آیا بیماری ایدز از شامپانزه به انسان منتقل میشود؟

آیا بیماری ایدز از شامپانزه به انسان منتقل میشود؟

منتقل شدن بیماری ایدز از شامپانزه به انسان

در مطلب زیر این مورد بررسی میشود که ایا احتمال انتقال بیماری ایدز از طریق شامپانزه به انسان وجود دارد یا خیر؟ آنان شواهدی درباره این موضوع پیدا کرده اند که این احتمال درباره این موضوع وجود دارد.

محققان دانشگاه نبراسکا-لینکلن اخیرا گزارشی را ارائه کرده‌اند که از نظریه رایج درباره سرچشمه‌های HIV حمایت می‌کند و خصوصا این نظریه را تایید می‌کند که HIV می‌تواند از گونه شامپانزه‌ها به انسان‌ها منتقل شود. دانشمندان معتقدند که ویروس نقص ایمنی مربوط به شامپانزه‌ها که به آن ویروس نقص ایمنی میمونی (SIV) می‌گویند،

به انسان منتقل شد و بعد به HIV جهش پیدا کرد. این‌طور تصور می‌شود که این انتقال در اوایل ۱۹۰۰ میلادی اتفاق افتاد، زمانی که انسان‌ها توانستند شامپانزه‌ها را شکار کنند و با خون آن‌ها تماس پیدا کردند. این مطالعه جدید که توسط دکتر کینگ‌شنگ لی و محققان دیگر انجام شده است، از فرضیه نشأت گرفتن HIV از SIV حمایت می‌کند.

آنان برای اولین بار به شواهدی دست پیدا کردند که نشان می‌دهند گونه‌های شامپانزه حامل SIV می‌توانند سلول‌های انسان را آلوده کنند. درواقع، وقتی که سلول‌های انسانی مکررا در معرض تماس با SIV قرار گرفتند، راسته‌های HIV در انسان‌ها دیده نشد، اما بعد مشخص شد که این راسته‌ها به سلول‌های انسان حمله می‌کنند. دکتر کینگ‌شنگ لی می‌گوید:

«سوال ما این بود که آیا راسته‌های SIV که در انسان‌ها یافته نمی‌شوند، این ظرفیت را دارند که باعث شکل‌گیری عفونت شبه HIV شوند یا خیر. پاسخی که ما گرفتیم، مثبت بود. این راسته‌ها در سطح خیلی زیادی در بدن انسان تکثیر می‌شوند». آنان در این مطالعه متوجه شدند که راسته‌های SIV بعد از وارد شدن به بدن انسان‌ها جهش پیدا می‌کنند و قوای دفاعی بدن را در مقابل عفونت‌ها ضعیف می‌کنند. محققان می‌گویند که در یک دوره ۱۴ هفته‌ای، همان ژن‌های ویروسی دچار جهش‌هایی خاص می‌شوند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.