدن از بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت جلوگیری کرده و به این ترتیب سلامت قلب را حفظ می‌کند.

جلوگیری از سرطان

روغن زیتون یک منبع طبیعی از مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین E محسوب می‌شود. آنتی‌اکسیدان همانطور که می‌دانید عامل مهم پیشگیری از سرطان و بیماری‌های التهابی محسوب می‌شود.

حفظ تناسب اندام

همانطور که می‌دانید انواع رژیم‌های غذایی که برای تناسب اندام طراحی شده اند، مصرف روزانه روغن زیتون را توصیه می‌کنند. دلیل این توصیه خواص زیادی است که روغن زیتون برای حفظ تناسب اندام دارد. این روغن علاوه‌بر ایجاد حس سیری در بدن، دستگاه گوارش شما را تنظیم می‌کند.

جوانسازی پوست و مو

سلامت و کیفیت پوست و مو ازطریق استفاده منظم از روغن زیتون ارتقا پیدا می‌کند. این محصول با وجود اسیدهای چرب امگا پوست و مو را آبرسانی و تقویت می‌کند. این محصول همچنین با استفاده از عناصر آنتی‌اکسیدان از آسیب‌های محیطی و عوارض پیری بر روی پوست و مو جلوگیری می‌کند.

فواید روغن کنجد برای سلامتی

همه کاربردهای روغن زیتون و روغن کنجد

روغن کنجد خالص از دانه ‌‌ای تهیه می‌شود که بسیار غنی و پرخاصیت است. این روغن را می‌توان یکی از مقوی‌ترین محصولات طبیعی دانست که استفاده از آن در برنامه غذایی، سلامت شما و خانواده‌تان را ارتقا می‌دهد. از جمله فواید روغن کنجد برای سلامتی عبارتند از:

ضد التهاب قوی

این روغن چه در طب سنتی فرهنگ‌های مختلف و چه در علم روز دنیا به عنوان یک ضدالتهاب قوی شناخته می‌شود. کاهش درد مفاصل، دندان‌ درد و گرفتگی‌های پیش از قاعدگی و البته بهبود بیماری‌های التهابی مانند آرتروز از جمله خواص این روغن محسوب می‌شود.

تنظیم سطح قند خون

یکی از خواص قابل توجه این روغن تنظیم سطح قند خون است. بنابراین افرادی که به طور مرتب از این محصول در برنامه غذایی خود استفاده می‌کنند خیلی کمتر در معرض بیماری‌هایی مانند دیابت قرار دارند.

بهبود سلامت روان

روغن کنجد حاوی اسید آمینه‌ای به نام تیروزین است. مصرف تیروزین میزان تولید هورمون سروتونین را در بدن افزایش می‌دهد. همانطور که احتمالاً می‌دانید سروتونین در مبارزه با احساساتی مانند استرس و افسردگی نقش مهمی دارد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

روغن کنجد حاوی چندین ترکیب فنلی مانند: سزامین، سزامولین، سزامینول و سزامولا است که آنتی اکسیدان بوده و خواص ضد التهابی دارند. این محصول همچنین سرشار از اسیدهای چرب بسیار مفید مانند اولئیک اسید و لینولئیک اسید است. مزیت دیگر این محصول برای تقویت سیستم ایمنی بدن خواص ضد باکتریایی آن است. به همین دلیل این محصول از رشد انواع باکتری در بدن پیشگیری می‌کند. همه این خواص در کنار منابع مغذی موجود در این محصول باعث شده است که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی داشته باشد.

کاربردهای روغن زیتون

همه کاربردهای روغن زیتون و روغن کنجد

روغن زیتون را می‌توان در سبک‌های مختلف آشپزی به کار برد. اما مهم‌ترین نکته‌‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که روغن زیتون باید در غذای روزانه هر خانواده‌ای وجود داشته باشد. چرا که این محصول یکی از حیاتی‌ترین منابع طبیعی برای سلامت انسان محسوب می‌شود. مهم‌ترین کاربردهای این روغن عبارتند از:

طبخ غذا با درجه حرارت ملایم:

روغن زیتون بکر نقطه دود نسبتاً پایینی دارد. نقطه دود به معنای درجه حرارتی است که روغن شروع به اکسید شدن می‌کند. بنابراین بهتر است از روغن زیتون در طبخ غذا در درجه حرارت پایین استفاده شود.

چاشنی غذا:

روغن زیتون یکی از بهترین چاشنی‌ها برای انواع سالاد محسوب می‌شود. همچنین برای مزه‌دار کردن انواع گوشت از این روغن استفاده می‌کنند.

محصول مراقبت از پوست و مو:

متخصصان پوست و مو و کارشناسان زیبایی روغن زیتون را یکی از مهم‌ترین محصولات مراقبت از پوست و مو می‌دانند. استفاده از این محصول به عنوان ماسک موی قبل از حمام و یا آبرسان پوست بسیار رایج است.

کاربردهای روغن کنجد

روغن کنجد کاربردهای فراوانی دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن اشاره می‌کنیم:

روغن برای انواع سبک آشپزی:

روغن کنجد را می‌توان برای انواع سبک آشپزی به کار برد. شما می‌توانید از این روغن در سرخ کردن و پخت غذا و همچنین به عنوان چاشنی سوپ و سالاد استفاده کنید. این روغن همچنین یک ماده عالی برای مزه ‌دار کردن گوشت قرمز، مرغ و ماهی محسوب می‌شود. روغن کنجد به غذاها عطر و طعم فوق‌العاده‌ای می‌بخشد که توسط هیچ محصول دیگری امکان‌پذیر نیست.

داروی طبیعی یبوست:

روغن کنجد رقیق‌شده داروی سنتی رفع یبوست است که البته محققان نیز آن را تأیید می‌کنند. کافی است یک تا دو قاشق غذاخوری روغن کنجد را با آب مخلوط کنید و دو بار در روز بخورید. به این ترتیب خیلی زود متوجه تغییر در مزاج خود خواهید شد.

تقویت‌کننده مو و پوست سر:

همان مواد مغذی و خواصی که روغن کنجد را برای پوست شما مفید می‌سازد، به موهای شما نیز منفعت می‌رساند. قبل از حمام حداقل یک ساعت روغن کنجد را بر روی مو و پوست سر خود قرار دهید. با تکرار این کار تغییرات قابل‌توجهی در سلامت و کیفیت موهایتان خواهید دید.

راهنمای خرید روغن زیتون و روغن کنجد

اگر می‌خواهید همه خواصی که در بالا به آن اشاره کردیم نصیب شما و اعضای خانواده‌تان شود، لازم است روغن زیتون و روغن کنجد بکر و خالص را خریداری کنید. به علاوه با استفاده از محصولاتی که دارای اصالت هستند، می‌توانید با خیال راحت از آنها در آشپزی یا به عنوان محصول مراقبت از پوست و موی خود استفاده کنید.

بنابراین خرید روغن کنجد و روغن زیتون خالص و باکیفیت اهمیت زیادی دارد. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از محصولات مجموعه تخصصی زیمالب استفاده کنید. خرید روغن زیتون زیما در کنار روغن کنجد زیما، سبک آشپزی و تغذیه شما را ارتقا می‌دهد.

منبع: zimalab


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *