احساس استقلال در سنین پایین

احساس استقلال در سنین پایین

با بزرگ شدن خردسالان کم کم احساس استقلال در آن ها افزایش می یابد و توانایی ها و مهارت های آن ها افزایش خواهد یافت، کودکان در این سنین دیگر تمایل دارند کارهای شخصی شان مانند لباس پوشیدن و تعویض پوشک را به تنهایی انجام دهند، آن ها حس استقلال طلبی و خودکفایی دارند.

در هنگام تعویض پوشک یا لباس، کودکان عموما همکاری نکرده و مقاومت می‌کند و مادران کنترل خود را از دست می‌دهند و عصبانی می‌شوند. چگونگی رو به رو شدن با این مسئله یکی از سوالاتی است که ذهن والدین را در گیر کرده است. کودک به مرور زمان توانایی جست و خیز ، سینه خیز رفتن و نهایتا راه رفتن را پیدا می‌کند و این فعالیت‌ها برای او جذابیت دارد. هنگامی که مادر می‌خواهد لباس یا پوشک او را عوض کند دوست دارد جست و خیز کرده و به شوخی با مادر بپردازد. شاید به ذهن مادر خطور کند که کودک قصد لجبازی با او را دارد اما این لجبازی و مقاومت نشانه تلاش کودک برای استقلال و فرایندی مثبت است.

روش‌هایی که توصیه می‌شود: یک اسباب بازی را منحصرا برای زمان پوشک یا تعویض لباس در نظربگیرید و در آن زمان مشخص به کودک بدهیدو بعد از اتمام تعویض از وی پس بگیرید. همچنین میتوانید یک تکه چسب نواری را به دور انگشت کودک ببندید ، تا با آن بازی کند و سعی کند که آن را باز کند. بسته به خلاقیت خود و پیگیریتان می‌توانید کار های مختلفی را انجام دهید و حتما سعی کنید کاری انجام دهید که حوصله کودک را سر نبرد و به هر حال توجه داشته باشید که این مقاوت کودکتان نشانه استقلال اوست.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.