یادگیری صحیح نظم و ترتیب

 یادگیری صحیح نظم و ترتیب

چگونه می توانیم به فرزندمان نظم و ترتیب را آموزش دهیم مفهوم مرتب بودن را بیاموزیم .به این منظور ابتدا از اسباب بازی هایش شروع کنید، وی را به نظافت و مرتب کردن و چیدمان بهتر این وسایل تشویق کنید. نظم و ترتیب داشتن وسایل کودک از اهمیت زیادی برخوردار است.

جمع نکردن لباس‌‌‌‌های مچاله شده و اسباب بازی‌‌‌‌های پخش و پلا شده روی زمین و کلاً حفظ نظم و ترتیب ممکن است از جمله مسائلی باشند که باعث جنگ و دعوا میان بچه‌‌‌ها و والدین شوند. در ادامه ده ترفند کوچک ارائه شده تا زندگی برای شما والدین عزیز راحت‌تر شود.

۱-دسترسی کودک به اسباب بازی هایش را محدود کنید:به فرزندتان بگویید تا زمانیکه اسباب بازی‌هایش را از روی زمین جمع نکند، اسباب بازی جدیدی به او نخواهید داد. البته این موضوع به این راحتی‌‌‌ها در مغز او فرو نخواهد رفت؛پس خودتان را برای تکرار آماده کنید، ولی زمانیکه این قانون اجرا می‌شود ، بسیاری از مشکلات شما حل خواهد شد و کودک نیز بعدها از شما سپاسگزار خواهد بود!

۲- سبدهای مخصوص: برای هر کدام از افراد خانواده یک سبد مخصوص در نظر بگیرید و سبدها را در جای مشخص و ثابتی قرار دهید. به این ترتیب هر زمان که فردی از اعضای خانواده از وسایل دیگری را روی زمین یا جای دیگری از خانه مشاهده کرد، آنها را در سبد مخصوص همان فرد قرار می‌دهد.

مطمئن باشید که با این کار اسباب بازی‌‌‌ها نیز از روی زمین جمع خواهند شد.

۳-برای فرزندتان یک فهرست تهیه کنید: هر فردی تعریف خاص خودش را از “نظم و ترتیب” دارد: اگر دیدن کفش‌‌‌‌های رو هم چیده شده در جلوی در ورودی شما را عصبانی می‌کند، شاید این فقط شما باشید که در میان خانواده یک چنین حسی دارید. این قضیه در مورد اتاق افراد کوچکتر خانواده هم وجود دارد. بنابراین فهرستی برای کودکتان تهیه کنید. به این ترتیب او می‌تواندهر لحظه به این فهرست مراجعه کند تا ببیند که وظیفش را به خوبی انجام داده است یا نه. اگر کودکتان هنوز خواندن و نوشتن نمی‌داند، می‌توانید کارها و وظایف او را برایش نقاشی کنید! یادگیری صحیح نظم و ترتیب، زمان و انرژی زیادی را می‌طلبد. پس خودتان را برای تکرار آماده کنید و البته صبور و خونسرد باشید.

۴-برای نظافت یک برنامه معمول و همیشگی داشته باشید: هیچ فردی دلش نمی‌خواهد که وقتش را با مرتب کردن یک اتاق شلوغ و بهم ریخته تلف کند،بنابراین بهتر است که برای نظافت برنامه ریزی همیشگی داشته باشیم. در حقیقت اگر هر روز چند دقیقه‌ای را به این کار اختصاص دهیم، همیشه محیط اطرافمان تمیز و مرتب خواهد بود. وانگهی این یک عادت خوب و پسندیده است که باید در خودمان تقویت کنیم. البته بدون شک این عادت، اتاق تکانی اصلی را منتفی نخواهد کرد ولی حداقل زمان کم‌تری به تر وتمیز کردن سپری خواهد شد!

در نظر گرفتن فضاهای مشخص و مجزا: برای وسایل فرزندتان فضاهای مشخص و مجزایی در نظر بگیرید. برای کتاب‌هایش یک کتابخانه داشته باشید و نیز کمدها و جعبه‌‌هایی برای او تهیه کنید. می‌توانید هر کدام از این جعبه‌‌‌ها را به یکی از اسباب بازی هایش اختصاص دهید و برای اینکه فرزندتان را در حفظ نظم و ترتیب تشویق کنید، می‌توانید تزئین جعبه‌‌‌ها و کشوهایش را به عهده خودش بگذارید!


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.