ویتامین های مورد نیاز کودکان

ویتامین های مورد نیاز کودکان

ویتامین های مورد نیاز کودکان

بدن کودکان در حال رشد می باشد و این رشد سالم با تغذیه و رساندن ویتامین های مورد نیاز به بدن امکان پذیر است در این مطلب پزشکی به بیان ویتامین های مورد نیاز کودکان می پردازیم ، با ما باشید .

متخصصان عقیده دارند که کودکان باید ویتامینهای مورد نیازشان را بوسیله تغذیه‌ای که دارند بدست بیاورند، که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

* شیر و لبنیات مانند پنیر و ماست

* میوه و سبزیجات سبز ( بروکلی، اسفناج و …)

* مواد پروتئینی مانند مرغ، ماهی، گوشت و تخم مرغ
* حبوبات مانند جو و ….

کدام کودک به مکملهای ویتامینی نیاز دارد.

معمولاً والدینی که سر کار هستند، وقت کافی برای آماده کردن غذاهای خانگی ندارند و بیشتر غذاهای بیرون و کم ارزش را مصرف می‌نمایند.

بهمین دلیل است که ممکن است پزشکان مولتی ویتامین و یا مکملهایی را به کودکانی که:

* کودکانی که بصورت معمول غذاهای سالم و تازه مصرف نمی‌کنند.

* کودکان ایرادگیر که به اندازه کافی غذا نمی‌خورند.

* کودکانی که بیماریهای مزمن از قبیل آسم و یا بیماریهای گوارشی دارند، مخصوصاً اگر در حال درمان باشند.(حتماً قبل از اینکه به کودکانتان مکملهای تغذیه‌ای بدهید، با پزشک او مشورت نمایید.)

* خصوصاً کودکان فعالی که به ورزشهای فیزیکی سخت مشغول هستند.

* کودکانی که به میزان زیاد Fast food مصرف می‌کنند.

* کودکانی که گیاهخوار هستند.( ممکن است به آهن نیاز داشته باشند.) رژیمهای بدون لبنیات( نیاز به مکمل کلسیم دارند) و یا رژیمهای غذایی دیگر.

* کودکانی که از نوشیدنیهای کربوناتی استفاده می‌کنند که باعث کاهش ویتامین می‌شوند و مواد معدنی را از بدن پاک می‌کنند.

۶ ویتامین و مواد معدنی که برای کودکان مفید هستند.

ویتامین A، باعث رشد و ساختن بافتها، استخوان، پوست سالم، چشم و سیستم ایمنی می‌گردد. بهترین منابع ویتامین A عبارتند از شیر، پنیر، تخم مرغ و سبزیجات زرد و نارنجی مانند هویج،‌ کدو و سیب زمینی شیرین.

ویتامینهای خانواده B که ویتامین B1، B2، B3، B6 و B12 هستند به سوخت و ساز، تولید انرژی و سلامت سیستم عصبی و چرخشی کمک می‌کنند. منابع خوب عبارتند از گوشت، مرغ، ‌ماهی، تخم مرغ، شیر، آجیل، پنیر، لوبیا و سویا می‌باشد.

ویتامین C، سلامت ماهیچه‌ها، بافتهای متصل و پوست را تقویت می‌کند. منابع خوب از ویتامین C عبارتند از مرکبات، توت فرنگی،‌ کیوی، گوجه فرنگی و سبزیجات سبز مانند بروکلی.

ویتامین D، به رشد استخوانها و دندانها و همچنین جذب کلسیم کمک می‌کند. منابع ویتامین D شیر،‌پنیر و ماست می‌باشد. زرده تخم مرغ و روغن ماهی نیز منابعی از ویتامینD هستند.

کلسیم به رشد کودکان و ساخت استخوانهای قوی کمک می‌کند. منابع آن شیر، پنیر، ماست،‌سویا و آب پرتقالهای غنی شده می‌باشد.

آهن ماهیچه را می‌سازد و برای سلولهای خونی بسیار ضروری هستند. کمبود آهن در دوران بزرگسالی خصوصاً برای دختران که در زمان عادت ماهانه مقداری از خون خود را از دست می‌دهند بسیار زیاد است. منابع خوب برای آهن، گوشت قرمز، ‌بوقلمون، اسفناج، حبوبات و آلو بخارا می‌باشد.

بهترین ویتامینها

داشتن تغذیه‌ای سالم همراه با مصرف همه مواد غذایی بصورت تازه و سالم شروع می‌شود. این بهتر از آن است که به کودکان Fast food و یا غذاهای کم ارزش بدهیم و بخواهیم ویتامینهای مورد نیازشان را بوسیله مکملها جبران نماییم. شما می‌توانید همه ویتامینها و مواد معدنی را در غذاهایی که کربوهیدرات و پروتئین بالا دارند،‌پیدا کنید.(به جز چربیها)

بهترین غذاها با ویتامین بالا در میوه و سبزیجات تازه یافت می‌شوند.

برای اینکه به کودکانمان ویتامین بیشتری برسد،‌ تنوع غذا مهم است و نه میزان آن. اگر فرزند شما غذای خاصی را به عنوان مثال سبزی، دوست نداشته باشد بهتر است چندین روز از سرو آن خودداری کنید و بعد دوباره آن را بصورت دیگری به او بدهید.

۵ نکته برای مصرف ویتامینها در کودکان سالم

اگر به فرزندان خود ویتامین می‌دهید به نکات زیر توجه نمایید:

* ویتامینها را دور از دسترس کودکان قرار دهید. بنابراین آنها را مثل شکلات نمی‌خورند.

* سعی کنید که برای تمام کردن غذا با بچه‌هایتان بگو مگو نداشته باشید و از دسر جهت رشوه دادن به آنها برای تمام کردن غذا استفاده نکنید. ویتامینهای محلول در چربی، ‌تنها می‌توانند با غذا جذب شوند.

* اگر فرزند شما از داروی خاصی استفاده می‌کند،‌ ابتدا از پزشک او درباره تداخل داروها با ویتامینها و مواد معدنی بپرسید.

* اگر فرزند شما نمی‌تواند از مکملهای مایع و یا قرص استفاده کند از ویتامینهای جویدنی استفاده کنید.
* بعد از سن ۴ سالگی،‌با صلاحدید پزشک می‌توانید از ویتامینها و مواد معدنی استفاده کنید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.